Annons:

Publicerad: 2024-01-14

Vildmarkståget 2024 i två olika årstider

Inlandsbanan och Järnvägsmuseet i Gävle arrangerar under 2024 två unika tågresor med avstamp i årstidernas variationer. Gemensamt för resorna är att de sker i bekväma förstaklassvagnar från 1940-, 1950- och 1960-talet inklusive restaurang- och barvagn.

Ombord lagas och serveras lunch och middagar av tågets egna hovmästare och köksteam. Dragkraften står ånglok, ellok och diesellok för under olika sträckor av resorna.

“Autentiska upplevelser och vällagad mat i historisk tågatmosfär står i fokus på våra resor med Vildmarkståget. Det som skiljer vår- och höstresan förutom årstiderna är resrutten och besöksmålen, säger Therese Fanqvist, Destination Inlandsbanan.

Den första resan går av stapeln i april i samband med Valborg. Tåget avgår från Stockholm för vidare färd mot Åre, där hotellboende väntar. Resan går sedan vidare norrut med ånglok från Östersund till Jokkmokk, Gällivare, Kiruna och Abisko. 

Den andra och sista resan för året går i början av september. Resan startar i Stockholm med sikte mot Inlandsbanans sydligaste destination Kristinehamn, tåget går sedan vidare norrut längs hela Inlandsbanans sträckning för upplevelser i Östersund, Gällivare och Kiruna.

Ångloket E2 904 passerar Sörtjärn 24 september 2022. Foto: Dave Collier

Restaurangvagnen i Vildmarkståget. Foto: Mikael Dunker, Järnvägsmuseet

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Notis

Nya tåg till Saltsjöbanan

Region Stockholm tecknade den 11 november 2025 ett avtal med Skoda Transportation om att bygga och leverera nya tåg till Saltsjöbanan för att ersätta de över 50 år gamla tågen som trafikerar banan idag.

Notis

Landskrona är Årets station 2025

Resenärerna, riksorganisationen för kollektivtrafikens resenärer, utser årligen Årets station för att uppmärksamma de stationer och resecentrum som på ett bra sätt möter resenärens behov och förväntningar.

Notis

Klartecken för 35 nya tåg till Västtrafik

Tågresorna väntas öka i Västra Götaland och gamla tåg behöver bytas ut. Idag gav regionfullmäktige i Västra Götalandsregionen klartecken till Västtrafik att köpa in 35 nya tåg för totalt fyra miljarder kronor.

Notis

Vändspår i Båstad för 260 meter långa tåg

I tennismetropolen Båstad ska Infrakraft bygga ett nytt vändspår norr om Båstad station, vid växel 101. Vändspåret kan användas av upp till 260 meter långa tåg. Signaljusteringar för att optimera anläggningen ingår i entreprenaden.