Annons:
Trafikverket öppnar Västeraspby-Långsele för trafik
Trots stora utmaningar öppnade Ådalsbanan, sträckan Västeraspby-Långsele, för trafik redan 24 september kl 19. För Stambanan genom övre Norrland är prognosen 2 oktober kl 15, fyra dagar tidigare än planerat.

Återställningsarbete vid Prästmon. FOTO: Trafikverket
Trafikverket har haft ett utmanande läge med en extraordinär skadesituation på både väg och järnväg i Västernorrland efter skyfallen 6-7 september. Tack vare att alla tillgängliga resurser satts in såväl från Trafikverket som från entreprenörerna, har återställningsarbetet gått bra.
“En viktig framgångsfaktor för återställningsarbetet var att vi snabbt lyckades mobilisera nödvändiga resurser i form av fyllnadsmassor och fordon för masshantering. Vi kraftsamlade tillsammans med vägsidan och kunde hjälpa varandra”, säger Anna Lindahl, chef järnvägsunderhåll, Trafikverket.
Kuststräckan av Ådalsbanan och Botniabanan öppnades den 15 september.
Att sträckan nu är öppen för trafik innebär att det är möjligt för järnvägsföretagen att börja köra tåg. Arbetet på och omkring banan fortsätter och det råder därför hastighetsnedsättningar på del av sträckorna.
Trafikverket har det övergripande ansvaret för att besluta vilka transporter som ska prioriteras, särskilt i situationer där det inte finns plats på banan för alla tåg som vill trafikera. Utgångspunkten är att beslut om vilka transporter som beviljas att trafikera banan sker utifrån hur de bidrar till att upprätthålla samhällets funktionalitet. Trafikverket analyserar tillsammans med MSB och företrädare för näringslivet vilka transporter som ska ges prioritet.
“Jag vill rikta ett stort tack till våra entreprenörer och Trafikverkets personal som har arbetat intensivt under flera veckor för att kunna öppna järnvägen för trafik. Tillsammans har vi snabbt lyckas lösa de utmaningar som uppstått. Vi hade inte lyckats utan vårt goda samarbete”, säger Anna Lindahl, chef järnvägsunderhåll, Trafikverket.
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Dyrare arbetspendling med regeringens budgetproposition
Branschorganisationerna inom den svenska kollektivtrafiken har enats om målet att 2030 ska 4 av tio motoriserade resor ska vara kollektiva 2030. Man har tillsammans uppvaktat regeringen kring fler av de satsningar som behövs. Besvikelsen var därför stor när budgetpropositionen offentliggjordes.
Tågen i tid sommaren 2025
Aldrig förr har så många tåg varit så punktliga i Sverige som sommaren 2025. Trots åsknedslag, signalfel, elfel och rekordmånga banarbeten kom 88,5 procent av alla tåg i tid eller var högst fem minuter sena under juni, juli och augusti.
Osäker framtid för DVVJ
Framtiden för turisttågen på De Vackra Vyernas Järnväg mellan Mellerud och Bengtsfors är osäker. Sedan Green Cargo slutade trafikera Billingsfors används järnvägen endast ett par månader om året.
Många tågstopp på Västra stambanan
Tidsplanen och budgeten håller. Andra etappen av fem i bytet av kontaktledningsanläggningen mellan Olskroken och Alingsås har snart kommit halvvägs. En ny plan för fjärde och femte etapperna ger mindre påverkan på tågtrafiken nästa år. Men under nio veckoslut i höst stoppas tågen.
Samarbete för klimatsäkring
Vägar och järnvägar är byggda för att klara vissa vattenflöden. Större markförändringar som till exempel skogsavverkningar eller asfalteringar där ytan hårdgörs kan påverka avrinningen till vägar och järnvägar. Även när det har varit mycket torrt under en längre tid kan det påverka uppsugningsförmågan vilket påverkar möjligheten till avrinning vid nederbörd.
Trafikverket häver kontrakt i Västlänken
Trafikverket har under en längre tid tagit strid mot de skenande och oacceptabla kostnadsökningarna och förseningarna i entreprenaden etapp Korsvägen i Västlänken. Nu är tålamodet och förtroendet slut och Trafikverket har idag hävt kontraktet med WLC.
Långsamt på väg mot normal tågtrafik
Ådalsbanan förbi Prästmon kan troligen inte öppnas förrän i vecka 40 och Stambanan genom övre Norrland förbi Skorped troligen inte förrän vecka 41. Till dess begränsas tågtrafiken på Botniabanan.
VR släpper 100 julavgångar Stockholm-Göteborg
Idag öppnar försäljningen av VR Snabbtågs julbiljetter. Under julveckan sätts 100 avgångar in mellan Stockholm och Göteborg. Samtidigt börjar snabbtågen åter stanna i Katrineholm efter ett års uppehåll på grund av banarbeten.
Nytt kontrakt till Infrakraft på Bohusbanan
Infrakraft har tilldelats ett nytt uppdrag av Trafikverket värt drygt 317 miljoner kronor. Projektet innebär en omfattande upprustning av kontaktledningsanläggningen på Bohusbanan mellan Kville och Stenungsund.
Mobil kontroll av skador på järnvägsräls med hjälp av ultraljud
Tyska järnvägsinfrastrukturägaren DB InfraGO har godkänt Vosslohs mobila ultraljudsmätvagn, SoniQ Rail Explorer, för användning i Deutsche Bahns järnvägsnät.