Annons:
Trafikverket hotas av stora viten
Om Trafikverket inte kan visa att det åtgärdat de säkerhetsbrister som Transportstyrelsen funnit efter införandet av det nya tågplaneringssystemet MPK tvingas verket betala 35 miljoner kronor i viten.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

Transportstyrelsen har utfärdat ett föreläggande mot Trafikverket för kvarstående brister efter införandet av MPK 2022. Tågklarerarens bild över trafiken på södra delen av Stockholm C.
”Det är oklart om Trafikverket åtgärdat de brister vi pekade på för ett år sedan”, säger Petra Särefjord, sektionschef vid Transportstyrelsen.
”Vi har fått svar på våra frågor men av svaren kan vi inte utläsa om de nödvändiga åtgärderna faktiskt genomförts, om bristerna åtgärdats. Trafikverket beskriver handlingsplaner, översyner, utredningar och utvecklingsarbete men vi behöver klara besked.”
MPK Infördes hösten 2022
Trafikverket införde hösten 2022 det nya planeringssystemet Marknadsanpassad planering av kapacitet (MPK). Införandet kantades av förseningar, stora problem med utarbetandet av nästa tågplan och den löpande tågtrafikledningen.

Fortsatta problem med MPK
Så länge tågen går enligt den fastlagda tågplanen är bristerna överkomliga. Men alla avvikelser kräver mycket merarbete, både inom Trafikverket och på tågtrafikföretagen. De senaste dagarna har sjukskrivningarna ökat.
Annons:
En intern utvärdering inom Trafikverket pekade också på stora brister, allvarliga problem och stora störningar i tågtrafiken vid införandet av MPK.
Drygt två år efter införandet av MPK tycks inte många av bristerna vara åtgärdade.
Därför har Transportstyrelsen nu beslutat om ett föreläggande mot Trafikverket med viten på grund av de brister som identifierades vid tillsynen ännu inte är åtgärdade eller inte verkar vara åtgärdade.
”Allvarliga säkerhetsbrister”
”Säkerhetsbristerna är allvarliga”, säger Petra Särefjord.
“För att resenärer, tågföretag och underhållsföretag inte ska drabbas även i framtiden behöver bristerna åtgärdas snabbt.”
De brister som Transportstyrelsen fann omfattade riskhantering, samråd med andra parter, kompetensstyrning, övervakning, information och kommunikation.
”Trafikverket ska leva upp till de rättsliga kraven enligt gällande lagar, förordningar och EU-rätt. En förutsättning för att bedriva verksamhet som infrastrukturförvaltare är att regelverket, däribland kraven på vad som ska ingå i ett säkerhetsstyrningssystem, efterlevs”, säger Petra Särefjord.

Hård kritik mot Trafikverket
Lokaltågklarerarna i Kil finns bland den personal i Trafikverket som intervjuats av Transportstyrelsen angående införandet av MPK.
Enligt Transportstyrelsen tycks bristerna kvarstå inom samtliga sju utpekade områden. Varje område vitesföreläggs därför med fem miljoner kronor vardera.
Trafikverket har fått fram till 29 mars på sig att svara på vitesföreläggandet.
Trafikverket återkommer
”Vi anser att vi beskrivit vad vi gjort och vad vi håller på att göra”, säger Bengt Olsson, presschef på Trafikverket.
”Men Transportstyrelsen är uppenbarligen inte nöjda med vårt svar och vi kommer naturligtvis att återkomma med mer detaljerad information.”
Enligt Bengt Olsson ser Trafikverket positivt på Transsportstyrelsens tillsyn av Trafikverket.
Arbetet med MPK fortgår inom Trafikverket.
”Vi åtgärdar kvarstående brister, vi gör fortlöpande uppdateringar och vi inför nya applikationer”, säger Bengt Olsson.
”MPK fungerar nu i det stora hela riktigt bra.”

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Senaste artiklarna:
”Europaspåret viktig för ökad spårkapacitet i Skåne”
Några av Sveriges hårdast belastade järnvägssträckor finns i Skåne enligt Trafikverkets rapport om järnvägens kapacitetsutnyttjandet 2024. På flera sträckor ska gods-, fjärr-, regional- och lokaltåg dela på kapaciteten och för den gränsöverskridande trafiken finns idag bara en järnvägsförbindelse över Öresund. Det bidrar till störningskänslighet och ett högt kapacitetsutnyttjande menar Hanne Skak Jensen som är projektledare Europaspåret.
Nya flygtåg för fyra miljarder
A-Train köper sju nya motorvagnståg av Stadler för trafiken mellan Stockholm C och Arlanda flygplats. Kostnaden för tågsätten och 15 års underhåll blir 4,1 miljarder kronor.
Myndighet vill se extern granskning av Trafikverkets beslutsunderlag
Extern granskning av beslutsunderlag, synliggörande av livscykelkostnader, samhällsekonomiska analyser av alternativa åtgärder och förbättrade efterkalkyler. Det är några av de åtgärder som Trafikverket bör genomföra för att förbättra kostnadskontrollen, enligt Trafikanalys.
Plus och minus för Inlandsbanan
Ett steg framåt och ett tillbaka. Den långa följetången om Lint-motorvagnarna verkar gå mot ett lyckligt slut. Eller snarare en lycklig början. Det nästan lika långa äventyret upphandlad tågtrafik på Inlandsbanan verkar dock sluta i intet.