Annons:

Publicerad: 2024-01-22

Tyst minut för dödad lokförare

En lokförare i 65-årsåldern dödades vid kollisionen mellan ett regionaltåg och en lastbilstrailer i Ramseröd öster om Uddevalla för en vecka sedan. I dag, måndag, klockan 12.00 kommer SJ Götalandståg att hålla en tyst minut för lokföraren.

Text: Ulf Nyström

Olyckan inträffade vid 08.30-tiden måndag 15 januari. Lastbilen med en lågbyggd trailer lastad med betongelement fastnade på järnvägskorsningen.

Lastbilschauffören uppger att han försökte vara lokföraren i det annalkande tåget men tåget körde med hög hastighet i lastbilstrailern som drogs med närmare 500 meter. Största tillåtna hastighet på den aktuella sträckan är 90 km/h. Plankorsningen är försedd med halvbommar.

Förarhytten i regionaltåget, som utgjordes av ett motorvagnståg X12, ramponerades och lokföraren omkom.

Tyst minut en vecka efter olyckan

SJ Götalandståg, som körde tåget på uppdrag av Västtrafik, beslöt i slutet av förra veckan att hålla en tyst minut på måndagen, en vecka efter olyckan.

Klockan 12.00 stannar samtliga tåg som körs av SJ Götalandståg och särskilda utrop kommer göras.

”Vi vill dels hedra vår bortgångna medarbetare och dels visa vikten av att vi fortsätter arbetet med att skapa en säker järnväg”, säger Tobbe Lundell, presschef på SJ.

Dödsolyckan har lett till ökad uppmärksamhet kring farorna vid korsningar mellan väg och järnväg. Under 2023 dog nio personer i kollisioner eller påkörningar på plankorsningar.

Enligt en kartläggning som SvT genomfört är det endast ett 100-tal av Sveriges drygt 6 500 plankorsningar som är utrustade med hinderdetektorer som kan varna lokförarna om ett fordon stannat eller fastnat på en övergång.

Hinderdetektorer infördes med X2000

Men hinderdetektorer, som började monteras när snabbtåget X2000 skulle sättas i trafik i 200 km/h för drygt 30 år sedan, finns endast på plankorsningar med helbommar.

Trafikverket har inga planer på att ändra på det.

”Först måste vi utreda vad olyckan berodde på och vad det är som har hänt men jag skulle inte tro att vi kommer att byta ut halvbommen till någonting annat”, säger Olle Mornell, senior plankorsningsspecialist på Trafikverket.

Olle Mornell har jobbat med säkerheten vid plankorsningar i nästan 40 år, först på SJ, därefter på Banverket och nu på Trafikverket.

Annons:

När de röda varningslamporna börjar blinka vid en plankorsning med halvbommar tar det cirka 40 sekunder innan tåget kommer. Vid plankorsningar med helbommar tar det längre tid.

Hel- och halvbommar ger samma säkerhet

Enligt Olle Mornell har hel- och halvbommar ungefär samma säkerhetsnivå.

”Halvbommar är ett väldigt vanligt skyddsalternativ och de är väldigt säkra. Rent tekniskt så funkar de väldigt bra. Skyddsmässigt är det ingen större skillnad mellan helbommar och halvbommar”, säger Olle Mornell.

De hinderdetektorer som dåvarande Banverket installerade tillverkades för 30–35 år sedan och börjar bli svåra att underhålla, det finns inga reservdelar att uppbringa.

Vid kollisionen mellan regionaltåget och lastbilstrailern utanför Uddevalla uppstod stora skador på järnvägen. Närmare 500 meter spår, kontaktledningsstolpar och teknikhus förstördes.

Reparationerna tar ytterligare en vecka

Morgan Rehn, enhetschef Trafikverket region Väst, räknar med att reparations- och återställningsarbetet tar ytterligare en vecka.

Eftersom Bohusbanan mellan Uddevalla och Stenungsund är stängd för kontaktledningsbyte och renovering av de tio tunnlarna finns det för tillfället inga järnvägsförbindelse mellan Uddevalla och omvärlden.

Resenärerna utväxlas till vidare med buss medan gods till och från Uddevalla hamn och Munkedals bruk transporteras med lastbil eller lagras.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

Dåligt berg i Bohusbanans tunnlar

Renoveringen av de tio tunnlarna mellan Stenungsund och Uddevalla blir betydligt dyrare än beräknat och kommer att vara klar först hösten 2024, ett halvår senare än planerat

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

Spåren är borta – finns järnvägen kvar då?

I Tyskland kan en nedlagd och uppriven järnväg återuppstå decennier senare. 50 linjer har åter tagits i bruk sedan 1994. Lägger du däremot ner en järnvägssträcka i Sverige, försvinner järnvägen för all framtid. I år inleds rivningen av Karlsborgsbanan.

Nyhet

Industrispår i Norrköping läggs ner

Tusentals nya lastbilstransporter blir resultatet när Södra hamnspåret i Norrköping läggs ner. Kommunen ser bara fördelar när industritransporterna flyttas till Kardonbanan, en ny elektrifierad bana.

Nyhet

VR tappar tio procent

VR kommer att kunna köra 90 procent av dagens tågtrafik mellan Stockholm och Göteborg, åtminstone under första året med kontaktledningsbyte mellan Olskroken och Alingsås.