Annons:

Publicerad: 2024-02-09

VR köper MTRX

Statliga finska tågtrafikföretaget VR Group köper MTRX av MTR Nordic. Köpet slutförs troligen i maj. Köpeskillingen är inte offentlig.

Text: Ulf Nyström  Foto: Kasper Dudzik

Ett MTRX-tåg från Göteborg mot Stockholm strax söder om Vårgårda 22 april 2021.Om några månader blir MTRX ett finskt bolag.

Annons:

MTRX snart till salu?

MTR Pendeltågen och MTR Mälartåg har stora svårigheter att upprätthålla tågtrafiken och går med förlust. MTRX kör snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg med hög punktlighet men redovisar stora förluster. MTRX kan offras för att rädda de andra bolagen.

”Marknaden för kommersiell fjärrtågtrafik i Sverige är mycket attraktiv och den är ungefär dubbelt så stor som i Finland”, säger Elisa Markula, vd för VR enligt ett pressmeddelande från VR Group.

”Järnvägstrafikens andel av transporterna är dubbelt så stor som i Finland. MTRX bedrivs som en fristående enhet, där kundupplevelsen och medarbetarnas arbetstrivsel är på hög nivå.”

”Företaget är en utmanare på en konkurrensutsatt marknad och har belönats för sin innovationsförmåga. Jag tror att vi tillsammans kan skapa ännu bättre tjänster för tågresenärer i Norden. Förvärvet stärker vår konkurrenskraft i både Sverige och Finland”, säger Elisa Markula.

Försäljning av MTRX har utretts sedan 2022

MTR Nordic, moderbolag för MTR:s bolag i Sverige, beslöt för drygt ett år sedan, i december 2022, att genomföra en översyn av MTRX för att ”utforska framtida strategiska alternativ inklusive en potentiell avyttring”.

Översynen vidgades senare till att omfatta alla verksamhet inom MTR i Sverige.

Bakgrunden till översynen var de stora förluster som flera av MTR-bolagen redovisat under en lång följd av år.

I november förra året stod det klart att MTR Pendeltågen tvingas kasta in handduken.

SJ tar genom det nybildade dotterbolaget SJ Stockholmståg över trafiken med pendeltågen i Stockholmsområdet om knappt en månad, 3 mars, sedan man skrivit ett så kallat nödavtal med Trafikförvaltningen i Region Stockholm.

För två veckor sedan stod det klart att Connecting Stockholm tar över trafiken i tunnelbanan från 2 maj nästa år.

MTR i djup kris

MTR Pendeltågen och MTR Mälartåg redovisar brakförluster 2022. MTR Tunnelbanan levererade vinst förra året och förlusten krymper i MTRX. Koncernen MTR Nordic gjorde en förlust på drygt en kvarts miljard kronor. 2023 kan förlusten bli ännu större.

MTRX har bedrivit snabbtågstrafik mellan Stockholm och Göteborg sedan mars 2015, de första åren under namnet MTR Express. Nu körs upp till nio tåg per dag i varje riktning. förra året gjordes en miljon resor med MTRX.

SJ tar över pendeltågen i Stockholm

MTR betalar över en miljard kronor för att slippa köra pendeltågen i Storstockholm. SJ tar över om fyra månader, 3 mars nästa år. Personalen erbjuds anställning i SJ Stockholmståg.

Visserligen har tilldelningen överklagats men inget tyder på att MTR får behålla trafiken. Därmed förlorar MTR Nordic sin största och enda lönsamma verksamhet i Sverige.

Efter försäljningen av MTRX, avhoppet i förtid från pendeltågstrafiken och förlusten av trafiken i tunnelbanan återstår endast MTR Mälartåg som kör regionaltågen i Mälardalen på uppdrag av de regionala kollektivtrafikmyndigheterna genom Mälardalstrafik samt MTR Tech och MTR Facility Management som stöttat övriga MTR-bolag med fordonsunderhåll och fastighetsskötsel.

Mälartåg kvar i MTR Nordic

”MTR Mälartåg är kvar liksom MTR Tech och vi utvärderar fortlöpande marknaden för tågtrafik i Sverige”, säger Erik Söderberg, presschef på MTR Nordic. ”Det kan dyka upp nya affärsmöjligheter.”

Caroline Åstrand, vd för MTR Nordic, vill inte bli intervjuad om försäljningen av MTRX eller om framtiden för MTR Nordic.

”Vi startade MTRX 2015 med en övertygelse om att det går att erbjuda svenska tågresenärer en ännu bättre tågupplevelse och under de senaste nio åren har vi gång på gång bevisat just det”, säger hon enligt ett pressmeddelande från MTR Nordic.

