Annons:

Publicerad: 2024-04-26

Vintern gick hårt åt Green Cargo

Den hårda vintern, urspårningarna på Malmbanan och de återkommande lokförarstrejkerna i Tyskland drabbade Green Cargo hårt. Första kvartalet 2024 gav ett rörelseresultat på -98 miljoner kronor.

Text: Ulf Nyström  Foto: Kasper Dudzik

Två Mb-lok passerar Forsmobron över Ångermanälven med norrgående stålpendel i juli 2021.

“Det var ett tufft kvartal och jag är inte alls nöjd med resultatet”, säger Henrik Dahlin, vd i Green Cargo. 

Den långa och kalla vintern medförde stora störningar i tågtrafiken med massor av inställda tåg och ännu fler försenade tåg.

All tågtrafik norr om Vännäs var inställd under flera dagar och de två urspårningarna på Malmbanan med totalstopp norr om Kiruna under drygt två månader var förödande för kombitågen mellan Oslo och Narvik. 

Lokförarstrejkerna i Tyskland medförde att all godstågstrafik till och från kontinenten stoppades i flera dagar vid ett antal tillfällen. 

Dessutom medförde konjunkturnedgången att behovet av transporter minskade.

Green Cargos transporter minskade med 15 procent första kvartalet i år jämfört med samma kvartal förra året.

Omsättningen sjönk med 44 Mkr till 1 082 Mkr, rörelseresultatet försämrades med 139 Mkr till -98 Mkr och resultatet efter skatt försämrades med 180 Mkr till -157 Mkr.

Den statliga miljökompensationen minskade från 149 till 53 Mkr.

“Vintern är över, även om det inte känns så, och lokförarstrejkerna är avblåsta”, konstaterar Henrik Dahlin.

“Resultatet kommer att förbättras kvartal för kvartal, men jag tror inte vi tar igen tappet från första kvartalet.”

“Helåret 2024 kommer av allt att döma att ge ett negativt resultat.”

Green Cargo har varslat 70 anställda om uppsägning, 50 i Hallsberg och 20 på huvudkontoret i Solna.

“Det är tråkigt att behöva varsla om uppsägning men vi måste sänka våra kostnader”, säger Henrik Dahlin.

Henrik Dahlin, vd Green Cargo.

Annons:

Nyligen stod det klart att norska uppstickaren Onrail får köra North Rail Express för DB Schenker mellan Oslo och Narvik i stället för Green Cargo. 

“Det är naturligtvis tråkigt att förlora ett uppdrag men vi behövde höja priset ganska rejält för att kompensera för ökande kostnader”, säger Henrik Dahlin.

“Om någon annan kan köra för en lägre kostnad, så får den ta över trafiken.”

Ett orosmoln för 2025 är de kraftigt höjda banavgifterna. Trafikverket räknar med att godstrafiken på järnväg kommer att minska med tre procent när transportköparna väljer billiga lastbilstransporter i stället för dyrare godstågstransporter. 

“Det är naturligtvis en oroande utveckling med större miljöbelastning och ökad klimatpåverkan”, säger Henrik Dahlin. 

“Vi hoppas att det går att differentiera banavgifterna så att långa och tunga transporter, särskilt kvällar och nätter, blir billigare. Det skulle gynna den energisnåla och klimatneutrala godstrafiken”, säger Henrik Dahlin.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

Ingen försäljning av Inlandståg

Räddningsaktionen för Inlandståg har blåsts av. Sedan företagets ekonomi förbättrats radikalt de senaste åren behöver inte Tågåkeriet i Bergslagen (Tågab) träda in som räddande ängel.

Nyhet

Nya lok men gammal bistro

Från 23 juni kommer SJ:s nattåg mellan Stockholm och Berlin att dras av Vectron-lok mellan Stockholm och Padborg vid dansk-tyska gränsen. Men premiären för de tyska restaurangvagnarna är uppskjuten på obestämd tid.

Foto: Tobias Jäderup En av de fyra restaurangvagnarna, RB8DE 61 74 85-91 758-8, kördes 7 mars till Stockholm i tjänstetåg 96020. Foto mellan Mantorp och Törnevalla.
Nyhet

Svåra tider i järnvägsbranschen

Det går allt sämre för de stora godstågsbolagen, det går katastrofalt dåligt för företagen som utför upphandlad tåg- och busstrafik, nattågstrafiken kostade Vy Tåg stora belopp men det går riktigt bra för bolagen som kör kommersiell tågtrafik. Allra bäst verkar det gå för tågverkstäderna med ett anmärkningsvärt undantag.

Nyhet

Göteborg C byggs om för längre tåg

Säckbangården i Göteborg kommer att byggas om för att möjliggöra trafik med 400 meter långa tåg. Men ombyggnaden inleds inte förrän Västlänken är klar och kommer av allt att döma inte att vara färdig förrän i slutet av 2030-talet.