Annons:
Green Cargo skär ner
Green Cargo varslar 70 anställda om uppsägning. Det handlar om administrativ personal, de allra flesta verksamma Hallsberg och Solna.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

Ett av Green Cargos tåg från Halmstad mot Göteborg har tvingats ta omvägen via Herrljunga och närmar sig Viskadalsbanans infart till Borås i augusti 2022.
”Vi behöver jobba mer effektivt och minska kostnaderna”, säger Stephan Ray, kommunikationschef på Green Cargo.
Green Cargo har drygt 1 800 anställda varav 400 arbetar med olika typer av administrativa uppgifter.
280 av dessa jobbar i Hallsberg och de flesta av resterande på huvudkontoret i Solna. Nu varslas 50 personer i Hallsberg och 20 i Solna om uppsägning.
”Det innebär att varslet inom administrationen omfattar nästan var femte anställd”, säger Stephan Ray.
”Produktionspersonalen berörs inte av varslet.”
Hur många av de anställda som verkligen kommer att sägas upp avgörs i förhandlingar mellan arbetsgivare och de fackliga organisationerna. Ofta blir det färre än antalet ursprungligt varslade eftersom en del anställda hinner gå i pension eller söka andra jobb medan förhandlingarna pågår.
”Vissa administratörer har tidigare arbetat inom produktionen och ett antal kommer kanske att välja att åter köra tåg”., säger Stephan Ray.
”Vi har fortfarande viss brist på lokförare.”

Fortsatt dystert för Green Cargo
Det statliga godstågsbolaget Green Cargo redovisar ett negativt rörelseresultat på 71 miljoner kronor för fjärde kvartalet förra året trots 75 Mkr i miljökompensation och försäljningen av lok till Tågab som gav en reavinst på 37 Mkr. Även i år väntar förlust.
Annons:
Green Cargo har i många år tvingats redovisa förluster.
Det fjärde kvartalet förra året gav ett negativt rörelseresultat på 71 miljoner kronor trots 75 Mkr i miljökompensation och försäljningen av lok till Tågab som gav en reavinst på 37 Mkr.
Helåret 2023 slutade med ett rörelseresultat på -44 miljoner kronor trots lokförsäljningen och miljökompensation på 430 Mkr.
Lokförarstrejkerna i Tyskland och den hårda vintern med inställd godstågstrafik i norra Sverige har knappast ökat Green Cargos lönsamhet under inledningen av 2024.
”Ska vi kunna öka våra intäkter måste vi bli mer konkurrenskraftiga genom att minska våra kostnader och höja effektiviteten och servicegraden mot våra kunder”, säger Stephan Ray.
“Nästa år höjs banavgifterna kraftigt och vi måste kunna köra lika många tåg som i dag till lägre kostnad.”
”Vi genomför nu resultatstärkande åtgärder och en del av detta är ett besparingsprogram som dessvärre även innebär en personalminskning inom vår administration.”

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Tre nya lokverkstäder
För en månad sedan invigdes lokverkstaden i Hallsberg. Om drygt ett år ska en ny lokverkstad stå klar i Borlänge. Därefter byggs ny lokverkstäder i Malmö, Göteborg och kanske i Boden. Train Alliance satsar stort.
Cargonet hotas av viten
Det norska Jernbanetilsynet kommer att utfärda ett vite på 30 000 norska kronor per dag till statsägda Cargonet så länge företaget inte ge konkurrenten Onrail tillgång till godsvagnsverkstaden i Alnabru.
Strid om Inlandsbanans framtid
En bana i avfolkningsbygderna med undermålig standard, vikande trafikunderlag och minskande trafik. Eller en outnyttjad resurs som med en lånefinansierad upprustning kan bli ett viktigt godstågsstråk och en betydande turistattraktion. Åsikterna om Inlandsbanan går isär.
Snälltåget kan köra via Göteborg
Ledningen för Snälltåget utreder om det är möjligt att köra ett till två nattåg i veckan via Göteborg under högsäsong. Men premiärtåget lär inte rulla förrän tidigast i december 2025.