Annons:
Vänerexpressen delägare i SHN cargo
Vänerexpressen har blivit minoritetsägare SHN cargo. Därmed sluts cirkeln, åtminstone delvis, för ägandet i det småländska godstågsbolaget som från i vinter kommer att köra samtliga tåg för Vänerexpressen.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

Vänerpendeln med Traxx-lok 187.415 från Railpool möter ett av Green Cargos godståg med Rc4 1270 i Värmlandsbro 15 maj 2025.
”Vi ser det som ett sätt att bredda vår verksamhet”, säger Per Kristiansson, vd i Vänerexpressen.
”Vi har talat om detta en längre tid och nu blev det äntligen av,”
”Vi har haft ett nära samarbete med SHN cargo och dess föregångare sedan 1999. Med det förändrade ägarförhållandet förstärker vi samarbetet och skapar nya möjligheter för fortsatt tillväxt.”
Vänerexpressen ägs till tre lika stora delar av investmentbolaget Canola, LBC-frakt och Vänerhamn. Det sistnämnda företaget ägs av kommunerna runt Vänern.
Familjeföretag tillbaka till rötterna
Canola ägs av Jerry Fredriksson och hans tre söner. Jerry Fredriksson var tidigare delägare i BK Tåg som efter två konkurser blev Midcargo som 2013 köptes av CFL cargo i Luxemburg.
För ett halvår sedan övertog vd:n Mikaela Schön CFL cargo Sverige och ändrade namnet på bolaget till SHN cargo.
Vänerexpressen har tolv anställda och organiserar kombitransporter för containergods med tåg och bil mellan Göteborgs Hamn och kombiterminalen i Mellansverige.
22 kombitåg i veckan
För närvarande körs Vänerpendeln mellan Göteborg och Karlstad med sju tåg i veckan och Dalapendeln mellan Göteborgs hamn och Insjön i Dalarna sex–åtta tåg i veckan i varje riktning.
Dessutom körs kombitåg en eller ett par gång i veckan mellan Göteborg och Avesta Krylbo för Karl Hedin samt mellan Göteborg och Karlshamn och Göteborg och Gävle.
Det innebär sammanlagt 22 tåg i veckan
Mikaela Schön, vd på CFL cargo.
Annons:

CFL cargo blir SHN cargo
Mikaela Schön, vd i CFL cargo Sverige, köper det svenska bolaget av moderbolaget CFL cargo i Luxemburg. Företaget med 60 anställda byter inom kort namn till SHN cargo.
Samtliga tåg förutom fem tåg i veckan mellan Göteborg och Karlstad körs av SHN cargo. De fem tågen i Vänerpendeln körs av Tågåkeriet i Bergslagen (Tågab).
SHN cargo kommer att köra samtliga tåg
”SHN cargo kommer att köra samtliga tåg för oss”, säger Per Kristiansson.
”Vi arbetar dessutom för att köra kombitåg till nya destinationer.”
Mikaela Schön som det senaste halvåret varit ensam ägare till SHN cargo välkomnar Vänerexpressen som delägare.
”Vänerexpressen har varit en viktig samarbetspartner för oss i 26 år och vi har diskuterat ett ökat engagemang och ett delägarskap i många år”, säger hon.
”Det ger oss nya möjligheter att växa.”
SHN cargo kör förutom 17 tågpar i veckan för Vänerexpressen sedan flera år kombitåg mellan Göteborg och Nässjö samt Jönköping.
Trafik från Helsingborg sedan december
Sedan tidtabellsskiftet i december kör SHN cargo också kombitåg från Helsingborg till Jönköping fyra dagar i veckan samt mellan Helsingborg och Älmhult och en dag i veckan på uppdrag av danskägda Dania Connect, före detta GDL Sjöcontainer.
SHN cargo kör också den återupptagna godstågstrafiken mellan Nässjö och Vetlanda med ett till två tåg i veckan.
Hyr lok från tre företag
SHN cargo använder lok som hyrs in från Nordic Re-Finance, Svensk Tågkraft och Railpool. Företaget har drygt 60 anställda.
De senaste åren har ekonomin varit ansträngd och 2023 hade resultatet efter finansnetto försämrats till -32,6 Mkr.
”Men resultatet har successivt förbättrats och situationen är betydligt bättre nu än för två år sedan”, säger Mikaela Schön.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Senaste artiklarna:
Trafikverket tror på höjda banavgifter
Banavgifterna bör snarare höjas än sänkas. Det är beskedet från Trafikverket till regeringen. Avgifterna för persontåg behöver troligen höjas kraftigt medan avgifterna för godståg höjs marginellt.
Fasta förbindelsen fyller 25 år
I dag fyller Öresundsbron 25 år. På ett kvarts sekel har antalet människor som reser över Öresund ökat 10-15 gånger och antalet arbetspendlare har ökat från 1 500 till 22 000. Men godstågstrafiken har stagnerat.
Unika spårkorsningar i Olskroken
Två unika spårkorsningar med gjutna korsningar i specialstål lades under midsommarhelgen in i Olskroken. Kostnaden blir högre men korsningen ska hålla betydligt längre.
Vision 2050 har lämnat perrongen
Torsdag morgon den 26 juni i gotländska Almedalen. Solen sken som vanligt över Visby när det var dags för Sveriges järnvägselit att samlas och tala framtid. ”Det är viktigt att vi samlas kring järnvägen, så att vi får den järnväg vi vill ha, inledde Roberto Maiorana, generaldirektör på Trafikverket.