Annons:
X80 försenas ytterligare
Leveranserna av de nya regionaltågen till Västtrafik försenas ytterligare ett halvår. De intensiva vintertesterna i snö och kyla i Norrland visar att klimatanläggningen behöver förstärkas.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

Provtåget med X80 002 vid Gåsträsken på Haparandabanan mellan Boden och Morjärv i februari 2023.
Annons:
”Testerna har gått mycket bra och vi är nöjda”, säger Björn Asplund, kundansvarig (customer director) på Alstom Sweden.
I april förra året kom det första av tre förseriefordon i den nya generationens regionaltåg som Alstom bygger för Västtrafik från Tyskland till Sverige.
Under våren kom ytterligare två förseriefordon och efter kompletterande arbeten hos Alstom i Västerås har tågen provkörts i närheten av Västerås under sommaren och hösten.
Vintertester i tre månader
Sedan första veckan i januari har ett av tågsätten i förserien vintertestats på Haparandabanan, Malmbanan och Botniabanan.
”Vi har haft riktigt bra vinterväder med ymnigt snöfall och temperaturer ner mot -30 grader”, säger Björn Asplund.
Körningarna på Haparandabanan, i hastigheter upp till 200 km/h, och på Malmbanan i något lägre farter gjordes bland annat för att kontrollera gångegenskaperna, studera hur snö packas under tåget, studera hållfastheten i vagnskorgen vid körning genom snövallar och kontrollera klimatet i mycket låga temperaturer.
Under körningarna på Haparandabanan har ETCS-utrustningen på tåget testats.

Provtåget passerar på bron över Råneälven i Niemisel mellan Boden och Morjärv i februari 2023.
Kallt ute, varmt inne i tunnlarna
Dessutom kördes provtåget på Botniabanan för att utröna hur det klarar de snabba temperaturväxlingarna som uppkommer vid körning i låga utomhustemperaturer och betydligt högre temperaturer inne de långa tunnlarna.
Tåget har rullat 11 000 kilometer under de tre månaderna.
”Det mesta har fungerat alldeles strålande”, säger Björn Asplund. ”Det packades väldigt lite snö under tåget även när det föll mycket snö över spåren, systemen som förhindrar frysskador vid långvariga spänningsbortfall fungerade utmärkt och gångegenskaperna var goda under alla förhållanden.”
Inomhusklimatet förbättras
”Men vi har funnit en del som behöver förbättras, bland annat inomhusklimatet, och det kommer vi att justera inför serieleveranserna”
De mätdata som samlats in under tre månaders provkörningar i Norrland ska nu analyseras noggrant och eventuella förändringar övervägas.
”Vi diskuterar eventuella fortlöpande eventuella förändringar med Västtrafik”, säger Björn Asplund. ”Vi är helt överens om att eftersträva så nära perfektion vi kan komma innan serieleveranserna av tågen inleds.”
De tre förseriefordonen som nu finns i Sverige kommer efter avslutade provkörningar att köras till Tyskland för ombyggnad till serieutförande.
Serieleveranser först 2025
”Vi räknar med att serieleveranserna kommer igång våren 2025”, säger Björn Asplund. ”Vi kommer att kunna hålla en ganska hög leveranstakt och alla de 45 tågsätten inklusive de fem tågsätten i förserien kommer att kunna levereras till Västtrafik under 2025 och 2026.
Pontus Gunnäs är sedan december förra året affärschef tåg på Västtrafik. Han har besökt provtågen och fått åka i 200 km/h på Haparandabanan.
”Det är ett väldigt bra tåg med god komfort, fina gångegenskaper och mycket kvalitet i interiören”, säger han.
”Jag tror att våra resenärer kommer att bli väldigt nöjda när de får åka med tågen om ett par år.”
Leveranserna från dåvarande Bombardier Transportation av de nya regionaltågen till Västtrafik skulle inletts hösten 2021 och pågå till årsskiftet 2024-2025.

X80 testat i snö och hetta
Västtrafiks nya regionaltåg har testats i klimatkammaren i Wien med godkänt resultat. Om två månader kommer de första tågsätten till Sverige. Men trafikstarten dröjer två år.
2021 får Västtrafik nya tåg
Nästa år kommer det första nya motorvagnståget till Västtrafik, om knappt fem år ska 45 beställda tåg vara i trafik.
Men pandemin satte käppar i järnvägshjulen för Bombardier, Alstom tog över Bombardier och leveranserna har vid flera tillfällen skjutits på framtiden.
För ett år sedan räknade Västtrafik med att ha ”ett betydande antal fordon i trafik under våren 2024”.
Men enligt Alstom kommer leveranserna av de 45 tågen att ske under 2025 och 2026.
”Vi har en dialog med Alstom om leveransen av de fem förseriefordonen som nu är i Sverige för provkörningar och serieleveransen av resterande 40 tågsätt”, säger Pontus Gunnäs. ”Jag tror inte de första tågen sätts i trafik förrän tidigast hösten 2024.”

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Mer el för sågat trä
CFL Cargo har tagit över tågtransporterna för sågverkskoncernen Vida. All tågdragning på elektrifierade spår sker nu med ellok och användningen av dieselolja minskar med 70 procent.
Transdev tar över från SJ
I morgon tar Transdev över trafiken med Öresundstågen från SJ. Samtidigt tar Skånetrafiken över ansvaret för trafiken över Öresundsbron. De flesta anställda byter arbetsgivare och Transdev har ingen personalbrist.
Ökad mognad i branschen 2023
Som resenär och bevakare av järnvägen i flera decennier så känns det som 2023 har varit ett tydligt steg mot en mer samlad bransch. En ökad mognad i att det finns områden där man konkurrerar och områden där man måste samarbeta. Det skriver Jonas Friberg, ordförande i Resenärerna, i en krönika.
Fortsatta problem med MPK
Så länge tågen går enligt den fastlagda tågplanen är bristerna överkomliga. Men alla avvikelser kräver mycket merarbete, både inom Trafikverket och på tågtrafikföretagen. De senaste dagarna har sjukskrivningarna ökat.