fbpx

X80 testat i snö och hetta

Västtrafiks nya regionaltåg har testats i klimatkammaren i Wien med godkänt resultat. Om två månader kommer de första tågsätten till Sverige. Men trafikstarten dröjer två år.

 

AV ULF NYSTRÖM • Publicerad 16 februari 2022

FOTO: ALSTOM
Västtrafiks nya regionaltåg X80 har testats i temperaturer ner till minus 45 grader i klimatkammaren i Arsenal utanför Wien.

 

”Vi vill ha ganska många tågsätt på plats innan vi sätter dem i trafik”, säger Emelie Backede, affärschef tåg på Västtrafik.

Västtrafik beställde för fyra år sedan 45 regionaltåg av Bombardier Transportation. Leveranserna skulle starta hösten 2021 och pågå till årsskiftet 2024-2025. Västtrafik har option på ytterligare 55 tåg.

2021 får Västtrafik nya tåg – Järnvägar (jarnvagar.nu)

Men coronapandemin har försenat produktionen och provkörningarna av de nya tågen. Nu räknar Västtrafik med att det första tågsättet kommer till Västerås i april och att ytterligare fyra tågsätt levereras till Sverige under våren.


I trafik våren 2024

”Efter kompletterande arbeten på fordonen och provkörningar i Västsverige och Norrland börjar utbildning av förare och verkstadspersonal”, säger Emelie Backede. ”Vi räknar med att sätta ett betydande antal fordon i trafik under våren 2024.”

Det finns inget beslut om på vilka linjer de nya tågen först ska sättas in men mycket tyder på att det blir på Vänerbanan, på sträckan Göteborg-Trollhättan-Vänersborg, där toppfarten på 200 km/h kan utnyttjas nästan hela vägen.

Tågen byggs i Hennigsdorf utanför Berlin och de första tågsätten drogs i somras till testcentret i Minden för olika tester. I vinter har ett par tågsätt varit på besök i Wien för tester i klimatkammaren i Arsenal.

X80 till Västtrafik i vinter – Järnvägar (jarnvagar.nu)

”Tågen har utsatts för hundratals tester i temperaturer ner till minus 45 grader och upp till plus 45, snabba temperaturväxlingar, varierande luftfuktighet, snö, is och hårda vindar”, säger Emelie Backede.

Testerna har främst utförts för att kontrollera att hopkoppling av tågsätt, fotstegen, klimatanläggningen, vindrutetorkare och signalhorn fungerar i alla väder.

”Tågen har utsatts för hundratals tester i temperaturer ner till minus 45 grader och upp till plus 45, snabba temperaturväxlingar, varierande luftfuktighet, snö, is och hårda vindar”, säger Emelie Backede affärschef tåg på Västtrafik.


Emelie Backede
, Affärschef tåg på Västtrafik.

FOTO: ALSTOM
De första av Västtrafiks nya regionaltåg som testats i klimatkammaren i Wien kommer till Sverige om två månader.

 

Testas även i Norrland

”Tågsätten har klarat testerna väldigt väl men vi kommer ändå att prova fordonen i svenskt vinterväder i Norrland kommande vinter.”

De nya regionaltågen till Västtrafik är av modellen Zefiro Express och ska framför allt gå som regionaltåg i Västra Götaland.

När de nya tågen sätts i trafik kommer de äldsta pendeltågen av typ X11 och senare regionaltågen X12 att tas ur trafik. De äldsta X11:orna är nu 37 år gamla.

De nya tågen är 80 meter långa och har två salonger med sittplatser och en lägre mittendel med plats för barnvagnar, rullstolar och cyklar. Tågsätten har 270 sittplatser vardera.

Tågen utvecklades och började byggas av Bombardier Transportation som köptes av Alstom för ett år sedan.

Fler artiklar

Dubbelt upp för CFL cargo

Dubbelt upp för CFL cargo

CFL cargo kommer att dra två tågpar för Real Rail från tidtabellskiftet i december. Green Cargo förlorar dragningen av fyra tågpar när Real Rail börjar köra de flesta kombitågen i egen regi.

read more

Vill du läsa fler artiklar?

ANNONS