Annons:
Underhåll av Västkustbanan under tågstopp
När tågtrafiken på Västkustbanan mellan Kungsbacka och Falkenberg är inställd under fem veckor genomför Trafikverket omfattande underhållsinsatser.
Text: Ulf Nyström Foto: Svante Fält

En historisk bild. Västkustbanans gamla sträckning mellan Varberg och Hamra håller nu på att rivas upp. 24 augusti 2024 passerar Snälltåget 13900 Malmö-Storlien genom Apelviken. Tåget var omlett på grund av kontaktledningsbyte på Södra stambanan mellan Hässleholm och Älmhult.
”Vi försöker planera våra arbeten så smart och effektivt det går för att inte behöva stänga av tågtrafiken mer än nödvändigt”, säger Emma Sturk, enhetschef järnvägsunderhåll Trafikverket Västra regionen.
Medan tunneln under Varberg och dubbelspåret mellan Varberg och Hamra kopplas in fram till 14 juli är tågtrafiken mellan Kungsbacka och Falkenberg inställd.
Mellan Värö och Torebo byter Trafikverket räler, sliprar och växelkomponenter på flera sträckor och driftplatser.
”Vi rensar också diken för att nederbörden effektivt ska kunna avledas från banvallen”, säger Emma Sturk.
Ny etableringsplats vid Hamra
Vid Hamra strax söder där den nya sträckningen av Västkustbanan ansluter till den gamla anläggs en så kallad etableringsplats där spårgående arbetsmaskiner ska kunna komma upp på spåret och ner från spåret.

Nu färdigställs tunneln under Varberg
Natten till måndagen kördes det sista tåget på den enkelspåriga Västkustbanan genom Varberg. 14 juli återupptas tågtrafiken men då rullar tågen i dubbelspårstunneln under Varberg.
Annons:

Stora banarbeten ger mycket busstrafik
Det blir som vanligt mycket buss för tågresenärerna i Sverige i sommar. Det är stopp för tågen på delar av Västkustbanan, Mälarbanan och Rååbanan och för alla eltåg genom Borlänge under fyra veckor.

Upprustningen av Västra stambanan påbörjad
Arbetet med bytet av kontaktledningsanläggningen på Västra stambanan mellan Olskroken och Alingsås har inletts. Först byts elanläggningen på nedspår mellan Sävenäs hållställe och Partille.
”I och med omläggningen av Västkustbanan mellan Varberg och Hamra försvinner nio plankorsningar som våra entreprenörer kunnat använda för att få upp fordonen på spåret och de behöver ersättas med en ny etableringsplats”, säger Emma Sturk.
Efter att dubbelspåret och Varbergstunneln öppnar för trafik 14 juli kommer tågtrafiken att påverkas till och med den 20 augusti då Trafikverket bygger klart anslutningen mellan Västlänken och Västkustbanan i Almedal.
Sedan början av januari pågår även bytet av kontaktledningssanläggningen på Västra stambanan mellan Olskroken och Alingsås. Etappen Olskroken-Partille är klar och i juli inleds arbetet på etappen Partille-Lerum.
Medan Västkustbanan är avstängd görs dock ett uppehåll i arbetena på Västra stambanan för att tågbolagen ska kunna upprätthålla godstrafiken till och från Göteborg.
”Även i det projektet passar vi på att göra olika underhållsåtgärder de helger under vår och höst vi ändå behöver stänga av järnvägen mellan Göteborg och Alingsås” säger Emma Sturk.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Senaste artiklarna:
SHK utreder spårvagnsolyckan
Statens Haverikommission har beslutat att utreda orsaken till spårvagnsolyckan i centrala Göteborg natten till midsommarafton eftersom den kunde lett till många fler skadade eller omkomna.
SJ kan köra nattåg Oslo–Köpenhamn
SJ kan komma att köra dagtåg mellan Oslo och Köpenhamn och nattåg mellan Oslo och Stockholm samt mellan Oslo och Berlin via Köpenhamn från december 2026. Men planerna på nattåg är beroende på framtiden för Euronight Stockholm–Berlin och norska Jernbanedirektoratet.
Ingen vill köra nattåg till Norrland
3 juni gick tiden ut för att lämna anbud på nattågstrafiken mellan Stockholm och Övre Norrland. Men Trafikverket har inte fått in ett enda anbud.
Nattåg kan vara kommersiellt lönsamma
Det går att bedriva kommersiellt lönsam nattågstrafik. Men bara på vissa sträckor, kanske bara delar av året och bara om man även kör sitt- och liggvagnar i tågen. Det hävdar Marco Andersson, kommersiell chef på Snälltåget.