Annons:
Klartecken för 35 nya tåg till Västtrafik
Tågresorna väntas öka i Västra Götaland och gamla tåg behöver bytas ut. Idag gav regionfullmäktige i Västra Götalandsregionen klartecken till Västtrafik att köpa in 35 nya tåg för totalt fyra miljarder kronor.
FOTO: Västtrafik
Tågresandet i Västra Götaland väntas öka kraftigt de kommande åren, från dagens 65 000 resor per dag till 100 000 under 2030-talet.
Bakgrunden är kommande utökningar av tågtrafiken med fler avgångar och nya förbindelser som Västtrafik planerar när Västlänkens stationer öppnar och flera stora banarbeten blir klara. Eftersom äldre tågmodeller samtidigt ska fasas ut behövs fler nya tåg.
“För att vi ska nå våra mål om ett tredubblat tågresande i Västra Götaland behöver gamla tåg bytas ut och Västtrafiks tågflotta stärkas med fler moderna tåg. Det är en viktig investering för framtidens resande”, säger Helén Eliasson (S), regionstyrelsens ordförande.
Miljardinvestering i hållbart resande
Västtrafik har tidigare beställt 45 nya tåg som håller på att levereras. Avtalet med tillverkaren Alstom inkluderar en optionsrätt som gör det möjligt för Västtrafik att köpa fler tåg av samma modell kallad X80, vilket ger fördelar i drift och underhåll. Något Västtrafik nu går vidare med.
Kostnaden för 35 nya tåg är 4 miljarder kronor.
Fakta om Västtrafiks nya tåg:
De nya tågen är energieffektiva och miljövänliga. De kan köra upp till 200 km/h och klarar alla årstider.
Tågen har stora ytor för rullstolar, rullatorer, barnvagnar och cyklar, utformade efter resenärers och personalens behov.
- Längd: 80 meter
- Tjänstevikt: 173 ton
- Antal sittplatser: 270
- Tillverkare: Alstom
- Modell: Avelia Stream Nordic X80
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Trafiken med X80 försenas ytterligare
Först i april i nästa år kommer Västtrafiks nya regionaltåg att sättas i trafik i Västsverige. Problem med mjukvaran medför att leveranserna från Alstom försenas med ett halvår.
Train Alliance investerar i Ånge
Train Alliance köper ett markområde strax norr om Ånge för att anlägga en godsterminal med anslutning till Mittbanan.
Tydal Systems tar över app för järnvägsentreprenörer
Solberga Idéer AB säljer sin andel i appen ”Gränspunktsdetektorn”, hittills marknadsförd som Vilicus Moneo, till Tydal Systems AB.
Nya tåg till Saltsjöbanan
Region Stockholm tecknade den 11 november 2025 ett avtal med Skoda Transportation om att bygga och leverera nya tåg till Saltsjöbanan för att ersätta de över 50 år gamla tågen som trafikerar banan idag.
Landskrona är Årets station 2025
Resenärerna, riksorganisationen för kollektivtrafikens resenärer, utser årligen Årets station för att uppmärksamma de stationer och resecentrum som på ett bra sätt möter resenärens behov och förväntningar.
Spårbyte Näsberg-Harrträsk nästa år
Trafikverket har tilldelat Infrakraft spårbytet på sträckan Näsberg-Harrträsk mellan Boden och Gällivare på Malmbanan.
Vändspår i Båstad för 260 meter långa tåg
I tennismetropolen Båstad ska Infrakraft bygga ett nytt vändspår norr om Båstad station, vid växel 101. Vändspåret kan användas av upp till 260 meter långa tåg. Signaljusteringar för att optimera anläggningen ingår i entreprenaden.
Göteborgs hamn mot container- och järnvägsrekord
Göteborgs Hamn fortsätter att stärka sin position som Nordens ledande godsnav. Under årets tre första kvartal ökade containervolymen med fyra procent och nådde rekordnivåer både över kaj och på järnväg.
Saltsjöbanan öppnar för trafik 9 november
Den 9 november öppnar Saltsjöbanan åter för resenärer efter att ha varit avstängd sedan i våras. Tågen kör till och från Saltsjö-Järla och ska gå enligt ordinarie tidtabell.
Malmbanan blir internationell testarena
Malmbanan och Ofotbanen blir testarenor för framtidens järnvägsteknik. Det officiella startskottet för Arctic Test Arena äger rum den 4–5 november i Narvik.









