Annons:
Tågbolag klarar konkursen i First Row
Väte Rail, BLS Rail och Hector Rail var bland de stora förlorarna när logistikföretaget First Row gick i konkurs i höstas. Skulderna i konkursboet uppgick till 67 miljoner kronor och tillgångarna var 31 miljoner kronor.
Text: Ulf Nyström
Väte Rail med kombitåget Ånge–Sundsvall–Göteborg–Malmö i Torpshammar mellan Sundsvall och Ånge 15 augusti 2023. Rc3-loket hyrdes av BLS och tåget kördes för First Row. FOTO: Anders Jansson
Annons:
”De förlorade intäkterna har hämmat oss men inget ont som inte har något gott med sig. På längre sikt kommer konkursen att gynna oss”, säger Jan G Forslund, vd, styrelseordförande och storägare i Väte Rail.
13 oktober begärdes First Row Shipping & Logistics i konkurs sedan företaget inte kunnat betala räkningarna från en lång rad företag och löner till de anställda.
First Row med grundaren och ägaren Nikolas Rowland som vd hade på ett par år byggt upp ett antal intermodala godstågspendlar mellan Övre Norrland och Göteborgs hamn, bland annat mellan Piteå och Göteborg samt mellan Umeå och Göteborg.
Omsättningen växte snabbt
Företaget grundades 2018 och redovisade 2020 en omsättning på 36 miljoner kronor och en blygsam vinst på 345 000 kronor. 2021 blev omsättningen 56 Mkr och resultatet +1,1 Mkr. 2022 mer än fördubblades omsättning till 130 Mkr och vinsten ökade till 1,5 Mkr.
Men i oktober havererade allt.
13 oktober klockan 11:21 begärdes First Row Shipping & Logistics i konkurs sedan företaget inte kunnat betala räkningarna från tjogtals företag.
En stor del av tågtrafiken ställdes in med omedelbar verkan.
Inställda tåg efter stor konkurs
Konkursen i logistikföretaget First Row har medfört att många tåg ställts in den senaste månaden och flera tågtrafikbolag har förlorat miljonbelopp.
BLS Rail hade hyrt Vectron-loket 118 001 för användning som dragkraft i tågen mellan Holmsund och Göteborg, en trafik som fick ett abrupt slut när First Row ansökte om konkurs. Här är loket i Värnamo efter en utbildningskörning till Herrljunga 17 maj 2023. FOTO: Bengt Rosén
Konkursbouppteckningen visar att First Row hade skulder på 57 miljoner kronor varav 11 Mkr är skulder med särskild förmånsrätt, i huvudsak bankgarantier och utestående krediter i Swedbank.
Stora skulder till tre tågtrafikbolag
Bland skulderna utan förmånsrätt finns Väte Rail med 12,4 miljoner kronor, Hector Rail med 5,6 Mkr, BLS Rail med 2,9 Mkr samt Sandahls Logistik med 2,0 Mkr
Dessutom finns stora skulder till APM Terminals i Göteborg, Gothenburg Roro erminal, Transa Spedition i Malmö, EB Road Cargo i Malmö. PNO Sverige i Helsingborg och Kvarken Ports i Umeå.
Bland tillgångarna finns kundfordringar på bland andra Flexport International, Nouryon Pulp and Performance Chemicals. Stenvalls Trä och LKW Walter samt inventarier till ett beräknat värde av 90 000 kronor, bland annat 22 datorer, 20 telefoner, en robotdammsugare, en kaffebryggare och en julgran.
Enligt konkursförvaltaren är flera kundfordringar ”tvistiga” och utredning pågår.
Nikolas Rowland vill inte uttala sig
Nikolas Rowland, grundare, ensamägare och vd i begärdes First Row Shipping & Logistics vill inte uttala sig om konkursen.
En bankman som Järnvägar.nu talat med bedömer konkursen som en klassisk konkurs där ett företag vuxit för fort utan att ha ekonomiska muskler för tillväxt.
”För att klara av att växa måste det egna riskkapitalet också ökas så att man klarar ökade utgifter innan intäkterna kommer”, skriver bankmannen till Järnvägar.nu.
”Därtill har sannolikt affärsidén varit lite för optimistisk. Det var lite för många tomma vagnar i en del av tågen.”
Järnvägar.nu har talat med företrädare för Väte Rail och BLS Rail och haft skriftväxling med företrädare för Hector Rail.
Konkursen drabbar oss väldigt märkbart. Det svider i skinnet.
Tomas Medzech, vd i BLS Rail och tidigare lokchef på Hector Rail.
Hector Rail fåordigt
Claes Scheibe, vd i Hector Rail som är ett av de största godstågsbolagen i Sverige, vill inte kommentera konkursbouppteckningen. Han har tidigare sagt att tågdragningen för First Row ”inte var någon jätteaffär” för Hector Rail.
