fbpx

ANNONS

Tjeckiskt lok till Railcare

Det första av tio nya diesellok från den tjeckiska loktillverkaren CZ Loko har anlänt till Göteborg. Loken har köpts av norska Trainpoint och fem av dem kommer att hyras ut till svenska Railcare av norska Nordisk Togteknikk.

AV ULF NYSTRÖM • Publicerad 30 september 2022

Foto: HJALMAR ARVIDSSON Leveransen av de sovvagnar som skulle använts i nattågen till Hamburg har försenats och SJ lånar i stället ett antal sovvagnar som fram till nyligen gick i nattågen mellan Salzburg och Sylt. Den första vagnen kom i går, tisdag 2 augusti, till Malmö.

FOTO: CZ LOKO
Det första av tio Effishunter från CZ Loko till norska Trainpoint lämnade Tjeckien för några veckor sedan och förses nu med ATS och ETCS hos NTT i Göteborg.

CZ Loko har levererat över 1 100 lok under företagets 172-åriga historia. Men först nu exporteras lok till Skandinavien.

Norska Trainpoint har tecknat kontrakt på fem Effishunter 1000 för att via systerföretaget Nordisk Togteknikk hyra ut dem till Railcare, eller mer korrekt till Railcares nybildade dotterföretag AC Finance.

Effishunter 1000 är ett fyraxligt dieselelektriskt lok med dieselmotorer från CAT på 895 kW med dragkraften 262 kN och toppfarten 100 km/h. Loken har den högsta miljöklassen, Euro 5.

Effishunter i Finland sedan 2015

Den finländska tågoperatören Fenniarail använder sedan 2015 sex Effishunter 1600.

”Vi ser en stor marknadspotential i Sverige och Norge”, säger Michal Schaffer, försäljningschef på CZ Loko, enligt ett pressmeddelande.

“Vi vill vara på en marknad där järnvägstransporter uppfattas som miljövänlig och där fordonsflottan nu moderniseras och förnyas. Vår ambition är att Effishunter 1000 blir standardloket för växling under de närmaste 20-30 åren. Det är ett av de bästa loken som nu är tillgängliga på den europeiska marknaden, det har beprövad kvalitet och betingar ett överkomligt pris.”

Det första av de tio loken från CZ Loko till Trainpoint kom till Göteborg för ett par veckor sedan.

ATC-installation i Göteborg

Nordisk Togteknikk i Göteborg kommer att utrusta de fem loken med säkerhetssystemen ETCS, STM och svensk och norsk ATC.

”De resterande fyra loken till AC Finance kommer troligen i december”, säger Einar Hageskal, vd i NTT.

”Vi räknar med att överlämna alla fem loken till Railcare i början av nästa år.”

”Efter installation av de olika tågsäkerhetssystemen ska fordonen godkännas av Transportstyrelsen.”

Trainpoint och Nordisk Togteknikk hoppas kunna hyra ut fler lok från CZ Loko till kunder i Skandinavien.

”Det behövs många moderna diesellok för bärgning, växling och på icke-elektrifierade linjer i Skandinavien”, säger Einar Hageskal.

”Många lok som används i dag är mycket gamla och inte särskilt miljövänliga”.

Railpool har köpt NTT

Det tyska lok- och vagnuthyrningsföretaget Railpool tog 31 augusti över NTT AS och dotterbolaget NTT Sverige AB från de tidigare ägarna Einar Hageskal and Katri Hageskal.

Railpool är ett av Europas största lok- och vagnuthyrningsföretag med drygt 400 lok och 148 personvagnar. Företaget hyr för närvarande ut lok och/eller vagnar i 17 länder.

NTT har verkstäder i Fjellstallen i Oslo, i Göteborg och i Malmö.

Mattias Remahl, vd i Railcare, hoppas få det första nya dieselloket i december.

”Leveranserna av de fem loken är lite av en utmaning men vi hoppas få dem i år”, säger han.

Effishunter blir röjningslok i norr

Railcare har ett fyraårigt kontrakt med Trafikverket om röjningslok i Långsele, Vännäs, Boden och Kiruna som skulle gälla från 1 augusti 2022 och planerade att stationera fyra av de fem Effishunter på dessa driftplatser.

Eftersom leveransen från CZ Loko försenats har Railcare tvingats sätta in ett annat diesellok i Långsele medan stationeringen av röjningslok i Vännäs. Boden och Kiruna skjutits upp ett antal månader.

ANNONS

ANNONS

ANNONS

Fler artiklar

Storsatsning på tåg i väst

Storsatsning på tåg i väst

Västtrafik hoppas kunna öka tågresandet med 50 procent när Västlänken står klar. Trafiken utökas på nästan alla sträckor i Västra Götaland. Satsningen kräver 35 nya tågsätt utöver de 45 som levereras de närmaste åren.

read more
Dyra omvägar för godstågen

Dyra omvägar för godstågen

Att köra godståg från Sävenäs rangerbangård i Göteborg till Halmstad, cirka 15 mil, tar normalt två timmar. Men nu tar de drygt fyra timmar och kostar Green Cargo fyra miljoner kronor.

read more

Vill du läsa fler artiklar?