Annons:
Oklara besked från regeringen
Regeringen har beslutat gå vidare med planeringen av tre större järnvägsprojekt i östra och södra Sverige. Men det är oklart vad besluten innebär i praktiken.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

Regeringen prioriterar fyrspårsutbyggnaden mellan Uppsala och Myrbacken. En Uppsalapendel med Rc6 1380 i spetsen rullar in på Uppsala C i juli 2021
”Vi måste få ta del av regeringens beslut för att kunna analysera vad de egentligen innebär”, säger Bengt Olsson, presschef på Trafikverket.
”De pressmeddelanden som skickats ut är så annorlunda formulerade att vi inte vet vad regeringen har beslutat.”
”Utbyggnad får förberedas”
I fyra av de fem pressmeddelanden regeringen skickade ut efter regeringssammanträdet torsdag 9 mars talars det om ”utreda planerna”, ”får utredas” och ”att utbyggnaden får förberedas”.
I det femte, som handlar om en tidigareläggning av upprustningen av tunnlarna på sträckan Flemingsberg–Järna, vilket troligen avser Grödingebanan, skriver regeringen att arbeten som skulle genomföras 2025–2027 flyttas fram till ”kategorin 2022–2024”.
”Det är väl det enda som verkar klarlagt”, säger Bengt Olsson.
”Men vi får som sagt avvakta regeringens skrivelser får att veta vad vi förväntas göra i övrigt.”
”Jag hoppas att vi kan ha en klarare bild över regeringens beslut i mitten av veckan.”
Regeringen har enligt pressmeddelanden 9 mars beslutat om byggstarter ”för en rad infrastrukturprojekt”.
Upprustning och utbyggnad av Sydostlänken
Bland annat ”får upprustning och elektrifiering av den befintliga banan Älmhult–Olofström samt byggnation av ny bana mellan Olofström och Blekinge kustbana utredas för byggstart 2028–2033.”
Planerna på den så kallade Sydostlänken ingår i den nationella planen för transportinfrastruktur och omfattar bland annat upprustning och elektrifiering av banan Älmhult–Olofström, 41 kilometer, samt byggandet av ny järnväg mellan Olofström och lämplig plats på Blekinge kustbana i närheten av Karlshamn, cirka 17 kilometer.
”Åtgärderna kommer öka möjligheterna till utökad godstrafik och hållbara godstransporter”, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD) enligt ett pressmeddelande.

Regeringen vill se fler förbigångsspår på Västra stambanan. Västtrafiks X50 3289 byter spår vid Algutsgården nordost om Alingsås i februari 2018.
Annons:
Dubbelspår Maria–Helsingborg C
Regeringen beslutade samtidigt att Trafikverket får utreda dubbelspår på sträckan Maria-Helsingborg för byggstart år 2028–2033.
”Det här är den sista enkelspåriga sträckan på Västkustbanan Göteborg–Malmö där arbetet med dubbelspår ännu inte påbörjats och Trafikverket kan nu gå vidare och utreda utbyggnaden även här”, säger Andreas Carlson enligt ett pressmeddelande.
Utbyggnad till dubbelspår på Västkustbanan pågår på sträckorna Varberg–Hamra och Ängelholm–Maria.
Sträckan Maria–Helsingborg C är knappt fem kilometer. Utbyggnaden till dubbelspår ingår i den nationella planen för transportinfrastruktur och omfattar dubbelspår i tunnel från Romares väg till Helsingborg C.
Enligt pressmeddelandet har regeringen beslutat att etappen ”får utredas för byggstart 2028–2033.”
Byggstart för fyrspår Uppsala-Myrbacken
Regeringen beslöt i torsdags också om byggstart för utbyggnad till av fyra spår mellan Uppsala och Myrbacken, 23 kilometer.
”Det är många som arbetspendlar mellan Uppsala och Stockholm och Ostkustbanan räcker inte till”, säger Andreas Carlson enligt ett pressmeddelande.
”Nu ger vi klartecken för att förbereda byggstart av fyrspår för att öka kapaciteten och möjliggöra ökat bostadsbyggande och Arlandas fortsatta tillväxt.”
Utbyggnaden till fyrspår ingår i den nationella planen. Regeringen har beslutat att utbyggnaden ”får förberedas” för byggstart 2025–2027.

