Annons:
Tågtrafiken stoppas 16 helger i år
Tågtrafiken mellan Göteborg och Alingsås stoppas under 16 veckoslut i år. SJ och VR kör snabbtågen via Borås och Trollhättan. Pendeltåg, regionaltåg och några VR-tåg ersätts med buss.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

Fundamentsättning vid växelförbindelsen mellan upp- och nedspår strax norr om Sävenäs rangerbangård. På grund av den vattensjuka lerjordenen under senvintern har det varit svårt att borra hål för alla fundament och Trafikverkets entreprenör har i stället för att schakta hål för nya prefabricerade fundament.
”Vi behöver stoppa tågtrafiken för att få tillgång till båda spåren”. Säger Emma Sturk, enhetschef Underhåll Västra regionen på Trafikverket.
”Vi stoppar tågtrafiken från ganska sent på fredag kväll till söndag eftermiddag när det är förhållandevis få som reser och när det inte är så intensiv godstågstrafik.”
Tågtrafiken mellan Göteborg C och Alingsås stängs av från klockan 22.00 fredag kväll till klockan 14.00 söndag eftermiddag.
Tågstopp under 16 veckoslut i år
Tågstoppet gäller veckosluten under veckorna 12, 13, 14, 15, 19, 20 och 21 i vår och under veckosluten veckorna 35, 36, 37, 38, 42, 43, 44, 48 och 50 i höst.
Även under 2026 och första halvan av 2027 kommer tågtrafiken att stoppas under ett stort antal veckoslut men vilka veckoslut det gäller är ännu inte klart.
Långt tågstopp sommaren 2026
Under sommaren 2026 kommer dessutom tågen mellan Göteborg C och Alingsås att ställas in eller ledas om i åtta veckor, från och med vecka 26 till och med vecka 33.
Sedan i början av januari i år pågår omfattande arbeten på Västra stambanan mellan Olskroken och Alingsås.
Kontaktledningsanläggningen inklusive 1 900 betongfundament, stolpar, utliggare och alla elektriska ledningar byts ut och de gamla sugtransformatorerna ersätts med autotransformatorer.
Bangården i Lerum byggs om
Dessutom byggs Lerum driftplats om helt och hållet. Tre spår ska bli fyra och alla spår och alla växlar byts ut,
Samtidigt renoveras de fyra tunnlarna, tolv växlar utöver växlarna i Lerum byts ut, de flesta signalerna flyttas, tre plankorsningar tas bort och ett antal vägbroar över spåren renoveras.
Emma Sturk, enhetschef Underhåll Västra regionen på Trafikverket.

Upprustningen av Västra stambanan påbörjad
Arbetet med bytet av kontaktledningsanläggningen på Västra stambanan mellan Olskroken och Alingsås har inletts. Först byts elanläggningen på nedspår mellan Sävenäs hållställe och Partille.
Annons:

Oväntat punktliga tåg
Tågtrafiken mellan Göteborg och Alingsås har fungerat riktigt bra sedan början av januari när arbetet med bytet av kontaktledningsanläggningen inleddes och enkelspårstrafik infördes mellan Olskroken och Partille.
Under drygt två och ett halvt år är det enkelsopårstrafik på en eller två stationssträckor. Sedan början av januari pågår bytet av kontaktledningsanläggningen mellan Olskroken och Partille.
Tågtrafiken har glesats ut från elva-tolv tåg per timma och riktning till fem tåg per timma och riktning.
Tågtrafiken har fungerat oväntat väl under de elva veckorna som arbetet och enkelspårstrafiken hittills pågått.
Enligt Jonas Ström, projektledare på Trafikverket, har arbetet med den nya kontaktledningsanläggningen mellan Olskroken och Alingsås flutit på bra sedan byggstarten i början av januari.
”Det har gått riktigt bra och vi ligger i fas med vår planering”, säger han.
”Men det har varit väldigt mycket vatten i marken och vi har inte kunnat borra för alla fundament som vi planerat. Vattnet har tryckts upp i hålen.”
Schaktning i stället för borrning
I stället har Trafikverkets entreprenörer fått schakta hål i den vattensjuka leran.
”Nu har vi två helger med totalavstängd trafik för att förbereda ibruktagandet av den nya kontaktledningen på nedspåret mellan Olskroken och Partille söndag 30 mars klockan 14.00”, säger Jonas Ström.
”Under kommande helg ska vi byta fem kontaktledningsbrygga på Partille driftplats och nästa helg ska vi återställa hjälpkraften som bland annat används för växelvärmen.”
När trafiken flyttat över till nedspåret inleds rivningen av kontaktledning och stolpar på uppspåret.
Uppspåret en större utmaning
”Det blir lite mer utmanande att byta kontaktledningsanläggningen på uppspåret eftersom vi måste ta hänsyn till godstågen som ska in till och ut från Sävenäs rangerbangård”, säger Jonas Ström. ”Vii kommer att jobba med elanläggningen i infarten till Sävenäs under helgerna i vår när banan är helt stängd för tågtrafik.”
Under de veckoslut som tågtrafiken är stoppad mellan Göteborg C och Alingsås kör Västtrafik ersättningsbussar mellan Åkareplatsen i Göteborg och Alingsås, både bussar som kör direkt och bussar som gör uppehåll vid samtliga stationer förutom Sävenäs och Jonsered.
Regionaltågen mellan Stockholm och Göteborg via Västerås vänder i Alingsås och SJ kör ersättningsbussar mellan Nils Ericson Terminalen i Göteborg och Alingsås station.
SJ:s snabbtåg leds om mellan Göteborg och Herrljunga via Borås på Kust till kustbanan och Älvsborgsbanan och via Öxnered och Vänersborg på Vänerbanan och Älvsborgsbanan.
Restiden med snabbtågen drygt fyra timmar
Restiden förlängs med 30–60 minuter och blir drygt fyra timmar.
”Det viktigaste för oss är att alla våra kunder är ordentligt informerade”, säger Johannes Cleris, presskommunikatör på SJ.
”All information om resorna under de 16 helgerna i år finns på biljetterna.”
”Det kommer inte att ske några förändringar från vad som meddelats på biljetterna.”.
VR Snabbtåg kör en del tåg via Borås med restider på ungefär fyra och en halv timma och ersätter vissa tåg med buss mellan Göteborg och Alingsås med totala restider strax under fyra timmar.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Senaste artiklarna:
DEBATT: Undermålig städning av nattågen
Jag har läst artiklarna och debattinläggen på Järnvägar.nu om städningen av och statusen på de vagnar som används i nattågen till och från Boden och jag har efter många års tågåkande min åsikt klar. Det skriver Anneli Strömbom i en debattartikel.
Låg bro försenar elektrifiering
Elektrifieringen av järnvägen mellan Nässjö och Eksjö kommer troligen att försenas minst ett år. En lantbrukare har överklagat beslutet att riva en bro över järnvägen.
Trafikverket och Infranord oense
Mycket blev fel när Infranord bytte en del av kontaktledningsanläggningen mellan Öxnered och Kil. Vänersborgs tingsrätt har beslutat att Infranord ska betala 14,5 miljoner kronor plus ränta till Trafikverket och ersätta Trafikverket för rättegångskostnader på 9,1 miljoner kronor. Infranord har överklagat domen till hovrätten.
Fortsatt oenighet om nattågen
Hur slitna var lok och vagnar när Vy Tåg tog över trafiken på Övre Norrland? Hur sköttes fordonen under de fyra år Vy Tåg ansvarade för trafiken? I vilket skick var de när SJ tog över i december förra året? En sak är säker. Vy Tåg och SJ är inte helt överens.