Annons:
Rekordlåg punktlighet för persontågen 2023
Punktligheten för framförda persontåg under 2023 sjönk till rekordlåga nivåer. Endast 87,7 procent av de framförda tågen ankom sin slutstation högst fem minuter efter tidtabell. Det är den sämsta årsnoteringen för punktligheten på järnväg i Trafikanalys officiella statistik.
Jämfört med 2022 har punktligheten under 2023 minskat med 2,5 procentenheter. Jämfört med 2020, som hade den högsta punktligheten under den senaste 10-årsperioden, är nedgången betydande –7,2 procentenheter.
Under 2023 ankom endast 58,6 procent av de framförda tågen helt enligt tidtabell, det är också en minskning med 5,8 procentenheter jämfört med föregående år. Tåg som anlände högst 15 minuter efter tidtabell utgjorde 96 procent av de framförda tågen, en minskning med 0,6 procentenheter jämfört med 2022. Tåg som anlände högst 60 minuter efter tidtabell utgjorde 99,5 procent av de framförda tågen, en minskning med 0,1 procentenheter jämfört med föregående år.
Punktligheten under 2023 var som högst under januari och februari, med 91 procent av de framförda tågen ankomna till slutstationen högst fem minuter efter tidtabell. I kontrast noterades den lägsta punktligheten under december, med endast 83,5 procent av de framförda tågen ankomna högst fem minuter efter tidtabell. Jämfört med motsvarande månad 2022 försämrades punktligheten för framförda tåg under 9 av årets månader, mest under december med 5,3 procentenheter.
- Punktligheten för kortdistanstågen försämrades mest jämfört med 2022. Drygt 91 procent av de framförda kortdistanstågen kom fram till sin slutstation senast fem minuter efter tidtabell, vilket är en minskning med 3,3 procentenheter jämfört med föregående år.
- Motsvarande andel för medeldistanstågen var 86,4 procent, 1,7 procentenheter lägre än 2022, och den sämsta årsnoteringen för medeldistanståg sedan statistiken började sammanställas.
- Långdistanstågen hade 71 procent av de framförda tågen anlända till slutmålet inom fem minuter, en försämring med 1,5 procentenheter jämfört med 2022.
Under hösten 2023 beslutade Trafikanalys att pausa publiceringen av kvartalsstatistiken för punktlighet på järnväg på grund av betydande kvalitetsproblem i datamaterialet, som baseras på Trafikverkets system för uppföljning av tågtrafik (LUPP).
Det finns fortsatta svårigheter att beräkna det sammanvägda tillförlitlighetsmåttet, STM, där även akut inställda tåg beaktas. Eftersom kvalitetsproblemen kvarstår, så har Trafikanalys beslutat att använda punktlighetsmåttet för framförda tåg “Rätt Tid” (RT) i stället för STM i publiceringen av årsstatistiken för 2023. Här kan du läsa om skillnaderna mellan STM och RT.
Uppgifterna är hämtade ur Sveriges officiella statistik – ”Punktlighet på järnväg 2023”.
Här hittar du statistiken för tågens punktlighet.
Trafikanalys är statistikansvarig myndighet och Trafikverket har producerat statistiken på uppdrag av Trafikanalys.
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Regioner vill bygga ny järnväg mellan Linköping och Jönköping
Region Östergötland och Region Jönköping vill bygga nya spår mellan Linköping och Jönköping. Finansieringsförslaget bygger på så kallad offentlig-privat samverkan (OPS). Staten, genom Trafikverket, bidrar med 12 miljarder kronor och övriga medel förväntas komma från EU och privata investerare.
Trafikstart på Lilla Lidingöbron
Den 17 maj påbörjar SL provkörningar med spårvagn på Lilla Lidingöbron. Om allt går enligt plan blir det start för trafik med resenärer den 26 maj 2024.
Många tågstopp på Bohusbanan
Tunnelrenoveringarna på Bohusbanan försenas ytterligare. Tågtrafiken mellan Stenungsund och Uddevalla kommer att återupptas först på nyårsdagen 2025. Trafiken på övriga delar av banan kommer att stoppas i omgångar under kommande år.
MTRX har nöjdaste kunderna
Årets Svenskt Kvalitetsindex (SKI) är presenterad och MTRX kniper i år förstaplatsen inom persontransport. Mätningen, som varje år görs av SKI för att ta reda på vilket företag som har nöjdast kunder, är ett riktmärke i många branscher.
Många inställda tåg i väst
Många tåg i Västsverige ställs in under Kristi himmelsfärdsveckan. Trafikverket genomför arbeten i Olskroken och Varberg som stoppar trafiken på bland annat Bohusbanan, Vänerbanan, Västkustbanan och Hamnbanan i Göteborg.
Ny tåglösning mellan Göteborg och Norrköping
Green Cargos startar en intermodal tåglösning som ska förbättra transporten av gods mellan Göteborg Kombi och Norrköpings Hamn. Den nya lösningen startar i maj och erbjuder dagliga avgångar måndag till fredag för trailers, växelflak och containers.
Stockholms Spårvägar skriver avtal med Region Stockholm
23 maj 2023 tilldelades AB Stockholms Spårvägar kontraktet för all spårvagnstrafik i Stockholm. Därefter följde en lång period av överprövningar. 18 april 2024 signerades avtalet och vann laga kraft.
Lint klara för trafik efter fem år
Det dröjer ytterligare ett halvår innan de fem Lint-tågen som Inlandsbanan köpte 2019 kan sättas i trafik. Flera av tågsätten kan kommas att hyras ut men framtiden är ännu oviss.
Tågutbudet på samma nivåer som innan pandemin
Tågutbudet är tillbaka på samma nivåer som före pandemin. Under 2023 ökade det långväga tågutbudet med 7 procent och är därmed tillbaka på samma nivåer som före pandemin. Det framkommer i Transportstyrelsens nya rapport Utveckling av utbud och priser på järnvägslinjer i Sverige 1990-2023.
RMD tecknar samarbetsavtal med Transitio
Railway Metrics and Dynamics AB (RMD) har idag tecknat ett samarbetsavtal med AB Transitio som en del i Trafikverkets innovationsupphandling "Mätning av infrastruktur från järnvägsfordon" (MAJ).