Annons:

Publicerad: 2023-04-25

Pendeltågen går trots skyddsstopp

Skyddsombuden på fackklubbarna ST Pendeln och Seko Lok Pendeln lade på måndagsmorgonen ett skyddsstopp för pendeltåg utan tågvärd. MTR kunde bemanna de flesta tågen och trafiken fungerade.

Text: Ulf Nyström  Foto: Kasper Dudzik

Möte mellan två av SL:s X60-pendeltåg på Västra stambanan strax utanför Tumba.

Annons:

Nuru Magram och Jon Holmberg. huvudskyddsombud respektive skyddsombud på ST Pendeln, samt Hans Johansson, huvudskyddsombud på Seko Lok Pendeln, lade vid 09-tiden på måndagsmorgonen 24 april ett skyddstopp för pendeltågstrafiken i Stockholmsområdet med hänvisning av Arbetsmiljölagen 6 kapitlet, 7 paragrafen, 2 stycket ”framförande av tåg med passagerare om tåget inte är bemannat med, förutom föraren, ytterligare minst en person med säkerhetstjänst”.

”Sedan MTR gick över till att köra pendeltågen som ensambemannade i 50 procent av trafiken har skyddsombuden fått in rapporter om incidenter och tillbud som gör att skyddsombuden nu anser att det föreligger skäl nog att stoppa ensamarbete”, skriver ST i ett pressmeddelande.

”Tungt ansvar för ensam människa”

Nuru Magram, tågvärd på MTR Pendeltågen och huvudskyddsombud, säger att tågvärdarna har en viktig funktion för säkerheten och tryggheten på tågen.

”Jag tror inte att folk förstår att det är ett så tungt ansvar om en lokförare som ensam ska ansvara för upp till 1 400 människor. Om någon mår dåligt måste du stoppa tåget och ta hand om den och när det är färdigt ska du fortsätta köra”, säger hon.

Tågvärdarna hanterar dessutom sjukdomsfall, hjälper resenärer med funktionsnedsättningar och fungerar som en trygghet för personer med olika diagnoser.

”Det värsta som kan hända är att en förare svimmar. Vem ska då ta hand om resenärerna och vem ska ta hand om föraren”, säger Nuru Magram.

MTR Pendeltågen satte in extrapersonal som tågvärdar på de allra flesta pendeltågen under måndagen vilket medförde att trafiken rullade som planerat.

Vad vi kan se har skyddsstoppet inte lett till någon resenärspåverkan.

 

Claes Keisu,  SL:s presstjänst

”90 procent av tågen körs”

”Allteftersom tågen kom in till Stockholm City fyller vi på med personal i trafiksäkerhetstjänst. Det kan handla om tågvärdar, personal från det operativa trafikstödet eller lokförare”, sade Niklas Ekström, kommunikationsansvarig på MTR Pendeltågen till Mitt i Stockholm.

Han kunde dock inte lova att trafiken inte påverkas om skyddsstoppet blir långvarigt.

”MTR kör 90 procent av den beställda trafiken vilket är bättre än det har varit på ett antal veckor”, sade Claes Keisu på SL:s presstjänst till Mitt i Stockholm, på måndagen. ”Vad vi kan se har skyddsstoppet inte lett till någon resenärspåverkan.”

Skyddsstopp kan endast hävas av Arbetsmiljöverket.

MTR Pendeltågen har efter ett beslut i trafiknämnden i Region Stockholm kört hälften av pendeltågen utan tågvärdar ombord vilket enligt skyddsombuden leder till stor psykisk press för lokförarna och stora risker för resenärerna.

Sjukskrivningar bland lokförarna har medfört att endast tre fjärdedelar av pendeltågen rullat som planerar sedan början av mars och den tre dagar långa vilda strejken 17-19 april ledde till att 80-90 procent av pendeltågen ställdes in.

Nio av tio pendeltåg inställda

Nio av tio pendeltåg i Stockholmsområdet har varit inställda de tre dygnen som den vilda strejken bland lokförarna pågått. Strejkkommittén betecknar det som en seger trots att inga nya beslut om tågvärdarna har fattats.

I en framställan till Arbetsmiljöverket i mars begärde de fackliga organisationerna att ensambemanningen ska stoppas. Myndigheten skulle ha genomfört en inspektion förra veckan men den sköts på grund av den vilda strejken upp till innevarande vecka. Ett beslut väntas senare i vår.

Representanter för Arbetsmiljöverket besökte under måndagen MTR Pendeltågen och träffade företrädare för de fackliga organisationerna för at diskutera skyddsstoppet.

”Skyddsstoppet hävs inte nu”

”Arbetsmiljöverket häver inte skyddsstoppet här och nu, det är väldigt bra”, säger Nuru Magram efter mötet. ”Man vill utreda detta ordentligt och det betyder att endast pendeltåg med både lokförare och tågvärd får gå i trafik tills vidare.”

Nuru Magram och hennes kollegor hoppas att Arbetsmiljöverket snarast möjligt fattar beslut om förbud mot ensamarbete i pendeltågen.

”Att ta bort tågvärdarna från pendeltågen är som att ta bort flygvärdinnorna från flygplanen”, säger Nuru Magram. ”Vi är viktiga för tryggheten och säkerheten ombord.”

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

Få nya lok till Green Cargo

Fler Mb- och Re-lok. Försäljning, uthyrning eller skrotning av Rc4-loken men i långsam takt. En övergångslösning för diesellok i väntan på effektiva batteri- eller vätgaslok. Och så några Vectron-lok. Så ser Green Cargos lokstrategi ut.

Rd2 1032 med ett godståg från Stenungsund mot Sävenäs rangerbangård på Södra Marieholmsbron i december 2016.
Nyhet

I god form på 90-årsdagen

4 januari 1934 levererades det första mobila omformaraggregatet till SJ. 90 år senare fungerar det alldeles utmärkt och gör fortfarande tjänst i en av Trafikverkets omformarstationer i Västsverige.

Nyhet

Ny bro över Nossan

Vid midnatt natten till onsdagen togs den nya bron för Älvsborgsbanan över Nossan i bruk. Tågtrafiken mellan Herrljunga och Vedum har varit stoppad i tio veckor medan den nya bron kommit på plats.