Annons:

Publicerad: 2024-02-16

Fortsatt dystert för Green Cargo

Det statliga godstågsbolaget Green Cargo redovisar ett negativt rörelseresultat på 71 miljoner kronor för fjärde kvartalet förra året trots 75 Mkr i miljökompensation och försäljningen av lok till Tågab som gav en reavinst på 37 Mkr. Även i år väntar förlust.

Text: Ulf Nyström  Foto: Kasper Dudzik

Green Cargo har i dagarna fått det 22:a Transmontana-loket från Softronic. Men nu blir det en paus i lokleveranserna. Två av Mb-loken drar 15 februari 2024 det tomma stålämneståget från Borlänge mot Luleå vid Ångsäter strax norr om Ljusdal på Norra stambanan.

Annons:

Helåret 2023 slutade med ett rörelseresultat på -44 miljoner kronor trots lokförsäljningen och miljökompensation på 430 Mkr.

”Det blev inget strålande resultat”, säger Henrik Dahlin, vd i Green Cargo.

”Det blev inte som vi planerat.”

Green Cargo har överlevt en lång följd av besvärliga år med förluster om man exkluderar den statliga miljökompensation och återbetalade banavgifter under pandemin. Något aktieägartillskott från svenska staten är inte möjligt sedan EU sagt nej.

Henrik Dahlin tillträdde som vd för godstågsbolaget för knappt fem månader sedan, 18 september förra året.

MPK kostade Green Cargo 100 Mkr

”Vi hade flera utmaningar under förra året som gjorde att vi landade under plan”, säger han.

”Den största var införandet av Trafikverkets planeringssystem MPK som gjorde det väldigt svårt att bedriva effektiv och flexibel godstågstrafik från hösten 2022 till december förra året.”

”Nu har det helt klart blivit bättre men svårigheten att ordna och återanordna tåg och att leda om tåg kostade oss cirka 100 miljoner kronor under 2023.”

Sjunkande transportvolymer har samtidigt minskat Green Cargos intäkter.

”Den positiva trenden som vi såg under första halvåret 2022 har brutits. Den försämrade konjunkturen har lett till minskad efterfrågan på transporter i delar av marknaden”, säger Henrik Dahlin.

Samtidigt har ökande produktions- och underhållskostnader bidragit till det försämrade resultatet.

-71 Mkr trots 75 Mkr i statsbidrag

Rörelseresultatet uppgick under fjärde kvartalet till -71 miljoner kronor, 60 Mkr sämre än sista kvartalet förra året. Under kvartalet fick Green Cargo 75 Mkr i statlig miljökompensation, sista kvartalet förra året var bidraget 187 Mkr.

Koncernens nettoomsättning under fjärde kvartalet minskade från 1 120 Mkr till 1 035 Mkr. Green Cargos inrikestrafik i Norge upphörde förra året vilket påverkar omsättningen negativt med 117 Mkr det fjärde kvartalet jämfört med motsvarande period föregående år.

För helåret 2023 minskade nettoomsättningen med drygt åtta procent från 4 519 miljoner kronor till 4 168 Mkr.

Den minskade nettoomsättningen jämfört med föregående år beror främst på att den norska inrikestrafiken upphörde i början av året. Transportvolymerna var drygt sex procent lägre än 2022.

En halv miljard i förlust utan bidrag och lokförsäljning

Rörelseresultat uppgick till -44 Mkr jämfört med +104 Mkr 2022.

Rörelseresultaten påverkades av miljökompensation med 430 Mkr 2023 och 374 Mkr föregående år.

Koncernens resultat efter skatt uppgick till -97 Mkr, en försämring med 140 Mkr.

Godstågstrafiken i upp- och nerförsbacke. Green Cargos Rc4 1285 med ett godståg mellan Umeå och Holmsund i november 2007.

Utan miljökompensation och lokförsäljningar hade resultatet varit nästan en halv miljard kronor sämre.

”Miljökompensationen har absolut hjälpt oss”, säger Henrik Dahlin.

”Kompensationen kommer våra kunder till del genom att vi undviker att göra större prishöjningar.”

Miljökompensationen utgår enligt riksdagsbeslut till och med 2025. Vad som händer därefter är ännu oklart.

Kraftigt höjda banavgifter 2025

Dessutom höjs banavgifterna markant för godstågstrafik år 2025. Trafikverket räknar med att godstransporterna på järnväg minskar med tre procent.

”Vi är väldigt fundersamma över detta”, säger Henrik Dahlin.

”Det försämrar järnvägens konkurrenskraft som transportslag. Vi behöver tid för att genomföra nödvändiga förändringar.”

”Vi hoppas därför att järnvägsbranschen kan få någon kompensation även efter 2025. Det är rimligt att godstågsbolagen och våra kunder kompenseras för de högre kostnaderna för att köra energi-, klimat- och miljöeffektivt under omställningsperioden.”

