Annons:

Publicerad: 2025-06-10

WSP vinner omfattande järnvägsuppdrag

Trafikverket ger WSP i uppdrag att projektera den omfattande ombyggnaden av Sävenäs rangerbangård i Göteborg och stärka Sveriges godstransportkapacitet på räls. Arbetet startar omgående och beräknas stå klart 2029.

Arlanda Express i september 2009 vid Hagalundstunneln, Solna. FOTO: Holger Ellgard
Green Gargo ellok Rd2 (upprustade Rc2) med lokalgodståg Göteborg Sävenäs till Stenungsund i mars 2011. FOTO: Kasper Dudzik

Regeringen har avsatt medel för att rusta upp det svenska järnvägsnätet, med målet att göra järnvägen mer robust, tillförlitlig och tillgänglig för att stödja klimatmål och regional utveckling.

Sävenäs rangerbangård är en viktig knutpunkt för svensk godstågskapacitet med sin centrala omlastnings- och hanteringsplats i Göteborgsregionen. Nu ger Trafikverket WSP i uppdrag att projektera den omfattande moderniseringen av anläggningen och det tre kilometer långa området. 

I uppdraget ingår att ta fram förfrågningsunderlag och bygghandlingar inför själva produktionsfasen, som planeras att dra i gång 2027.

WSP är även delaktigt under produktionsfasen och ansvarar för förvaltningsdata i slutskedet av projektet, som varar från och med nu till 2029.

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Notis

Ingela Bendrot blir generalsekreterare för JBS

För att leda och driva arbetet med den vision och färdplan som JBS, Järnvägsbranschens samverkansforum, tagit fram har en ny tjänst som generalsekreterare inrättats. JBS första generalsekreterare blir Ingela Bendrot som tillträder tjänsten i januari 2026.

Nyhet

Äntligen ljuset i tunneln

Klockan 23.28 på söndagskvällen 13 juli, 32 minuter före utsatt tid, rullade det första tåget ut genom den nya järnvägstunneln under centrala Varberg. Det var Cargonets godståg 34016 från Trelleborg mot Alnabru i Oslo som tjuvstartade tågtrafiken i tunneln.

Nyhet

Stopp för eltåg i Borlänge

Under fyra veckor, från 14 juli till 10 augusti, är det stopp för alla eltåg genom Borlänge när kontaktledningsanläggningen på Borlänge C byts ut. Ett antal godståg dras genom Borlänge med diesellok.

Notis

Sju av tio VR-snabbtåg i tid

71 procent av VR:s snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg ankom slutstationen i tid under årets andra kvartal. Förseningarna berodde främst på problem med spår och växlar, elanläggningar samt obehöriga i spårområdet.

Nyhet

Planskildhet för 3,8 miljarder kronor

Nästan tre månader för tidigt och 200 miljoner kronor billigare än beräknat står Planskildhet Olskroken klar i höst. Natten till 30 juni avslutades den sista av många av avstängningar av tågtrafiken.