Annons:
VR i startgropen
Om knappt tre månader tar VR Sverige över trafiken för Tåg i Bergslagen. Lokförare och administratörer är snart på plats men ännu saknas tågvärdar.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik
SJ har kört tågen för Tåg i Bergslagen sedan 2016 men i december i år tar VR Sverige över. Tåg i Bergslagens X51 9025 i Skinnskatteberg i juli 2020.
”Vi har rekryterat personal sedan tidigt i våras och det ser bra ut tre månader före trafikstart”, säger Christer Ekelund, kommunikationschef på VR Sverige.
VR Sverige, dotterbolag till statliga finska tågtrafikföretaget VR Group, vann i december förra året upphandlingen av den regionala tågtrafiken i Bergslagen.
Avtalet med SJ avslutades i förtid
SJ hade avtal om att köra tågen till och med 2026 men det minskade resandet under pandemin gjorde att SJ förlorade betydande belopp. Tåg i Bergslagen och SJ kom överens om att avsluta avtalet tre år i förtid, i december 2023.
Annons:
SJ och TiB avslutar avtal i förtid
SJ och Tåg i Bergslagen har kommit överens om att avsluta avtalet om tågtrafiken i Bergslagen tre år i förtid, i december 2023. Orsaken är stora förluster för SJ under coronapandemin.
VR Sverige kommer att köra tågen för Tåg i Bergslagen (TiB) från 10 december och i minst tio år. Avtalet är värt 3,9 miljarder kronor.
En av de stora utmaningarna för VR Sverige har varit och är att rekrytera personal. Det råder lokförarbrist i hela Sverige och det har funnits problem med rekryteringen av tågvärdar för flera operatörer.
Ingen verksamhetsövergång
När VR Sverige tar över efter SJ räknas det inte som en verksamhetsövergång eftersom SJ har integrerat den upphandlade och den kommersiella trafiken i regionen och personalen jobbar omväxlande på TiB-tågen och i SJ:s egentrafik.
Det betyder att SJ:s personal specifikt inte erbjudits arbete hos VR Sverige.
VR Sverige räknar med att det krävs 200 anställda för att utföra trafiken för TiB: 90 lokförare, 90 tågvärdar och 20 administratörer.
”Vi har de flesta administratörerna på plats i Gävle”, säger Christer Ekelund. ”Vi har också rekryterat de flesta av de 90 lokförarna som krävs för att klara trafiken, där känner vi oss trygga.”
Saknas ännu tågvärdar
Däremot saknas fortfarande ett antal tågvärdar.
”Där har vi fortfarande en utmaning”, säger han.
”Men vi kommer att starta en tre veckor lång utbildning för tågvärdar inom kort. Vi
har många sökande som inte har fullständiga kvalifikationer. Vi löser det problemet.”
Lokförarna stationeras i Gävle, Borlänge, Fagersta och Örebro.
Christer Ekelund vill inte avslöja vilka tågtrafikföretag lokförare och tågvärdar kommer från.
”Många kommer från SJ i Bergslagen och ett betydande antal från MTR Mälartåg i Gävle”, säger han.
”Men vi har anställt förare från nästan alla företag i landet.”
Enligt uppgift är elva lokförare och åtta tågvärdar från MTR Mälartåg i Gävle på väg till VR Sverige på grund av missnöje med arbetsgivaren och arbetsförhållandena på MTR.
Viktigt med fungerande scheman
”Vi lovar inte guld och gröna skogar men vi lovar hållbarhet, ordning och reda och vi erbjuder konkurrenskraftiga löner”, säger Christer Ekelund.
”För många lokförare och tågvärdar är schemaplanering och förutsägbarhet viktigare än löneläget.”
VR Group köpte sommaren 2022 Arriva Sverige av statliga tyska Deutsche Bahn. Arriva hade sedan 2012 bedrivit persontågstrafik i Sverige.
VR Sverige kör för närvarande Östgötapendeln på uppdrag av Östgötatrafiken, Pågatågen på uppdrag av Skånetrafiken och spårvagn och lokaltåg i Stockholm och kranskommunerna på uppdrag av Trafikförvaltningen i Region Stockholm.
Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Trivs bättre som tågvärd i Danmark
Fredrick Neptin trivs bättre som tågvärd i Danmark än han gjorde i Sverige. Han uppskattar ordning och reda, kontinuitet och generösa personalförmåner. DSB sköter nästan alla tågtrafik och det är ett och samma biljettsystem över hela Danmark.
Pendeltågen går trots skyddsstopp
Skyddsombuden på fackklubbarna ST Pendeln och Seko Lok Pendeln lade på måndagsmorgonen ett skyddsstopp för pendeltåg utan tågvärd. MTR kunde bemanna de flesta tågen och trafiken fungerade.
Utredningen om dödsolyckan i Värö klar
Lastbilschauffören såg inte tåget och körde ut i korsningen utan att lämna företräde. Det är orsaken till olyckan på Värö bruk för ett år sedan då en lokförare omkom. Men tåget kördes över tillåten hastighet och riskerna vid den obevakade korsningen var kända men inte åtgärdade.
Bättre tågtrafik om ett år
Alla lovade bot och bättring efter sommarens kaos på järnvägarna när företrädare för järnvägsbranschen var kallade till infrastrukturminister Tomas Eneroth (S). Men förbättringarna dröjer.