Annons:
Vildmarkståget 2024 i två olika årstider
Inlandsbanan och Järnvägsmuseet i Gävle arrangerar under 2024 två unika tågresor med avstamp i årstidernas variationer. Gemensamt för resorna är att de sker i bekväma förstaklassvagnar från 1940-, 1950- och 1960-talet inklusive restaurang- och barvagn.
Ombord lagas och serveras lunch och middagar av tågets egna hovmästare och köksteam. Dragkraften står ånglok, ellok och diesellok för under olika sträckor av resorna.
“Autentiska upplevelser och vällagad mat i historisk tågatmosfär står i fokus på våra resor med Vildmarkståget. Det som skiljer vår- och höstresan förutom årstiderna är resrutten och besöksmålen, säger Therese Fanqvist, Destination Inlandsbanan.
Den första resan går av stapeln i april i samband med Valborg. Tåget avgår från Stockholm för vidare färd mot Åre, där hotellboende väntar. Resan går sedan vidare norrut med ånglok från Östersund till Jokkmokk, Gällivare, Kiruna och Abisko.
Den andra och sista resan för året går i början av september. Resan startar i Stockholm med sikte mot Inlandsbanans sydligaste destination Kristinehamn, tåget går sedan vidare norrut längs hela Inlandsbanans sträckning för upplevelser i Östersund, Gällivare och Kiruna.
Ångloket E2 904 passerar Sörtjärn 24 september 2022. Foto: Dave Collier
Restaurangvagnen i Vildmarkståget. Foto: Mikael Dunker, Järnvägsmuseet
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Trafikverkets säkerhetstillstånd villkoras
Transportstyrelsen har beviljat Trafikverket förnyat säkerhetstillstånd som infrastrukturförvaltare för det statliga svenska järnvägsnätet.
Train Alliance investerar i Ånge
Train Alliance köper ett markområde strax norr om Ånge för att anlägga en godsterminal med anslutning till Mittbanan.
Tydal Systems tar över app för järnvägsentreprenörer
Solberga Idéer AB säljer sin andel i appen ”Gränspunktsdetektorn”, hittills marknadsförd som Vilicus Moneo, till Tydal Systems AB.
Nya tåg till Saltsjöbanan
Region Stockholm tecknade den 11 november 2025 ett avtal med Skoda Transportation om att bygga och leverera nya tåg till Saltsjöbanan för att ersätta de över 50 år gamla tågen som trafikerar banan idag.
Landskrona är Årets station 2025
Resenärerna, riksorganisationen för kollektivtrafikens resenärer, utser årligen Årets station för att uppmärksamma de stationer och resecentrum som på ett bra sätt möter resenärens behov och förväntningar.
Klartecken för 35 nya tåg till Västtrafik
Tågresorna väntas öka i Västra Götaland och gamla tåg behöver bytas ut. Idag gav regionfullmäktige i Västra Götalandsregionen klartecken till Västtrafik att köpa in 35 nya tåg för totalt fyra miljarder kronor.
Spårbyte Näsberg-Harrträsk nästa år
Trafikverket har tilldelat Infrakraft spårbytet på sträckan Näsberg-Harrträsk mellan Boden och Gällivare på Malmbanan.
Vändspår i Båstad för 260 meter långa tåg
I tennismetropolen Båstad ska Infrakraft bygga ett nytt vändspår norr om Båstad station, vid växel 101. Vändspåret kan användas av upp till 260 meter långa tåg. Signaljusteringar för att optimera anläggningen ingår i entreprenaden.
Göteborgs hamn mot container- och järnvägsrekord
Göteborgs Hamn fortsätter att stärka sin position som Nordens ledande godsnav. Under årets tre första kvartal ökade containervolymen med fyra procent och nådde rekordnivåer både över kaj och på järnväg.
Saltsjöbanan öppnar för trafik 9 november
Den 9 november öppnar Saltsjöbanan åter för resenärer efter att ha varit avstängd sedan i våras. Tågen kör till och från Saltsjö-Järla och ska gå enligt ordinarie tidtabell.









