Annons:

Publicerad: 2025-09-09

Tågstoppet kan bli långvarigt

I bästa fall kan tågtrafiken på Ådalsbanan återupptas klockan 15 på onsdagen. Men Trafikverket ville på måndagen inte ge några officiella besked om tidpunkten för återupptagen tågtrafik. Norska Onrail satsar på Inlandsbanan.

Text: Ulf Nyström  Foto: Mats Andersson

Söndagens skyfall över Ångermanland har orsakat omfattande trafikkaos med urspårade tåg och underminerade vägar. Vid Stugusjön väster om Skorped mellan Långsele och Mellansel spårade Arctic Rail Express ur. Röjning och återuppbyggnad av banan i det otillgängliga området beräknas ta minst en vecka. 

”Uppgifterna om klockan 15 är inget som vi kommunicerat”, säger Peter Jonsson, presskommunikatör på Trafikverket.

”Vattnet behöver rinna undan innan vi kan inspektera spåren och se om de är framkomliga.”

Efter söndagens skyfall över Ångermanland svämmades Ådalsbanan och Botniabanan över på flera ställen medan banvallen spolades bort på flera ställen på Ådalsbanan och Stambanan genom Övre Norrland.

Två urspårade tåg

Arctic Rail Express från Oslo till Kiruna, tåg 41908, spårade ur med fem vagnar vid Stugusjön strax väster om Skorped mellan Långsele och Mellansel på Stambanan genom Övre Norrland och ett tåg med rundvirke, tåg 51207, spårade ur vid Prästmon söder om Långsele på Ådalsbanan.

Vid Stugusjön är delar av banvallen bortspolad och vid Prästmon är banvallen underminerad och flera kontaktledningsstolpar knäcktes i samband med urspårningen. 500 meter spår är förstört.

Under söndagen var södra delen av Botniabanan och Ådalsbanan oframkomliga Sprängsviken-Hämrasviken, Harasjön-Solum, Västeraspby driftplats, Dynäs-Kramfors och Kramfors driftplats

Vattnet har sjunkit undan

Under måndagen har vattnet sjunkit undan på flera platser men spåren stod fortfarande under vatten på ett par sträckor.

”Läget har förbättrats men vi har ännu inte kunnat inspektera spåret överallt”, säger Peter Jonsson, presskommunikatör på Trafikverket.

”Vattnet måste sjunka undan ytterligare innan vi kan ge besked om eventuella skador på spåren och om när vi kan öppna banorna för trafik.”

Enligt flera tågtrafikföretag ställde Trafikverket under måndagen i utsikt att tågen kunde släppas fram med reducerad hastighet på Ådalsbanan och Botniabanan från tisdag klockan 15. Beskedet ändrades under måndagskvällen till onsdag klockan 15.

Men det är inget som Peter Jonsson vill kännas vid.

”Vi prioriterar återupptagen trafik på Ådalsbanan och Botniabanan men vi kan inte lova någonting innan vi inspekterat spåren”, säger han.

Uppröjning inledd vid Prästmon

Under måndagen inleddes uppröjningsarbetet efter tågurspårningen vid Prästmon.

”Det är mängder av timmerstockar som spridits på och kring spåret”, säger Peter Joansson. Det är ett gigantiskt plockepinn. Vi hoppas ha röjningsarbetet klart på onsdag och sen tar det ytterligare ett par dagar att reparera spåret och kontaktledningen.”

Troligen är skadorna ännu större vid Stugusjön på Stambanan genom Övre Norrland men där försvåras röjningsarbetet och reparationen av banan av att urspårningen skedde i ett svårtillgängligt område.

”Vi förstärker banvallen för att kunna forsla fordon och material till urspårningsplatsen och en mindre grusväg i närheten”, säger Peter Jonsson.

”Vi ska försöka få fram en eller flera mobilkranar till de urspårade vagnarna som delvis kanat ner i sjön.”

”Men det kommer att ta tid innan det går att köra några tåg på den här delen av stambanan igen.”

