Annons:
Swemaint satsar på lokunderhåll
Midwaggon i Ånge som underhåller och reparerar Rc- och Rd-lok ingår sedan månadsskiftet i Swemaint, störst i Sveriges på underhåll och reparationer av godsvagnar. Swemaint kan komma att satsa på lokreparationer i större skala men konkurrenterna planerar nya verkstäder.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

”Kanske satsar vi på lättare lokunderhåll på fler orter i landet och med hjälp av mobila team, kanske bygger vi upp verkstadsresurser på en eller ett par orter”, säger Peter Overup, vd Swemaint.
Swemaint tog 2017 över Midwaggons verksamhet i Borlänge och två år senare Midwaggons godsvagnsverkstad i Ånge.
Kockums Industrier förvärvade 2023 Midwaggons resterande verksamhet i lokverkstaden i Ånge och nu har Swemaint och Midwaggon fusionerats.
Omsätter 600 miljoner kronor i år
Swemaint som sedan 2007 ägs av Kockums Industrier har efter samgåendet med Midwaggon 300 anställda och kommer i år att omsätta cirka 600 miljoner kronor.
”Nu kan vi erbjuda underhåll och reparationer av lok och godsvagnar”, säger Peter Overup.
”Vi har tolv godsvagnsverkstäder och 40 mobila enheter över hela landet från Malmö i söder till Kiruna i norr och nu har vi också lokverkstaden i Ånge med 25 anställda specialiserade på underhåll och reparationer av Rc- och Rd-loken.”
Swemaint organiseras nu i sex affärsområden: lokunderhåll, vagnunderhåll, hjulunderhåll, hjulpool, röjning/bärgning och materialförsörjning.
Sex affärsområden
”Vi har implementerat ett nytt affärssystem som nu omfattar även lokverkstaden och därmed förenklas vårt administrativa arbete”, säger Peter Overup.
Annons:
Spåret mellan Swemaints godsvagnsverkstad i Utby i nordöstra Göteborg och Sävenäs rangerbangård förses nu med kontaktledning efter att Swemaint varit hänvisat till vagndragning med diesellok under flera årtionden sedan den gamla kontaktledningen togs ner.
Jernhusen sonderar terrängen
Det statliga fastighetsbolaget Jernhusen som äger och driver en stor del av de större stationerna och tågverkstäderna samt flera kombiterminaler i Sverige undersöker möjligheten att etablera en ny lokverkstad och en verkstad med undergolvssvarv i närheten av Swemaints anläggning i Utby.
Trafikverket upprättat för närvarande en järnvägsplan för området.
”Vi får se hur marknaden utvecklas, vilket behov det finns av lokverkstad och undergolvssvarv i anslutning till rangerbangården och vilket verkstadsföretag som skulle kunna vara intresserat av att driva svarv och verkstad där”, säger Peter Larsson, chef för depåer och kombiterminaler på Jernhusen.
Train Alliance bygger i Skandiahamnen
Train Alliance som förvärvar mark i anslutning till de mest trafikerade järnvägarna i Sverige, bygger anläggningar för underhåll och logistik som sedan säljer eller hyr ut anläggningarna kommer troligen att bygga en lokverkstad i Skandiahamnen.
”Vi har en löpande dialog med Göteborgs Hamn och med flera verkstadsföretag och vi hoppas komma överens med hamnen om optimalt läge för en ny verkstad inom överskådlig tid”, säger Joakim Weijmer, vd i Train Alliance.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu

Ny lokverkstad i Borlänge
Den nya lokverkstaden i Borlänge togs i bruk i slutet av november. Näst på tur står en ny lokverkstad i Skandiahamnen i Göteborg, men Train Alliance är också involverade i planerna på nya logistikparker i Brista och Hallsberg.
ANNONS:
Senaste artiklarna:
Bensin från båt till tåg
På onsdagskvällen gick det första bränsletåget från Göteborg till Malmö. Green Cargo kör i höst två tåg I veckan och från december fyra tåg I veckan med bensin och dieselolja för St1.
Ingen klarade kraven på nya nattåg
Trafikverket avbröt i somras upphandlingen av nya lok och vagnar för den upphandlade nattågstrafiken mellan Stockholm och Norrland. Ingen av anbudsgivarna klarade de krav Trafikverket ställde.
Nära överenskommelse med SBB
Inom kort avgörs det om Nordic Re-Finance köper ytterligare 15 lok från SBB i Schweiz. Om affären går i lås påbörjas installation av ATC på 620-loket som redan finns i Sverige.
Ny kontaktledning på norra Bohusbanan
Nu inleds bytet av kontaktledningsanläggningen på norra delen av Bohusbanan. Den 75 år gamla anläggningen mellan Uddevalla och Strömstad har tjänat ut. Samtidigt trädsäkras banan.