Annons:

Publicerad: 2024-06-01

Nu ska järnvägsbommarna i Uppsala bort

För att få en säkrare och smidigare trafikmiljö i centrala Uppsala ska nu två järnvägsövergångar byggas bort och ersättas med tunnlar och broar. Gående, cyklister och bilister behöver då inte ta sig över järnvägen.

Trafikverket är nu i startgroparna inför byggstart av två nya planskilda järnvägsövergångar, det vill säga att väg och järnväg ligger på skilda plan, i centrala Uppsala. Dessa kommer att ersätta dagens övergångar med bommar. Direkt efter sommaren startar byggnationen och under år 2027 ska allt vara klart.

S:t Persgatan och S:t Olofsgatan kommer grävas ner och gå som tunnlar under järnvägen. Gående, cyklister och bilister kommer då att kunna passera järnvägen utan att behöva ta sig över spåren, vilket ger en betydligt bättre trafiksäkerhet och framkomlighet för alla.

“När allt är klart kommer det bli en stor förbättring för många som idag behöver ta sig över järnvägen i centrala Uppsala. Med de nya passagerna eliminerar vi risken att någon ska kollidera med ett tåg och väntan vid bommarna är snart ett minne blott”, säger Charlii Enström, Trafikverkets projektledare.

Intensiv trafik både på väg och järnväg

I centrala Uppsala korsas järnvägen av de två mycket trafikerade gatorna S:t Olofsgatan och S:t Persgatan. S:t Olofsgatan trafikeras av gående, cyklister och bilister medan S:t Persgatan trafikeras av gående och cyklister.

Tågtrafiken är intensiv och järnvägsbommarna ligger nere ofta och länge. På vardagar mellan klockan 07.00 och 09.00 är bommarna nere 40 procent av tiden.

“Det känns väldigt bra att vi snart kan sätta spaden i marken. Tågtrafiken ökar i landet och när det här är klart kan vi välkomna fler tåg genom Uppsala utan att det ska drabba boende i Uppsala”, säger Charlii som själv bor i Uppsala.

Nytt vändspår för ökad tågtrafik i framtiden

Ett nytt så kallat vändspår för tåg ska även byggas, vilket gör det möjligt för ökad tågtrafik genom Uppsala. Vändspåret byggs parallellt med nuvarande järnvägsspår.

Trafikverket tillsammans med Uppsala kommun samfinansierar projektet.

St Olofsgatan. Illustration: Uppsala kommun

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Notis

Infrakraft förvärvar Trackteam

Infrakraft växer vidare genom förvärvet av Trackteam Projektledning AB med bas i Falun. Därmed utökas och breddas Infrakrafts erbjudande inom projektledning och teknisk expertis kopplat till järn- och spårinfrastruktur.

Notis

SJ kör vidare i Norge

SJ Norge får köra tågen på Dovrebanan, Rørosbanan, Nordlandsbanan, Raumabanan och Trønderbanan i ytterligare två år. Det har Jernbandedirektoratet beslutat.

Nyhet

Fler tåg i tid i november

88,6 procent av alla persontåg var i tid i november. Lokaltågen var mest punktliga, fjärrtågen mest försenade. Men det är stora skillnader mellan olika fjärrtågslinjer.

Notis

Intensivutbildning till signaltekniker

Bristen på signaltekniker riskerar att bromsa moderniseringen och utbyggnaden av de svenska järnvägarna. Professionals Nord startar i mars 2026 en intensivkurs om tolv veckor i signalteknik i samarbete NRC och Infrakraft.

Notis

Storsatsning på nya underhållståg

Trafikverket investerar i tre nya underhållståg, med option på ytterligare två. Den totala kostnaden för grundbeställningen, inklusive tio års fordonsunderhåll, uppgår till 1 miljard kronor.

Notis

En hund begraven i Järna

Skelettet av en hund, en bendolk, bearbetade pålar och en mjärde. Det är några av de unika 5 000 år gamla fynd från stenåldern som Arkeologerna vid Statens historiska museer har grävt fram ur en mosse i Gerstaberg, utanför Järna.

Notis

Sweco vinner uppdrag om två nya spår mellan Hässleholm och Lund

Trafikverket har gett arkitektur- och teknikkonsultföretaget Sweco i uppdrag att genomföra en lokaliseringsutredning för två nya järnvägsspår mellan Hässleholm och Stångby, norr om Lund. Genom att gå från två till fyra spår på sträckan förbättras möjligheten till arbetspendling och kapaciteten för godstransporter på järnväg ökar. Uppdraget, med ett ordervärde på cirka 80 MSEK, löper till mitten av 2028.