”Det är tråkigt när det blir konkurs men det är inte stor ekonomisk sak för oss”, sade han i höstas till Järnvägar.nu.
”Men visst intäktsbortfall blir det ju.”
Hector Rail hade 2022 en omsättning på 1,2 miljarder kronor och redovisade ett resultat på 34 Mkr efter flera år med förluster.
”Det svider i skinnet”
Väte Rail och BLS Rail spelar i en annan division.
BLS Rail omsatte 56 miljoner kronor och redovisade ett resultat på 454 000 kronor 2022.
”Konkursen drabbar oss väldigt märkbart”, säger Tomas Medzech, vd i BLS Rail och tidigare lokchef på Hector Rail.
”Det svider i skinnet.”
”Vi var i en uppbyggnadsfas förra året med kraftigt ökad trafik och nya uppdrag. Konkursen i First Row blev ett ordentligt avbräck.”
Ett virkeståg för Trätåg Mora–Borlänge med Hector Rail 243 001 som dragkraft inväntar i januari 2017 mötande tåg SJ-tåg i Insjön. Hector Rail förlorar flera miljoner kronor på konkursen i First Row. FOTO: Kasper Dudzik
BLS Rail körde godståg mellan Holmsund och Göteborg på uppdrag av First Row 12 juni till 13 oktober.
Starka ägare i BLS Rail
Men Tomas Medzech är övertygad om att BLS Rail kommer att leva vidare och utvecklas.
”Vi har finansiellt starka ägare och vår huvudsakliga affär, uthyrningen av lok, går väldigt bra. Vi står på stabil grund, vi klarar oss.”
Godstågstrafiken, främst tågdragningen mellan Båramo-terminalen i Småland och Göteborgs hamn samt körningen av virkeståg, har dessutom ökat under de senaste åren.
Vi var väldigt oroliga i höstas när vi märkte att First Row slutade betala fakturorna och när konkursansökan var ett faktum. Men vi klarar det.
Jan G Forslund, vd, styrelseordförande storägare i Väte Rail
Väte Rail omsatte 62 miljoner kronor och redovisade ett resultat på 907 000 kronor år 2022. Företaget bedriver i första hand växling av tåg och i andra hand godstågstrafik. Fordran på konkursboet efter First Row är 12,4 miljoner kronor.
Men Jan G Forslund, vd, styrelseordförande och storägare, är optimistisk trots den ekonomiska smällen.
Väte Rail på plus trots stor fordran
”Vi klarar den”, säger han.
”Vi står fortfarande på plus.”
”Men vi var väldigt oroliga i höstas när vi märkte att First Row slutade betala fakturorna och när konkursansökan var ett faktum.”
Jan G Forslund, med många års erfarenhet från SJ, tror att Väte Rail kan få två–tre miljoner kronor ur konkursboet.
”Vi har en bra bank bakom oss och 2023 blev trots konkursen i First Row ett bra år för oss”, säger han.
Kör nu utan mellanhänder
”På sätt vis har konkursen gynnat oss. Vi kör nu för Nouryon utan mellanhänder mellan Göteborg och Sundsvall med vagnar även till Alby utanför Ånge och till Kvarntorp i Närke, det är ett avtal som är värt några miljoner kronor i månaden.”
”På sikt kommer konkursen att gynna oss. Vi ser nya möjligheter, nya lösningar.”
Nikolas Rowland tillträdde i november förra året, bara någon månad efter konkursen, en tjänst som affärsutvecklare på Hector Rail. Nyligen har han utsetts till kommersiell direktör.
Varken Nikolas Rowland eller Claes Scheibe, vd i Hector Rail, vill kommentera utnämningarna.
Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Inlandsbanan kan rustas med lån
Inlandsbanan AB, som förvaltar Inlandsbanan, bjuder in järnvägsbyggare, finansinstitut och näringslivet att låna ut pengar för att rusta upp Inlandsbanan. Kostnaden beräknas till 11,5 miljarder kronor.
Nya rekord på museibanorna
Rekordsommar. Bästa sommaren någonsin. Nytt rekord. En väldigt bra sommar med snudd på rekord. Ett verkligt återtåg. Fem omdömen om resandet på landets museibanor sommaren 2022.
Snart rivs järnvägen till Karlsborg
Persontågen rullade i 110 år, godstågen i ytterligare sju år i statlig regi samt tolv år i privat regi. Men nu är kontaktledningen borta, rälerna har börjat transporteras iväg och nästa år börjar rivningen på allvar.
SJ tar över pendeltågen i Stockholm
MTR betalar över en miljard kronor för att slippa köra pendeltågen i Storstockholm. SJ tar över om fyra månader, 3 mars nästa år. Personalen erbjuds anställning i SJ Stockholmståg.