Annons:
Premiär för kort nattåg
Klockan 17:34, i rätt tid, avgick tåg 497 från Stockholm C. Ett Rc6-lok och tre mörkblå liggvagnar. Destinationen är Hamburg och med avgången skrivs ett nytt kapitel i svensk järnvägshistoria.
Text: Ulf Nyström Foto: Johan Hellström
Klockan 17.34 på torsdagen avgick det första av SJ:s nattåg från Stockholm C till Hamburg Altona, något rumphugget på grund av järnvägsbyråkratins ambitiösa dagordning.
Annons:
Det har verkligen varit motigt. Trots över ett år av förberedelser snubblar vi på mållinjen.
Dan Olofsson, chef för upphandlad trafik på SJ
Festen var dock inställd. Nattåget gled ut från Stockholm C utan blåsorkestrar, serpentinregn och högtidliga tal lika diskret som ett regionaltåg till Hallsberg.
Men det var trots allt det första nattåget på 28 år i åretrunt-trafik mellan Sverige och kontinenten. Snälltåget har kört nattåg mellan Stockholm och Berlin sedan juni förra året men Snälltåget kör endast sju månader om året.
Dessutom erbjuder Snälltåget endast ligg- och sittvagnar i sina tåg. SJ skulle även ha sovvagnar i sina tåg men järnvägsbyråkratin satte käppar i både sov- och sittvagnarnas hjul.
”Det har verkligen varit motigt”, säger Dan Olofsson, chef för upphandlad trafik på SJ.
”Trots över ett år av förberedelser snubblar vi på mållinjen.”
Sex vagnar blev till tre
Nattåget skulle bestå av tre liggvagnar, två sovvagnar och en sittvagn. Men danska myndigheter har vägrat godkänna sov- och sittvagnarna för trafik genom Danmark och i väntan på godkännande från Europeiska Järnvägsbyrån (ERA) tvingas SJ köra med enbart liggvagnar.
Så premiärtåget från Stockholm bestod av lok och tre liggvagnar och premiärtåget från Hamburg, som ska avgå 21:55 från Hamburg Altona av lok och två liggvagnar. Samtliga platser i båda tågen var bokade.
SJ har dessutom bussar i beredskap i Malmö och Hamburg första veckan för alla eventualiteters skull.
SJ har den senaste tiden bokat om sovvagnsresenärer till liggvagnar i mån av plats och i övrigt erbjudit återbetalning av biljetterna.
Nattåg utan sovvagnar
Trafikstyrelsen i Danmark godkänner inte de sovvagnar som SJ planerat att använda i nattågen mellan Stockholm och Hamburg. Tågen kommer troligen att köras med enbart liggvagnar.
ERA snabbar upp processen
Tidigare verkade det som om det skulle dröja flera månader innan EU:s järnvägsbyrå skulle kunna godkänna sovvagnarna och sittvagnarna för trafik men nu är Dan Olofsson mer optimistisk.
”Vi har fortlöpande kontakter med ERA sedan danska Trafikstyrelsen visat sig vara en återvändsgränd”, säger han. ”Vi hoppas på godkännande av åtminstone en sovvagn inom ett par veckor och därefter bör vi kunna få övriga sovvagnar i samma utförande klara för trafik ganska snabbt.”
Varje vagnserie måste ett typgodkännande och därefter måste varje vagn i denna serie godkännas individuellt. Typgodkännandet tar ganska lång tid, individgodkännandet går förhållandevis snabbt.
Firandet var inställt med några tappra SJälar var på plats när det första korta nattåget avgick från Stockholm på torsdagen.
Det är fantastiskt att vi äntligen kommer igång och att det efter 28 år åter finns åretrunt-trafik med nattåg mellan Sverige och Tyskland.
Dan Olofsson, chef för upphandlad trafik på SJ
Sex vagnstyper som ska godkännas
Ärendet kompliceras av att det handlar om två typer av sovvagnar, två typer av sittvagnar och två typer av liggvagnar.
”Vi prioriterar sovvagnarna och avvaktar med ansökan om godkännande av sittvagnarna”, säger Dan Olofsson. ”Vi hoppas att sovvagnarna därigenom kan komma i trafik snabbare.”
”I dag rullar liggvagnarna genom att det är individer som har gamla godkännanden. Vi vill lägga till fler liggvagnsindivider och det kan vi bara göra om vi har ett nytt typgodkännande trots att de är identisk lika!”
Trots att premiärtågen var rumphuggna tycker Dan Olofsson att torsdag 1 september 2022 ändå var en bra dag.
”Det är fantastiskt att vi äntligen kommer igång och att det efter 28 år åter finns åretrunt-trafik med nattåg mellan Sverige och Tyskland”, säger han.
”Just nu känns det riktigt bra.”
Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Cargonet vill satsa på nya lok
Norska godstågsbolaget Cargonet jobbar liksom sin svenska kollega Green Cargo i ekonomisk motvind. De sista av de drygt 50 år gamla El14-loken används numera sparsamt men anskaffningen av nya lok får ske i långsam takt.
Biodiesel målet i Småland
100 procent biodiesel. Det är kravet från länstrafikbolagen när de upphandlar nya tåg för de många icke-elektrifierade banorna i Småland.
Succé för SJ:s nya tågluffarkort
SJ:s tågluffarkort säljs som aldrig förr sommaren 2021. SJ har redan sålt 35 procent fler kort än hela förra sommaren. Det nya sjudagarskortet säljs allra bäst.
Railcare växlar renare
Railcare har beslutat minska utsläppen från fossila bränslen i diesellok och banarbetsmaskiner med 40 procent till år 2025. De två T44-loken som sköter växlingen i Narvik har fått nya motorer och den enligt Railcare världens första underhållsmaskin med batteridrift har tagits i bruk.