Annons:
Ingen förlängning för MTR
Trafikförvaltningen i Region Stockholm väljer att inte förlänga avtalet om pendeltågstrafiken med MTR. Nuvarande avtal gäller till december 2026. Upphandlingen av ny trafikoperatör inleds i höst.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

Två av SL:s X60-pendeltåg möts strax utanför Tumba mellan Stockholm och Södertälje.
Enligt avtalet med Trafikförvaltningen finns en option om förlängning till och med 2030. Men Trafikförvaltningen beslutade i veckan att inte utnyttja optionen.
”Pendeltågstrafiken har haft en god utveckling sedan MTR tog över 2016”, säger David Lagneholm, förvaltningschef vid Trafikförvaltningen och vd för SL, enligt ett pressmeddelande.
Stora problem senaste halvåret
”Sedan i höstas har dock problemen varit stora och den utvärdering som vi genomfört visar att avtalet har brister som försämrar leveransen. Därför väljer vi att inte förlänga avtalet.”
Pendeltågsresenärerna i Stockholms län har sedan december drabbats av stora problem i trafiken.
De senaste månaderna har många tåg varit inställda tåg på grund av brist på lokförare sedan en stor del av förarna sjukskrivit sig eller strejkat i protest på Trafikförvaltningens beslut att köra pendeltågen utan tågvärdar.

Nio av tio pendeltåg inställda
Nio av tio pendeltåg i Stockholmsområdet har varit inställda de tre dygnen som den vilda strejken bland lokförarna pågått. Strejkkommittén betecknar det som en seger trots att inga nya beslut om tågvärdarna har fattats.
Annons:
”Vi har bland annat gjort stora förbättringar gällande punktlighet och service. När det kommer till en ny upphandling ser vi fram emot att få möjligheten att lägga ett anbud med bättre utformade förutsättningar för alla inblandade parter”, säger Erik Söderberg till DN.
• Hur ser ni den tuffa kritik som trafikförvaltningen framför mot MTR?
”Det vi kan säga är att vi är stolta över vad vi har uppnått sett till hela den period som gått sedan vi tog över driften.”
• Men förvaltningschefen säger specifikt att det är bristerna som gör att avtalet inte förlängs?
”Det får stå för trafikförvaltningen. Vi kommer att fokusera på att leverera så bra pendeltågstrafik som vi bara kan under den period som kvarstår”, säger Erik Söderberg till DN.
Nuru Magram är tågvärd och huvudskyddsombud på ST Pendeln och har varit kritisk mot MTR:s agerande.
”Det är positivt att avtalet med MTR inte förlängs”, säger hon till Mitt i Stockholm.
”Det är en bra nyhet med tanke på all den kamp som förts med ensambemanning. Kanske att det nya företaget har en annan åsikt om den saken. Jag tror att många är glada i dag.”

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Mer underhåll, färre nybyggen
Underhåll, underhåll och underhåll. Det är Trafikverkets prioriteringar för den kommande nationella planen för svensk infrastruktur. Blir det pengar över kan påbörjade och beslutade projekt fullföljas.
Vy överger nattågen
Vy Tåg vill inte fortsätta att köra nattågen till och från Övre Norrland om företaget inte får betydligt mer betalt. Trafikverket kommer därför att direkttilldela trafiken i väntan på nästa upphandling.
Slutkört för museitåg i Nora
Det sista museitåget kan ha ångat in på stationen i Nora. Styrelsen för Nora Bergslags Veteran-Jernväg anser att banan är i så dåligt skick att tågen inte kan framföras på ett säkert sätt. Men politikerna i Nora hoppas på en lösning.
Vd ur askan i elden
Ur askan i elden. Henrik Dahlin tillträdde 18 september som vd i Green Cargo. Dessförinnan hade han under tio år varit vd för MTR Tunnelbanan, MTR Pendeltågen och senast för moderbolaget MTR Nordic.