Annons:
Vd-skifte i NetRail
Desirée Ressel von Schéele blir vd i NetRail efter Peter Flügel som på egen begäran har slutat med sista tjänstgöringsdag 9 december.
FOTO: NetRail
Rekryteringen är, enligt styrelsen, ett led i processen att fokusera på effektiv service och underhåll av godsvagnar till hög kvalitet.
NetRail har tidigare ägt och hyrt ut godsvagnar, personvagnar och lok men fordonen har sålts och verksamheten avvecklats.
NetRail bedriver underhåll och service av godsvagnar på tre orter: i en modern godsvagnsverkstad med mobilservice för södra Skåne i Malmö, i en verkstad för tungt underhåll med revisioner i den nyöppnade Gåsebäck-verkstaden i Helsingborg, den tidigare lokverkstaden, samt med mobilt underhåll vid Kombiterminal Gammelstad och på reparationsspår i Luleå.
NetRail omsätter cirka 45 miljoner kronor per år och har 24 anställda.
Desirée Ressel von Schéele kommer ha ett helhetsansvar för verksamheten i Malmö, Helsingborg och Luleå samt fokusera underhållsutveckling och ECM-tjänster.
Desirée Ressel von Schéele är utbildad ekonom vid Lunds universitet och har under sin karriär innehaft flera kvalificerade befattningar i olika företag. År 2019 tillträde hon som verkställande direktör för Ressel Rederi. Under hennes ledning uppvisades successivt ökande omsättning, förbättrade resultat samt tillväxt av både personalstyrka och verksamhet.
Hon har, enligt styrelsen i NetRail, etablerat tydliga processer och ett arbetssätt som starkt bidragit till långsiktig hållbarhet och stärkt bolagets marknadsposition.
”NetRail är en viktig aktör i underhåll av godsvagnar i Skåne och Luleå-området och jag ser verkligen fram emot möjligheten att sätta mig in i verksamheten och att utveckla NetRail” säger Desirée Ressel von Schéele som tillträdde tjänsten 10 december.
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Akut spårarbete på Ådalsbanan
Tågtrafiken på Ådalsbanan stoppas mellan klockan 10 och 15 måndag-fredag under de kommande två veckorna. 120 tåg ställs in helt eller bitvis.
Green Cargo effektiviserar intermodala flöden
Green Cargo lanserar en ny API-integration som digitaliserar och automatiserar informationsflöden mellan järnväg och terminal.
Trafikverket: “Både stad och landsbygd gynnas i nationell plan”
Trafikverket har nu redovisat en samlad effektbedömning av förslaget till nationell plan för transportinfrastrukturen och de preliminära länsplanerna för perioden 2026–2037.
Nässjöakademin godkänd som utbildare i spårsvets
Från om med nu uppfyller den som gått spårsvetsutbildning på Nässjöakademin de kunskapsmässiga krav som krävs för att ansöka om svetsarnummer och utbildning till Bankontrollant.
Vintersäsongen på smalspårsjärnvägen
Söndag 23 november börjar en intensiv vintersäsong på smalspårsjärnvägen Hultsfred–Västervik. Under veckorna fram till jul har Tjustbygdens Järnvägsförening 18 inplanerade trafikdagar på den byggnadsminnesförklarade järnvägen.
Nio av tio tåg i tid i oktober
Under oktober 2025 reste resenärer med över 95 000 persontåg, vilket är rekord i antal framförda tåg någonsin. Sedan 2001 är det också den oktober då flest tåg ankommit sin slutstation i tid – över 83 000, vilket gav en punktlighet på drygt 87 procent, där de som var mer än fem minuter sena räknas som försenade. Över 96 procent av tågen kom fram inom en kvart.
Trafikverkets säkerhetstillstånd villkoras
Transportstyrelsen har beviljat Trafikverket förnyat säkerhetstillstånd som infrastrukturförvaltare för det statliga svenska järnvägsnätet.
Train Alliance investerar i Ånge
Train Alliance köper ett markområde strax norr om Ånge för att anlägga en godsterminal med anslutning till Mittbanan.
Tydal Systems tar över app för järnvägsentreprenörer
Solberga Idéer AB säljer sin andel i appen ”Gränspunktsdetektorn”, hittills marknadsförd som Vilicus Moneo, till Tydal Systems AB.
Nya tåg till Saltsjöbanan
Region Stockholm tecknade den 11 november 2025 ett avtal med Skoda Transportation om att bygga och leverera nya tåg till Saltsjöbanan för att ersätta de över 50 år gamla tågen som trafikerar banan idag.