Ytterligare ett spår mellan Maria och Helsingborg C kan gå parallellt med nuvarande enkelspår eller i tunnel. Ett Öresundståg på den enkelspåriga järnvägsbron strax norr om Helsingborg C med Öresund och Helsingör i bakgrunden.
Större tunnlar Flemingsberg–Järna
Regeringen har också beslutat att Trafikverket ska få tidigarelägga upprustningen av tunnlar på ”järnvägsförbindelsen Flemingsberg–Järna”.
”Regeringens beslut om tidigarelagd byggstart gör det möjligt för Trafikverket att samordna denna upprustning med annat underhåll på samma järnvägssträcka. Det leder till färre avstängningar på sträckan”, säger Andreas Carlson enligt ett pressmeddelande.
De planerade åtgärderna innebär bland annat att ”ett antal tunnlar vidgas för att deras utformning inte längre ska begränsa vissa typer av godstransporter”.
Åtgärderna finns i den nationella planen för perioden 2025–2027 men nu flyttar regeringen dem till ”kategorin 2022–2024” för att de ska kunna samordnas med andra planerade underhållsåtgärder ”i samma anläggningsdel”.
Järnvägarna i och kring Göteborg räcker inte till för att köra alla tåg som efterfrågas. Vi har nu beslutat om byggstart för åtgärder som är avsedda att öka kapaciteten på dessa järnvägar.
Andreas Carlson (KD), Infrastruktur- och bostadsminister
Endast ett projekt i Västsverige
Det enda projektet som inte återfinns i östra eller södra Sverige är byggandet av förbigångsspår på fyra platser på Västra stambanan mellan Laxå och Alingsås.
”Järnvägarna i och kring Göteborg räcker inte till för att köra alla tåg som efterfrågas”, säger Andreas Carlson enligt ett pressmeddelande. ”Vi har nu beslutat om byggstart för åtgärder som är avsedda att öka kapaciteten på dessa järnvägar.”
Beslutet gäller dock endast Västra stambanan. Planerna ingår i den nationella planen och omfattar förbigångsspår vid Järneberg, Moholm, Väring samt Floby eller Källeryd.
I Moholm, Väring och Floby finns redan vardera ett förbigångsspår varför planerna omfattar kompletterande förbigångsspår. I Källeryd finns för närvarande inget förbigångsspår.
För Järneberg strax norr om Töreboda specificeras utbyggnaden till två förbigångsspår. I Slätte, strax norr om Järneberg, finns redan ett förbigångsspår.
Regeringen har beslutat att Trafikverket ”får utreda planerna” för byggstart 2028–2033.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Kardonbanan klar i höst
Den sju kilometer långa järnvägen som ska förbinda Södra stambanan med hamnar och industriområdena på Händelö i Norrköping är klar för trafik i höst. Samtidigt får stambanan två nya broar över E4.
Kapacitet viktigare än hastighet
Det handlar inte om 250 eller 320 km/h. Det handlar om kapacitet för den ökande tågtrafiken och om utrymme för såväl godståg som pendeltåg, regionaltåg och snabbtåg. Det anser Pär Helgesson på SJ.
Spårväg först och bostäder sen
Spårvagn är den bästa lösningen för kollektivtrafik i städer med mer än 150 000 invånare. Men spårvagnar kan ändå fungera bra i mindre städer som Lund med knappt 100 000 invånare i tätorten.
Backig genväg för en halv miljard
Om drygt en månad rullar tågen på det nya triangelspåret i Bergsåker. Då slipper virkestågen till sågverk och massafabriker vid kusten köra mot Sundsvall för tidsödande rundgång.