Annons:

Publicerad: 2020-12-14

Vy tog över nattågen i norr

Vy tog över nattågen till och från Övre Norrland från SJ, SJ övertog trafiken med Öresundstågen från Transdev, Lommabanan återfick persontågstrafiken efter 37 år och det blev enklare att köra godståg genom Hallsberg.

Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik, Martin Oscarsson

Nattåget mot Narvik gör uppehåll i Murjek i november 2009.

Annons:

Vid midnatt natten till söndagen skedde järnvägens årliga pånyttfödelse, övergången till ny tågplan.

Klockan 05:13 på söndagsmorgonen avgick tåg 3964 från Luleå mot Boden, de första tåget som från start kördes av Vy Tåg efter övertagandet av nattågstrafiken till och från Övre Norrland.

De fyra nattågen längs Norrlandskusten skulle köras av SJ fram till midnatt och därefter av Vy. För enkelhets skull skedde bytet av lokförare och ombordpersonal vid första åkstation efter midnatt.

”Det har fungerat riktigt bra”, säger Stefan Linder, affärschef för Vy Nattåget Norrland. ”Vi tog över tågen som rullade under natten, samtliga tåg kom fram i tid eller högst ett par minuter sena och vårt första ”egna” tåg avgick i rätt tid från Luleå.”

I februari stod det klart att Vy Tåg, dotterföretag till statliga norska Vygruppen, vunnit Trafikverkets upphandling av nattågstrafiken till och från Övre Norrland.

Avtalet mellan Vy Tåg och Trafikverket gäller i fyra år med möjlighet till förlängning i två år. De senaste åren, innan coronapandemin slog till, har drygt 500 000 resor gjorts med nattågen till och från Övre Norrland per år.

”Övertagandet av nattågen är en stor dag för oss och vi skulle verkligen vilja fira men det är inte läge för folkfest på centralstationerna i Luleå och Stockholm. Vi får jubla inombords i stället”, säger Stefan Linder.

Tre månader till start

Om tre månader tar Vy Tåg över nattågstrafiken mellan Stockholm och Övre Norrland. Trafikverket har beordrat renovering av fuktskadade och avställda vagnar och Vy räds endast coronapandemin.

Det har fungerat riktigt bra. Vi tog över tågen som rullade under natten, samtliga tåg kom fram i tid eller högst ett par minuter sena och vårt första ”egna” tåg avgick i rätt tid från Luleå.

 

Stefam Linder, affãrschef för Vy Nattåget Norrland

Fjärde operatören på 20 år

SJ körde nattågen till och från Övre Norrland under hela 1900-talet. Från januari 2000 till juni 2003 körde Tågkompaniet och 2003-2008 Connex av som senare bytte namn till Veolia och nu heter Transdev. 2008 tog SJ över igen.

Tågkompaniet har efter 2003 kört upphandlad trafik för länstrafikbolag i Sverige. 2006 blev NSB huvudägare i bolaget och året efter ensam ägare till Tågkompaniet.

NSB omvandlades förra året till Vygruppen som äger svenska Vy Tåg, fd Tågkompaniet. Vy Tåg kör bland annat Norrtåg för länstrafikbolagen i Sveriges fyra nordligaste län och nu alltså nattågen mellan Stockholm, Luleå och Narvik.

”Det är säkert många som minns när Tågkompaniet körde nattågen här i norr”, säger Stefan Linder. ”Nu heter vi Vy men på många sätt är cirkeln sluten.”

120 anställda på Vy Nattåget Norrland

Vy Nattåget Norrland har genomfört ett verksamhetsövertagande från SJ i Luleå och rekryterat personal, bland annat från SJ, i Umeå och Gävle.

”Vi är totalt 120 anställda varav 80 här i Luleå där ledning och administration finns”, säger Linder. ”Vi har ju kört för Norrtåg och X-trafik i Gävleborg och därmed haft åkstationer i Umeå och Gävle som vi kunnat utnyttja som bas för personalen som nu arbetar i nattågen.”

De tolv lok och de 75 vagnar som används för nattågstrafiken till och från Övre Norrland ägs av Trafikverket.

Loken och vagnarna har besiktigats under hösten och skulle varit nollställda innan övertagandet.

”Tyvärr hann verkstäderna inte med alla vagnar innan övertagandet men det påverkar inte trafiken”, säger Stefan Linder. ”Vi får de sista vagnarna inom några dagar.”

27 vagnar med fukt- och rostskador

Enligt Jan Kyrk, affärschef på SJ, hade 27 vagnar fukt- och rostskador som åtgärdas. Trafikverket bekostar verkstadsbesöken.

De fem WL4-vagnarna med dusch i samtliga sovkupéer som stått avställda en längre tid för fukt- och rostskador åtgärdas också.

”Vi får de två första på onsdag och resterande tre kommer i januari”, säger Stefan Linder på Vy.

Enligt Linder är bokningsläget bra inför jul- och nyårshelgerna.

”Coronapandemin har naturligtvis minskar resandet men nattågen har ju drabbats mindre än andra tåg”, säger Linder. ”Väldigt många bokar egna kupéer, både i sov- och liggvagnarna. För att underlätta valet har vi fördelaktiga priser på egen kupé.”

”Vi uppmanar också våra resenärer att kliva på rätt vagn, att inte röra sig mer än nödvändigt ombord på tåget och att resa med omtanke och stanna hemma vid minsta symptom.”

