Annons:

Publicerad: 2024-04-27

Tågutbudet på samma nivåer som innan pandemin

Tågutbudet är tillbaka på samma nivåer som före pandemin. Under 2023 ökade det långväga tågutbudet med 7 procent och är därmed tillbaka på samma nivåer som före pandemin. Det framkommer i Transportstyrelsens nya rapport Utveckling av utbud och priser på järnvägslinjer i Sverige 1990-2023.

FOTO: Transportstyrelsen

Transportstyrelsens följer tillsammans med Järnvägsgruppen på Kungliga Tekniska högskolan årligen utvecklingen av utbud och priser inom persontrafik på järnväg.

Sedan 2021 har det långväga tågutbudet vuxit kontinuerligt. Under 2023 ökade utbudet på sträckorna som ingår i undersökningen med 7 procent och är nu tillbaka på samma nivåer som innan pandemin. Under samma period har flyg- och bussutbudet utvecklats i långsammare takt.

– Tåget står i dag för en större andel av den långväga trafiken, jämfört med innan pandemin. Nya vanor i spåren av pandemin, med till exempel en ökad andel digitala möten i stället för möten på plats, har sannolikt försvårat flygets återhämtning, säger Jonathan Sundin.

Dyrare att ta tåget – för den som ska resa långt

Mätningen visar också att priset på långväga tågresor i genomsnitt har höjts under året.

– I årets rapport ser vi att det i genomsnitt har blivit dyrare att resa med långväga tåg under 2023. Jämfört med 2022 har snittpriset för en andraklassbiljett för resor med långväga tåg ökat med 13 procent, säger Jonathan Sundin, utredare.

Den allmänna prisutvecklingen i landet ökade under motsvarande period, oktober 2022 till oktober 2023, med knappt 7 procent.

Efterfrågan på fritidsresor har ökat och den begränsade tillgången på billiga biljetter har medfört att resenärer har fått betala mer för sina tågresor.

Prisutvecklingen varierar mellan olika sträckor

Skillnaderna är tydliga mellan sträckorna Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö. Snittpriserna på sträckan Stockholm-Göteborg har stadigt minskat över tid, medan utvecklingen har varit den motsatta på sträckan Stockholm-Malmö

– Den skilda utvecklingen mellan sträckorna är intressant eftersom det illustrerar hur konkurrensen påverkar prisutvecklingen. På sträckan Stockholm-Göteborg är konkurrensen såväl inom som mellan trafikslagen omfattande. Det leder till en stark priskonkurrens mellan tågoperatörerna och ger ett förhållandevis stort utbud i relation till de resor som görs, säger Jonathan Sundin.

Ökad turtäthet och lägre biljettpriser över tid

Över tid har det skett en utveckling som varit till godo för resenärerna, bland annat en ökad turtäthet och i genomsnitt lägre biljettpriser. Under 2023 har dock problem som lokförarbrist och trafikstörningarna i viss mån begränsat utbudet.

– Fler avgångar, snabbare restider och lägre biljettpriser har historiskt lockat fler resenärer till järnvägen. Men resenärerna behöver också kunna lita på att tågen kommer och går som de ska, annars riskerar tillväxten att stanna av, säger Jonathan Sundin.

LADDA NER RAPPORTEN

ANNONS:

Senaste nyheterna

Notis

ERTMS etapp ett inkopplad på Malmbanan

Sedan den 3 september körs tågtrafiken på sträckan norr om Gällivare och nästan hela vägen till Kiruna, med det nya signalsystemet ERTMS. Att införa ERTMS är en av flera ingående delar när järnvägen utvecklas för att bli mer tillförlitlig och punktlig.

Notis

Konstutställning längs Gotlandståget

Den 7 september invigs grupputställningen I DIN TID – ett samarbete mellan Konstfrämjandet Gotland, Gotlands Konstmuseum och Föreningen Gotlandståget som genom konstnärliga perspektiv undersöker allt ifrån industrihistoria och nostalgi till kopplingar mellan landsbygd och stad.

Notis

Bullerplank blir muralmålning i Trångsund

Efter månader av kreativt samarbete förvandlas nu bullermuren vid Trångsunds station till ett färgsprakande konstverk. Med hela 600 liter färg fylls den 100 meter långa muren med motiv som de boende i området föreslagit.

Notis

Norrbotniabanan projekteras genom Piteå

Tyréns har fått i uppdrag av Trafikverket att genomföra linjestudier, järnvägsplan, miljökonsekvensbeskrivning och bygghandling av en komplett järnvägsanläggning för Norrbotniabanan genom centrala Piteå.

Nyhet

Tågtrafik i farozonen

En stor del av den upphandlade tågtrafiken i Sverige kan komma att läggas ner om Trafikverket inte får kraftigt ökade anslag. Nattågen mellan Stockholm och Jämtland samt regionaltågstrafiken mellan Gävle och Mjölby är i farozonen.

Nyhet

Internationellt i fokus när NJS firade 150 år

Det var fullt intill sista konferensstol när anrika NJS – forum för nordiskt järnvägssamarbete, firade 150 år i Köpenhamn den 30 augusti. Utöver en spännande nordisk järnvägskonferens, bjöd föreningen på galamiddag och en utflykt med chartrat tåg till Fehmarnbältförbindelsen.