Annons:

Publicerad: 2024-05-11

MTRX har nöjdaste kunderna

Årets Svenskt Kvalitetsindex (SKI) är presenterad och MTRX kniper i år förstaplatsen inom persontransport. Mätningen, som varje år görs av SKI för att ta reda på vilket företag som har nöjdast kunder, är ett riktmärke i många branscher.

Det är den åttonde mätningen i rad som MTRX är bäst bland tågbolagen men första gången man toppar hela transportkategorin. Bolaget placerar sig därmed på tryggt avstånd före konkurrenter som SJ men även flygbolag som SAS och BRA.

Oberoende Svenskt Kvalitetsindex, SKI, mäter årligen resenärernas uppfattningar om tåg-, buss- och flygbolag. Den 19:e mätningen i ordningen presenterades idag med en ny etta. Tågbolaget MTRX placerar sig i år högst och bättrar därmed på sin andraplats från i fjol. MTRX har medverkat sedan 2016 och har alla år varit bäst i jämförelsen med alla övriga tågbolag. I år kan de alltså stoltsera med att vara bäst i hela persontransportsbranschen.

MTRX klättrar inte bara en placering i mätningen utan ökar sitt kundnöjdhetsindex med hela 9,8 procentenheter, den största ökningen av uppmätta bolag. Med ett kundnöjdhetsindex på 81,1 placerar man sig på bekvämt avstånd före branschkollegor som SJ och Snälltåget såväl som flygbolagen SAS, Norwegian och BRA. Snittet i branschen ligger på 68,3.

“Det känns obeskrivligt bra att äntligen få vara nummer ett i årets SKI-mätning. Vi har varit nära förut och vi har alltid varit bättre än våra konkurrenter på järnvägen men det är så klart ytterligare en nivå att vara bäst av alla inom persontransport. Detta är resultatet av ett hårt och fokuserat arbete på att alltid sätta kundupplevelsen i första rummet”, säger Filip Thunell, vd MTRX.

SKI noterar i sin summering av mätningen att det bara är MTRX och ett ytterligare bolag, Vy Bus4U, som hamnar över 75 i indexet, vilket indikerar att man har mycket nöjda kunder. Organisationen pekar som anledning till det starka resultatet på att den höga servicenivån bidrar till ett bättre prisvärde, något som skiljer MTRX från stora delar av konkurrensen.

“En stor anledning till våra nöjda kunder och i förlängningen det här resultatet är vår vilja att vända och vrida på detaljerna. Vi får in mycket feedback från våra kunder såväl som våra kollegor ombord på tågen. Vi gör vårt bästa för att lyssna in och försöker sedan att omsätta det i förbättringar, små som stora. Det i kombination med ett personligt bemötande gör att vi kan stoltsera med fler och fler lojala kunder”, säger Filip Thunell.

I februari meddelades att ägaren MTR Nordic säljer MTRX till finländska VR Group. Det formella övertagandet förväntas ske i slutet på maj i år.

ANNONS:

Senaste nyheterna

Notis

Bullerplank blir muralmålning i Trångsund

Efter månader av kreativt samarbete förvandlas nu bullermuren vid Trångsunds station till ett färgsprakande konstverk. Med hela 600 liter färg fylls den 100 meter långa muren med motiv som de boende i området föreslagit.

Notis

Norrbotniabanan projekteras genom Piteå

Tyréns har fått i uppdrag av Trafikverket att genomföra linjestudier, järnvägsplan, miljökonsekvensbeskrivning och bygghandling av en komplett järnvägsanläggning för Norrbotniabanan genom centrala Piteå.

Nyhet

Tågtrafik i farozonen

En stor del av den upphandlade tågtrafiken i Sverige kan komma att läggas ner om Trafikverket inte får kraftigt ökade anslag. Nattågen mellan Stockholm och Jämtland samt regionaltågstrafiken mellan Gävle och Mjölby är i farozonen.

Nyhet

Internationellt i fokus när NJS firade 150 år

Det var fullt intill sista konferensstol när anrika NJS – forum för nordiskt järnvägssamarbete, firade 150 år i Köpenhamn den 30 augusti. Utöver en spännande nordisk järnvägskonferens, bjöd föreningen på galamiddag och en utflykt med chartrat tåg till Fehmarnbältförbindelsen.

Nyhet

Snälltåget kan köra via Göteborg

Ledningen för Snälltåget utreder om det är möjligt att köra ett till två nattåg i veckan via Göteborg under högsäsong. Men premiärtåget lär inte rulla förrän tidigast i december 2025.

Nyhet

Slutkört för Uppsalapendeln

SJ ställer in regionaltågstrafiken mellan Stockholm och Uppsala vid tidtabellsskiftet i december. Sedan SL började köra pendeltåg på sträckan och Mälardalstrafik kraftigt utökat sin trafik har antalet SJ-resenärer minskat och förlusterna uppgår nu till 50 miljoner kronor om året.