Annons:
Tågen kan rulla på måndag
Tågtrafiken på Botniabanan kan troligen återupptas klockan 15 måndag 15 september. Den prognosen gav Trafikverket på torsdagseftermiddagen. Det är fortfarande oklart när Stambanan genom Övre Norrland och norra delen av Ådalsbanan kan öppnas.
Text: Ulf Nyström

De senaste dagarna har Green Cargo fått hjälp av Inlandståg att köra ett lastat och ett tomt ståltåg via Inlandsbanan per dygn. Det första lastade ståltåget passerade Lit på morgonen 10 september. FOTO: Otto Nilsson
”Vattenmassorna har runnit undan, vi har kunnat inspektera spåret och vi har kunnat reparera de skador vi funnit, bland annat på en bro i Kramfors”, säger Henrik Sundquist, avdelningschef Underhåll Väg på Trafikverket, som har den samlade bilden av återställningsarbetet på väg och järnväg i Västernorrland.
”Vi räknar med att tågtrafiken mellan Sundsvall och Umeå kan återupptas på måndag eftermiddag.”
Mycket arbete kvar på övriga banor
Däremot återstår mycket arbete innan Ådalsbanan klan öppnas för trafik förbi Lökom och Prästmon och Stambanan genom Övre Norrland förbi Skorped.
”Vi har genomfört provborrningar vid urspårningsplatsen i Lökom för att se om marken håller för den kranar och annan utrusning som behövs för att bärga de urspårade timmervagnarna”, säger Henrik Sundquist.
”Marken har dålig bärighet men vi hoppas att den är tillräcklig för att lyfta de skadade vagnarna under det närmaste dygnet. Sen återstår flera dagars jobb med att reparera spåret och kontaktledningsanläggningen,”
Uppröjning påbörjad vid Skorped
Flera av de urspårade vagnarna i Skorped har kunnat klyftas upp på spåret men ännu återstår flera urspårade och skadade vagnar på platsen.
När de har lyfts undan kan reparation av spår och kontaktledning inledas.
”Det är för tidigt att ge en prognos om när Ådalsbanan och Stambanan kan återöppnas”, säger Henrik Sundquist.
”Men vi bör kunna ge besked inom ett par dygn.”
Beskedet om återöppningen av Botniabanan möts av lättnad hos godstågsbolagen.
”Verkligen glädjande”
”Verkligen glädjande”, säger Stephan Ray, kommunikationschef på Green Cargo när Järnvägar.nu berättar om Trafikverkets besked.
”Enligt den information vi fått från våra kunder klarar de ytterligare några dagar med uteblivna transporter tack vare de lager de har. Men hade trafiken stått i det närmaste stilla ett par dagar till hade de blivit riktigt besvärligt för många av dem.”
Stephan Ray anser att Trafikverket måste prioritera godstågstrafiken när Botniabanan återöppnas.
”Det är inte rimligt med tät regionaltågstrafik mellan Sundsvall och Umeå som i praktiken ger minimalt utrymme för godstågen”, säger han-
Jobba ikapp en förlorad vecka
”Green Cargo och övriga godstågsbolag måste få köra så många godståg vi klarar av med de lok och de förare vi har för att försöka jobba ikapp en dryg vecka av minimalt med tågtransporter mellan norra och södra Sverige.”
”Vi har fått köra endast ett ståltåg i varje riktning per dygn under omledningen via Inlandsbanan och det är en väldigt liten del av de transporter vi vanligen kör på de banor som nu är oframkomliga”
Annons:
Green Cargo har dragit samman lok som är utrustade med ombordutrustningen ETSC som krävs för att kunna trafikera Ådalsbanan och Botniabanan.
Flera norsk-norska kombitåg
Under torsdagen körde Cargonet och Onrail var sitt kombitåg från Oslo mot Narvik via Östersund-Storuman-Hällnäs med egna lok och lotsar från Inlandståg.
Under torsdagskvällen kördes det så kallade Tomstålet norrut, ett tåg med olastade vagnar från Borlänge till Luleå.
”Under natten till fredagen körs ett lastat ståltåg söderut och under fredagen kör både Cargonet och Onrail söderut med kombitåg från Narvik”, säger Hans Jonsson, vd på Inlandståg.
Troligen kommer Hector Rails SCA-pendel mellan Holmsund och Falköping, som körs en kortare sträcka på Inlandsbanan via Långsele-Forsmo-Hoting-Storuman-Hällnäs, att köras under veckoslutet.
Kombitåg och ståltåg prioriterade
Men generellt har Trafikverket, som ansvarar för tågledningen, prioriterat kombitågen mellan Oslo och Narvik samt i viss mån stålämnestransporterna för SSAB från Luleå till Narvik för omledningarna på Inlandsbanan.
Sedan tågstoppet i söndags har ingen av Kopparpendlarna mellan Rönnskärsverken i Skelleftehamn och Helsingborg körts, inget av Real Rails kombitåg mellan Luleå och Umeå i norr och Falköping, Göteborg, Nässjö och Helsingborg i söder och inte heller något annat av de kombitåg som normalt körs mellan Piteå, Bastuträsk och Umeå i norr och Skandiahamnen i Göteborg.
Oro för regn och blåst
”Vi får se vilka prioriteringar Trafikverket gör för det kommande veckoslutet”, säger Hans Jonsson. ”Just nu regnar och blåser det ordentligt här sp vi är alla lite oroliga för vad vädret kan ställa till med under fredagen.”
”Dessutom finns det risk för lövhalka när lövfällningen sätter fart häruppe.”
”Infranord inspekterar Inlandsbanan varje gång ståltåget har passerat”, säger Hans Jonsson på Inlandståg.
”Vi vill absolut inte ha några allvarliga skador på spåret eller några urspårningar när Inlandsbanan är enda järnvägen mellan norra och södra Sverige.
SMHI har utfärdat gula varningar för stora nederbördsmängder i Västernorrlands län för fredagen och höga flöden i Moälven som korsas av Stambanan genom Övre Norrland strax norr om Mellansel.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Senaste artiklarna:
Många trummor ur funktion
Den pågående klimatförändringen ger ökade regnmängder och fler skyfall. Efter årtionden av eftersatt underhåll av de svenska järnvägarna är många trummor igensatta eller raserade.
Inlandsbanan livlina för godset
Det är fortfarande osäkert när Ådalsbanan, Botniabanan och Stambanan genom Övre Norrland åter kan öppnas för trafik. Tills vidare kan en liten del av järnvägsgodset transporteras mellan norr och söder på Inlandsbanan.
Godstågen tar Inlandsbanan
Det dröjer troligen till måndag nästa vecka innan tågtrafiken kan återupptas på Ådalsbanan och Botniabanan. Tågtrafikbolagen står nu i kö får att få köra tåg på Inlandsbanan men kapaciteten är ytterst begränsad. Under tisdagen kunde fyra tåg omledas via Storuman.
Tågstoppet kan bli långvarigt
I bästa fall kan tågtrafiken på Ådalsbanan återupptas klockan 15 på onsdagen. Men Trafikverket ville på måndagen inte ge några officiella besked om tidpunkten för återupptagen tågtrafik. Norska Onrail satsar på Inlandsbanan.