”Vi vill ha mer differentierade banavgifter”

”Dessutom ser vi gärna mer differentierade banavgifter så tåg som körs sena kvällar och nätter betalar mindre än de som kör i rusningstrafiken. Avgiftssystemet borde premiera transportarbete före trafikarbete, det skulle gynna ett bättre kapacitetsutnyttjande av befintlig infrastruktur.”

Vi gärna mer differentierade banavgifter så att tåg som körs sena kvällar och nätter betalar mindre än de som kör i rusningstrafiken. Avgiftssystemet borde premiera transportarbete före trafikarbete, det skulle gynna ett bättre kapacitetsutnyttjande av befintlig infrastruktur.

 

Henrik Dahlin, vd Green Cargo

Henrik Dahlin tror att det på kort sikt med minskande eller oförändrade godstransporter är svårt att öka intäkterna mer än marginellt. I stället måste kostnaderna minskas.

”Men vi måste förbättra servicen till våra kunder så de vill åka med oss även i fortsättningen samtidigt som vi blir mer effektiva. Vi kommer därför att bygga ett transportsystem som inte kräver onödig hantering utan bygger på snabba och effektiva förbindelser med mindre rangering än i dag”, säger han.

Dimensionerar för oförändrad trafik

”Vårt nätverk kommer att dimensioneras för oförändrade transportvolymer.”

Trots åtgärderna kommer Green Cargo troligen inte att kunna redovisa vinst under 2024.

”Vi räknar med att vara olönsamma även i år”, säger Henrik Dahlin.

”Vi har haft en tuff start på året med stopp i trafiken norr om Vännäs vid flera tillfällen på grund av kylan, det långvariga stoppet på Malmbanan efter urspårningen, ovanligt mycket fordonsskador och den tyska lokförarstrejken.”

”Under inledningen av februari ser det mer lovande ut. Det verkar som om transportvolymerna kan vara på väg upp igen och Trafikverkets planering fungerar nu betydligt bättre än förra året.”

Inga fler lok inom överskådlig tid

Green Cargo har i dagarna fått det sista av ytterligare fyra sexaxliga lok från rumänska Softronic och har nu 22 Mb-lok. Sedan i höstas hyrs tio Vectron-lok för trafiken mellan Malmö och Maschen utanför Hamburg. Under hösten såldes de sex Rm-loken till Tågab.

”Vi har tillräckligt med lok för att klara nuvarande och något ökad trafik”, säger Henrik Dahlin.

”Vi kommer att pausa anskaffningen av nya lok och vi kanske kan avvara några av de äldre loken vi förfogar över.”

”Men vi fortsätter att investera i ny teknik. Vi kommer att behöva bekosta montering av ETCS-utrustning i fler av våra lok och vi genomför en hel del IT-investeringar.”

Vi fortsätter att investera i ny teknik. Vi kommer att behöva bekosta montering av ETCS-utrustning i fler av våra lok och vi genomför en hel del IT-investeringar.

 

Henrik Dahlin, vd Green Cargo

Fjärde kvartalet 2023 i korthet

  • Nettoomsättningen uppgick till 1 035 Mkr (1 120)
  • Rörelseresultatet uppgick till -71 Mkr (-11)
  • Rörelseresultatet har påverkats av miljökompensation med 75 Mkr (187)
  • Resultatet efter skatt uppgick till -68 Mkr (-29)

2023 i korthet

  • Nettoomsättningen uppgick till 4 168 Mkr (4 519)
  • Rörelseresultatet uppgick till -44 (Mkr 104)
  • Rörelseresultatet har påverkats av miljökompensation med 430 Mkr (374)
  • Resultatet efter skatt uppgick till -97 Mkr (43)
  • Transportavtal till ett totalt kontraktsvärde om 1 066 Mkr (1 331) tecknades under året
  • Styrelsen föreslår att ingen utdelning skall utgå
Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

Henrik Dahlin är sedan fem månader vd i Green Cargo. Han räknar med att Green Cargo kommer att redovisa förlust även 2024.

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

Så ska kapaciteten öka i norr

Dubbelspår Boden–Luleå. Snabbare bygge av Norrbotniabanan och mötesspår på Malmbanan. Det är några av de åtgärder som Trafikverket föreslår för att öka kapacitet på järnvägarna och för att klara transportbehoven för de massiva industrisatsningar som nu görs i norra Sverige.

Nyhet

Trailer på tåg ökar igen

Kombitrafiken på järnväg mellan södra och norra Sverige minskade när Schenker slutade köra trailrar på tåg i höstas. Men efter idogt arbete av Sandahls Goods & Parcel och Real Rail är tågfrakterna nästan uppe på de gamla nivåerna.

Nyhet

Sista striden för Lysekilsbanan

Efter 40 år utan regelbunden persontågtrafik och tio år utan regelbunden godstågstrafik rivs troligen Lysekilsbanan upp. Många har kämpat för banans överlevnad, upprustning och ny trafik men allt och alla har misslyckats.