Annons:
Två nya förbindelser till Europa
Tyska Kombiverkehr utökar sitt utbud till och från Sverige från och med den 3 januari 2024 med en direkt tågförbindelse till Hallsberg och Rosersberg norr om Stockholm.
Strax därefter erbjuder det Frankfurtbaserade logistikföretaget också en förbindelse för trailers och containers från Malmö hamn via Norrköping till Stockholm och tillbaka. Det i form av en kombination av färja från Lübeck och järnväg från Malmö från och med den 15 januari.
”Med de nya förbindelserna visar vi våra kunder den flexibilitet de behöver när de planerar för sina affärer i Europa. Vi gör det enkelt att boka intermodal transport för en trailer hela vägen från Barcelona till Stockholm, en sträcka på cirka 2 500 kilometer, och samtidigt sparar man mer än fyra ton koldioxidutsläpp”, säger Armin Riedl, vd för Kombiverkehr i ett pressmeddelande.
- Trafiken på sträckan via den fasta förbindelsen kommer att gå i båda riktningarna på måndagar, onsdagar och fredagar. Tågen mellan Malmö och Stockholm och färjetrafiken till och från Lübeck erbjuds likaså tre gånger i veckan i varje riktning: norrut på tisdagar, torsdagar och lördagar, och söderut på måndagar, onsdagar och fredagar.
- Farligt gods får transporteras, med undantag för farligt gods i klasserna 1 och 7.
- Avfall kan också transporteras på de angivna rutterna efter överenskommelse.
- Det finns inga begränsningar när det gäller lastenhetsprofiler, vilket innebär att trailers med en P400-profil också är tillåtna på båda linjerna.
Från Lübeck finns anslutningstrafik till Basel, Duisburg, Hannover, Ludwigshafen, Köln och München. Internationellt kan terminaler i Spanien, Frankrike, Schweiz, Italien, Polen, Slovenien, Tjeckien, Grekland och Turkiet nås via gatewaytjänster.
Frankfurtbaserade Kombiverkehr KG startar 2024 två nya rutter till och från Sverige. Från Lübeck Dänischburg kommer CTL-tjänster till Stockholm och tillbaka att använda den fasta förbindelsen, från Lübeck-Skandinavienkai färja och tåg. Förbindelserna startar den 3 respektive 15 januari. FOTO: DB Skandinavien
Karta över de nya direkta tågförbindelser till Sverige och nationella och internationella förbindelser i Kombiverkehrs större nätverk.
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Sweco utreder del av Göteborg–Borås
Trafikverket har gett Sweco i uppdrag att bistå med konsulttjänster för att planera byggandet av en dubbelspårig järnväg för delsträckan Bollebygd, som är en del av den nya järnvägen mellan Borås och Göteborg.
Svensk backkamera testas i Finland
Just nu pågår tester av svenska RMD:s backkamera hos finska Fenniarail. Utvärderingen pågår fram till slutet av februari 2025.
Region och kommuner förordar östlig infart till Luleå
Region Norrbotten och Norrbottens Kommuner anser att en östlig infart via Luleå flygplats är den långsiktigt bästa lösningen för Norrbotniabanan. De anser också att utredningen, som lett till att Trafikverket vill se en västlig dragning, har flera allvarliga brister.
Inlandsbanan kan rustas med lån
Inlandsbanan AB, som förvaltar Inlandsbanan, bjuder in järnvägsbyggare, finansinstitut och näringslivet att låna ut pengar för att rusta upp Inlandsbanan. Kostnaden beräknas till 11,5 miljarder kronor.
Nordic Rail blir Infra Rail 2025
Nästa höst lanserar Elmia en ny fackmässa: Elmia Infra Rail, den 8–9 oktober 2025. Här möts hela järnvägsbranschen för två intensiva dagar fyllda med kunskap, nätverkande och action. På mässgolvet och utomhusområdet kan besökare uppleva allt från testkörningar av spårgående maskiner till nya lösningar för bana, el, signal, tele och kanalisation.
Persontrafik i Göteborg firade 30 år
Årets upplaga av Persontrafikmässan, som ägde rum den 5–7 november på Svenska Mässan i Göteborg presenterade 120 utställare och ett digert program med nära 100 föreläsningar och seminarier.
Första spadtaget på Ostlänken
På platsen där Ostlänkens första brostöd ska byggas sattes spadarna i marken och skapade svensk järnvägshistoria.
Green Cargo säljer 55 lok
Lokuthyrningsföretaget Nordic Re-Finance köper 25 Rc4-lok och 25 V5-lok av Green Cargo. Loken levereras under det närmaste halvåret. Köpeskillingen är inte officiell men uppgår troligen till drygt 200 miljoner kronor. Dessutom köper Grenland Rail fem Rc4-lok.
Hector Rail kör flis till Örebro
Hector Rail kör sedan ett par veckor bränsleflis från Södra i Värö och SCA i Töva till kraftvärmeverket i Örebro. Det blir minst 47 tåg med närmare 160 000 kubikmeter flis under eldningssäsongen.
Green Cargo och Trafikverket oense
Green Cargo beslöt nyligen att upphöra med rangeringen av järnvägsvagnar Ånge och utöka rangeringen i Sundsvall. Nu vill Trafikverkets utredare bygga ut rangerbangården i Ånge och nedgradera bangården i Sundsvall.