Cargonets tåg i Stugusjön

Tåget som spårade ur vid Stugusjön kördes av norska Cargonet som trafikerar sträckan Oslo-Narvik med sex tåg i veckan i varje riktning.

”Det var fem vagnar i tåget som spårade ur”, säger Karl Fredrik Karlsen, kommersiell direktör på Cargonet.

”Loket och de allra flesta vagnarna står oskadda kvar på spåret.”

Enligt uppgift medförde tåget ammunition och dieselolja men Carl Fredrik Karlsen vill inte kommentera de uppgifterna.

”Vi har meddelat att det finns farligt gods ombord men vi går inte in på vilken typ av farligt gods det handlar om”, säger han.

”Men det handlar inte om några betydande mängder.”

Dieseloljan finns i mindre tankar vid kylaggregaten på de kylcontainrar för livsmedelstransporter som medfördes i tåget.

Hoppas kunna köra tåg från tisdag kväll

Cargonet har ställt in tågen mellan Oslo och Narvik med avgång måndag kväll men hoppas kunna köra tågen på tisdagskvällen.

Ett ytterligare problem för Cargonet är att tågtrafiken på Nordlandsbanan i Norge är stoppad sedan drygt en vecka på grund av jordskred och att järnvägarna i både Norge och Sverige nu är kapade på mitten.

Rundvirkeståget som spårade ur vid Prästmon kördes av Green Cargo. Även det loket blev kvar på spåret.

”Eftersom det går en väg parallellt med banan underlättas röjnings- och reparationsarbetet”, säger Stephan Ray, kommunikationschef på Green Cargo.

Laddar upp med ETCS-lok

Inför ett återupptagande av tågtrafiken på Ådalsbanan och Botniabanan håller Green Cargo på att ställa upp lok utrustade med ETCS för trafik på de två banorna som har det nya trafikstyrnings- och säkerhetssystemet ERTMS.

”Här har vi ett exempel på sårbarheten i det svenska hjärnvägssystemet när en av de två banorna mellan norra och södra Sverige har det nya och ännu ovanliga ERTMS-systemet”, säger Stephan Ray.

”Det är ju ännu ganska få lok som är försedda med ETCS och ganska få lokförare som kan köra på banor med ERTMS.”

Annons:

Det lär dröja minst en vecka innan Stambanan genom Övre Norrland kan öppnas för trafik. Om det dröjer flera dagar innan Ådalsbanan och Botniabanan öppnas ställer det till stora problem för godstågsbolagen och därmed för svenskt näringsliv.

Helt stopp för godstrafiken

”Situationen är väldigt allvarlig”, säger Stephan Ray.

”Det är helt stopp för all godstrafik på järnväg mellan Övre Norrland och övriga Sverige.

Det drabbar bland annat livsmedelstransporterna mellan södra och norra Norge, transporterna av stålämnen för SSAB mellan Luleå och Borlänge, transporterna av koppar mellan Rönnskär och Helsingborg, transporterna av hundratals containrar och lastbilstrailrar mellan Göteborg och Umeå samt Luleå och transporterna av virke och papper mellan Övre Norrland och övriga Sverige.

”Det är trafik som är helt avgörande för svensk basindustri”, säger Stephan Ray.

Green Cargo avfärdar inte Inlandsbanan

Han avfärdar inte tankarna på transport via den intakta Inlandsbanan norr om Östersund.

”Banan är inte elektrifierad, tillgången på diesellok och lokförare med rätt kompetens är mycket begränsad och banan tillåter inte normal axellast”, säger Stephan Ray.

”Inlandsbanan kan inte utnyttjas för annat än enstaka godståg. Men vi tittar på möjligheterna även om de är begränsade.”

 

Onrail satsar på Inlandsbanan

Det enstaka godståget kan bli norska Onrails tåg 49702 som ska ha fått tillstånd av Trafikverket och Inlandsbanan att framföras Oslo-Kil-Ånge-Östersund-Storuman-Hällnäs-Boden-Kiruna-Narvik under tisdagen. Tåget kommer att dras med Onrails Eurodual-lok mellan Östersund och Hällnäs via Storuman. Eurodual-loken är försedda med både konventionell elektrisk- och dieselelektrisk framdrivning.