”Vi är stolta över att driva utvecklingen av svensk tågtrafik med kunden i fokus och jag vill rikta ett stort tack till alla som är med och bidrar till det.”

Erik Söderberg, presschef på MTR Nordic, beskriver försäljningen av MTRX som kommersiellt välgrundad.

”Ett kommersiellt beslut”

”Försäljningen av MTRX är ett kommersiellt beslut i linje med våra övergripande affärsmål”, säger han till Järnvägar.nu.

”Syftet är att den positiva utvecklingen för MTRX ska fortsätta. Vi är stolta över vad vi åstadkommit. MTRX har bäst punktlighet av alla tågtrafikföretag i Sverige och de mest nöjda kunderna mellan Stockholm och Göteborg.”

MTRX har bedrivit snabbtågstrafik mellan Stockholm och Göteborg sedan 2015, tidigare under namnet MTR Express.

VR:s fjärrtåg är sedan några år gröna och vita. Kanske kommer de tåg som MTRX nu kör mellan Stockholm och Göteborg att få samma färgsättning när VR tar över bolaget och trafiken. FOTO: VR

Nytt bolag tilldelas trafikavtalet för Stockholms tunnelbana

Connecting Stockholm har fått förtroendet att driva Stockholms tunnelbana från den 2 maj 2025, under en period på 11 år. Connecting Stockholm är en verksamhet skräddarsydd för Stockholms tunnelbana, vilken hämtar expertis från två multinationella kollektivtrafikföretag – varav ett bedriver en av världens mest pålitliga tunnelbanor i Singapore.

MTRX kör upp till 18 avgångar dagligen och hade förra året en miljon resenärer, marknadsandelen är 25–30 procent.

MTRX leasar sex Stadler Flirt-tåg och har cirka 120 anställda och huvudkontoret i Stockholm. Leasingavtalet går ut under 2024, leasingkostnaderna blir av allt att döma väsentligt högre från och med nästa år.

Vinst 2023 för första gången

MTRX kommer för 2023 att kunna redovisa vinst för första gången sedan trafikstarten 2015. Omsättningen var cirka 400 miljoner.

Försäljningen av MTRX förväntas slutföras i slutet av maj 2024 efter att Konkurrensverket givit sitt godkännande.

Efter affären kommer MTRX vara en del av VR:s affärsenhet Fjärrtrafik och underordnas inte VR Sverige som bedriver upphandlad tågtrafik ibland annat Bergslagen, Östergötland och Skåne.

De 120 anställda inom MTRX kommer att bli kvar i bolaget.

VR kommer att bedriva snabbtågstrafiken mellan Stockholm och Göteborg under nytt namn, ännu oklart vilket. Under en övergångsperiod efter köpet kommer trafiken att marknadsföras som MTRX.

”Vi kommer nu att förbereda för en smidig övergång med resenärernas och våra anställdas bästa som högsta prioritet, säger Erik Söderberg.

”Spännande med VR som ägare”

Filip Thunell, vd i MTRX, är nöjd med affären.

”Det känns väldigt spännande med VR som ägare”, säger han.

”Men ännu är det alldeles för tidigt att säga något om hur MTRX och vår trafik kommer att utvecklas.”

Han är dock beredd på att börja arbeta med en ny ”identitet” för MTRX när bolaget byter ägare och namn.

VR:s fjärrtåg i Finland är sedan några år gröna och vita. Kanske kommer de sex tågsätten som MTRX leasar för trafiken mellan Stockholm och Göteborg att skifta till samma färger senare i år.

”Inte omöjligt”, säger Filip Thunell.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

Nattåg till Bryssel kräver politiska beslut

Trafikverket föreslår att Malmö-Köln-Bryssel blir den första sträckningen för nattåg till kontinenten som upphandlas. Kostnaden väntas bli cirka 50 miljoner kronor om året. Men innan tågen kan börja rulla krävs politiska beslut i Stockholm, Köpenhamn, Berlin och Bryssel.

Nyhet

Sandahls vann på Schenkers uttåg

För drygt två år sedan upphörde samarbetet mellan Sandahlsbolagen och DB Schenker. Schenker slutade nästan helt med tågtransporter i Sverige. Lönsamheten ökar för Sandahls och sjunker för Schenker.

Nyhet

Ingen Lint till Värmland

Ansträngningarna för att få de fem Lint-tågen som Inlandsbanan köpte 2019 godkända för tågtrafik i Sverige fortsätter. I väntan på godkännande försöker Region Värmland klara trafiken på Fryksdalsbanan med Itino-motorvagarna.

Nyhet

Danska diesellok populära i Sverige

Lokuthyrningsföretaget Nordic Re-finance köpte tre tunga och starka diesellok från danska DSB. Ett hyrdes ut direkt och nu står tågföretagen i kö för att hyra de två kvarvarande.