Lokal förankring i norr

Stefan Linder är affärschef för Vy Nattåget Norrland sedan i augusti. Han har arbetat många år på Bombardier i Luleå och känner väl till de lok och vagnar som han ska använda i trafiken. Som Lulebo är han också angelägen att ge Norrlandstågen den lokala förankringen som de fick när Tågkompaniet tog över år 2000.

”Vi vill att resan till norr ska vara mer än en transport. Utbudet i restaurang och bistro är viktigt, all vår mat lagas i Luleå med färska råvaror.”

”Resenärerna kommer att erbjudas charkuterier från trakten, renskav, fjällfil med hjortronsylt och öl från bryggeriet Bottenviken i Luleå.”

På söndagskvällen var det premiär för SJ:s nya trafikupplägg med det nya nattåget mellan Göteborg och Umeå som komplement till den upphandlade trafiken mellan Stockholm och Duved.

Nattåget på väg söderut vid Korsträsk 21 juli 2020.

Det hade varit fel att bara köra det upphandlade nattåget till och från Jämtland. 40 procent av resenärerna till Jämtland kommer från Västsverige och Närke.

 

Jan Kyrk, affärschef på SJ.

Nattlig omväxling i Sundsvall

I Sundvall växlas sov-, ligg- och sittvagnar mellan tågen så att man även kan resa direkt från Göteborg till Östersund, Åre och Duved och från Stockholm till Örnsköldsvik och Umeå och vice versa.

”Det hade varit fel att bara köra det upphandlade nattåget till och från Jämtland”, säger Jan Kyrk, affärschef på SJ. ”40 procent av resenärerna till Jämtland kommer från Västsverige och Närke”.

”Men det här upplägget bevarar vi den goda förbindelserna mellan Västsverige och Norrland samtidigt som vi nu kan erbjuda bättre avgångs- och ankomsttider.”

Tåget från Göteborg går en timma senare, 19:29, och anländer till Kramfors 05:51, Örnsköldsvik 06:48 och Umeå 08:05.

Tåget från Umeå avgår 19:38, från Örnsköldsvik 20:52, från Kramfors 21:43, från Härnösand 22:14 och från Sundsvall mot Göteborg 23:56 och mot Stockholm 00:11.

Tidigare ankomst till Göteborg

Ankomsttiden till Göteborg är drygt en och en halv timme tidigare än tidigare, 08:50 måndag-fredag och 08.10 lördag-söndag.

SJ rekommenderar anslutningsresor med buss till och från städerna vid norra Norrlandskusten. Att resa med regionaltågen som Vy Tåg kör för Norrtåg innebär långa väntetider i Umeå.

Även SJ märker att väldigt många bokar egen kupé för sig själv eller för sin familj och sina vänner.

”Utvecklingen mot ”eget boende” startade redan innan pandemin och har förstärkts sedan i våras”, säger Jan Kyrk, affärschef på SJ. ”Numera kan man ju boka egen kupé även i 2 klass sovvagn”.

Persontågen på Lommabanan började åter rulla på söndagen. Persontågstrafiken lades ner 1983 och återkommer nu i form av Pågatåg mellan Kävlinge och Malmö.

På söndagen tog SJ genom dotterbolaget SJ Öresund över drift och underhåll av Öresundstågen i södra Sverige.

SJ har lovat att hålla bussar i beredskap för snabba insatser vid tågstörningar och att ha fler tågvärdar ombord.

Samtidigt togs den nya depån i Hässleholm formellt i drift under intrimning under hösten

Ny tågdepå i Hässleholm

Om två veckor, 29 maj, invigs den nya tågdepån i Hässleholm, en av de största i Sverige. Här ska de 111 Öresundstågen städas, tvättas och underhållas. Kostnaden för depån blir 1,5 miljarder kronor.

”Det är ett stort ansvar att få förmånen att köra Öresundstågen som är ett av Sveriges största trafiksystem”, säger Anders Gustafsson, vd i SJ Öresund i ett pressmeddelande.

”I ett och ett halvt år har vi arbetat för att förverkliga de förbättringar av trafiken som vi kommit överens om. Jag är övertygad om att resenärerna kommer att uppleva att Öresundståg utvecklas till det bättre.”

Utbyggnaden av Godsstråket genom Bergslagen till dubbelspår på sträckan Hallsberg-Motala som pågått sedan 1997 passerade en viktig milstolpe under veckoslutet,

Kort men viktig det av Godsstråket

Då togs den fyra kilometer långa sträckan genom Hallsberg i bruk. De nya spåren går mellan rangerbangården och Västra stambanan.

Under arbetet har tågen på Västra stambanan drabbats av längre gångtider och förseningar. Men nu ska både persontåg och godståg kunna rulla snabbt och störningsfritt genom järnvägsmetropolen.

Trafikverket och dess entreprenörer och flyttat Västra Storgatan i Hallsberg några meter söderut för att få plats med ytterligare ett spår, byggt det nya dubbelspåret med 13 växlar, byggt två kilometer bullerplank, planterat 54 000 lökar i bullervallen och genomfört 2 000 fönsterbyten i 275 hus.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Kapacitet Nyhet

Ingen plats för fler godståg

När tunneln under Fehmarn Bält är klar 2029 kommer godstågstransporterna mellan Norra Tyskland och Sverige att öka med 200-300 procent. Men ingen vet hur godstågen ska få plats på spåren i södra Sverige.

Nyhet

Miljardstöd från EU

Trafikverket får 110 miljoner euro, motsvarande 1 175 miljoner svenska kronor, av EU-fonden för ett sammanlänkat Europa. 65 miljoner euro går till Västlänken och 45 miljoner euro till fordonsutrustning för ERTMS.