Annons:
Sandahls vann striden om Arken
Göteborgs Hamn måste upphandla driften av kombiterminalen Arken. Driften tilldelades Gothenburg RoRo Terminal 2022 men Sandahl Logistik begärde överprövning. Förvaltningsrätten gick på Sandahls linje och domen har nu fastställts av Högsta Förvaltningsdomstolen.
Text: Ulf Nyström Foto: Göteborgs Hamn

Arken kombiterminal, nederst i bild, har varit i drift sedan slutet av 2017 och driftas nu av Göteborgs RoRo Terminal.
”Utfallet var förväntat”, säger Thord Sandahl, vd i Sandahlsbolagen och ordförande i styrelsen för Sandahl Logistik.
”Det är underligt att Göteborgs Hamn drivit den juridiska processen så här långt.”
Arken Kombiterminal som togs i bruk hösten 2017 ägs av Göteborgs Hamn.
De fem första åren drevs terminalen av Sandahl Logistik men hösten 2022 beslöt Göteborgs Hamn utan upphandling att Gothenburg RoRo Terminal (GRT) skulle sköta driften av terminalen genom ett arrendeavtal med Hamnen.
Sandahls Logistik överklagade
Beslutet överklagades av Sandahls Logistik som ansåg att arrendeavtalet var ogiltigt.
Göteborgs Hamn anförde att arrendeavtalet mellan Hamnen och Göteborgs RoRo Terminal utgjorde ett arrendeavtal enligt jordabalken och att det inte var någon koncession enligt Lagen om upphandling av koncessioner (LUK) och att arrendeavtalet därför inte kunde förklaras ogiltig.
Men Förvaltningsrätten i Göteborg gick på Sandahls linje och slog fast att rätten av sköta driften av kombiterminalen var att betrakta som en koncession, att denna därför skulle upphandlas och att avtalet mellan Göteborgs Hamn och GRT var ogiltigt.
Beslutet ligger fast
Kammarrätten i Göteborg avslog i januari i år kraven från Göteborgs Hamn på överprövning och Högsta Förvaltningsdomstolen beslöt i förra veckan att beslutet i Förvaltningsrätten ska ligga fast.
”Vi har förlorat, så enkelt är det”, säger Jill Söderwall, affärsansvarig på Göteborgs Hamn.
”Förvaltningsdomstolarna har slagit fast att driften av kombiterminalen är att betrakta som en koncession och det rättar vi oss naturligtvis efter.”
Förbereder upphandling
Jill Söderwall, affärsansvarig på Göteborgs Hamn, säger att man skyndsamt kommer att genomföra en upphandling av driften av kombiterminalen.
Annons:
Tills vidare kommer GothenburgRoRo Terminal att sköta driften av kombiterminalen enligt nuvarande villkor.
”Terminalen har fungerat bra och kunderna är nöjda”, säger Jill Söderwall.
”Gothenburg RoRo Terminal ansvarar för driften till dess att upphandlingen vunnit laga kraft.”
Gothenburg RoRo Terminal ägs av det danska rederiet DFDS och CLdN i Luxemburg.
”Prejudicerande beslut”
Enligt Thord Sandahl kommer Sandahl Logistik ”sannolikt” att delta i upphandlingen av driften av kombiterminalen.
”Den kanske viktigaste lärdomen av Högsta Förvaltningsrättens prejudicerande beslut är att statliga och kommunala infrastrukturförvaltare inte kan hantera kombiterminaler och liknande anläggningar efter eget gottfinnande utan måste upphandla driften i konkurrens”, säger Thord Sandahl.
Arken kombiterminal i Arendal på västra Hisingen har sju järnvägsspår med en total spårlängd på 3 360 meter.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Strid om Inlandsbanans framtid
En bana i avfolkningsbygderna med undermålig standard, vikande trafikunderlag och minskande trafik. Eller en outnyttjad resurs som med en lånefinansierad upprustning kan bli ett viktigt godstågsstråk och en betydande turistattraktion. Åsikterna om Inlandsbanan går isär.
Så blir nya Norrköpings Centralstation
Norrköpings kommun har tillsammans med Sveriges Arkitekter arrangerat en tävling om hur den nya centralstationen ska se ut. En jury har utsett ett vinnande förslag, Railway Renaissance, framtaget av Wingårdhs, Fredriksson Arkitektkontor, Bogl och Sigma Civil.
Inlandsbanan fjärrmanövreras
Nu bommas tågklarerarnas expeditioner på Inlandsbanans mötesstationer igen en efter en. Men tågen slutar inte att gå. Tågklarerarna fjärrmanövrerar växlar och signaler från de nya tågledningscentralerna i Sveg, Hoting och Storuman.
Uppförsbacke för tågtrafiken
Nu vankas kärva tider på godstrafiken och den upphandlade persontrafiken på järnvägen. Vid årsskiftet höjs banavgifterna för godstågstrafiken kraftigt samtidigt som det statliga anslaget för köp och stöd till persontågstrafik blir i stort sett oförändrat.