De tre dagliga stålämnestågen från Luleå till Borlänge var inställda under måndagen men ännu har produktionen hos SSAB ännu inte påverkats eftersom det finns ett lager av stålämnen i Borlänge.

Kopparn kan transporteras med båt

Boliden använder järnvägen för att köra koppar från Skellefteå till Helsingborg. Om tågstoppet blir långvarigt är planen att frakta kopparn med båt i stället.

”Det är olyckligt att vi inte kan nyttja infrastrukturen, men vi kan hantera det på annat sätt under en kortare period”, säger presschefen Klas Nilsson till TT.

SJ ställer in nattågen

SJ har tills vidare ställt in snabbtågstrafiken mellan Sundsvall och Umeå och alla nattåg mellan Stockholm och Övre Norrland på obestämd tid.

”Vi kommer inte längre än till Sundsvall söderifrån och det finns endast enstaka bussar att uppbringa för ersättningstrafik”, säger Ronny Hörstrand vid SJ:s pressjour.

”Det vore fel att köra tågen att inte kunna erbjuda alla plats i bussar mellan Sundsvall och Umeå.”

”Resenärer som är inbokade på våra tåg får boka om till senare tåg. Vi kan bara beklaga men vi kan inte få fram tågen.”

Buss för var tredje tåg

Norrtåg svarar för den regionala tågtrafiken i Norrland exklusive Gävleborgs län. Norrtågs trafik mellan Härnösand och Örnsköldsvik är inställd tills vidare.

”Under söndagen kunde vi köra buss som ersättning för var fjärde tågavgång och under måndagen har vår entreprenör Vy Tåg i samarbete med Nobina lyckats hitta bussar till var tredje tågavgång”, säger Martin Högqvist, trafikchef på Norrtåg.

”Vi hoppas att Trafikverket prioriterar Ådalsbanan och Botniabanan så vi kan återuppta tågtrafiken så snart som möjligt.”

Norrtåg reducerar trafiken

Tågen som Norrtåg använder underhålls i Umeå. De tåg som nu körs mellan Sundsvall och Storlien via Ånge och Östersund måste med jämna mellanrum köras till Umeå för tillsyn och underhåll.

”Vi tvingas reducera trafiken på Mittbanan för att underhållsintervallerna för dessa tågsätt inte ska överskridas”, säger Martin Högqvist.

Enligt uppgifter i massmedia har Statens Haverikommission beslutat utreda tågurspårningarna vid Skorped och Prästmon men de uppgifterna stämmer inte.

Inget beslut om haveriutredning

”Det finns inget beslut om att utreda urspårningarna”, säger Mikael Hillbo vid Haverikommissionen.

”Vi har begärt in vissa uppgifter i anslutning till urspårningarna och vi fattar beslut om eventuella utredningar inom några dagar.”

Haverikommissionen utredde tågurspårningen utanför Iggesund i augusti 2024 då ett av SJ:s X55 tåg spårade ur och delvis välte sedan banvallen underminerats av stora regnmängder.

Haverikommissionen fann att dräneringen på platsen inte var dimensionerad för regnvädret och rekommenderade Trafikverket och Transportstyrelsen att förbättra beredskapen för extrema väderhändelser.

”Det är väl inte osannolikt att vi skulle komma till en liknande slutsats om vi utreder dessa urspårningar”, säger Mikael Hillbo.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Senaste artiklarna:

Nyhet

Nya förbigångsspår på Västra stambanan

Om fyra veckor kopplas det nya förbigångsspåret i Välevattnet mellan Laxå och Finnerödja in. Om två år ska två nya förbigångsspår ligga klara strax öster om Katrineholm och om ytterligare två år kopplas förbigångsspåren mellan Högsjö och Kilsmo in till Västra stambanan.

Nyhet

Återhämtning för Hector Rail

2024 var ett uselt år, åtminstone ekonomiskt, för Hector Rail både i Sverige och Tyskland. Men 2025 är situationen annorlunda och det ekonomiska utfallet är ”väsentligt bättre”.