Annons:

Publicerad: 2024-06-15

Lyssna på Inlandsbanans historia

Hjältar, vilddjur, kungar och blivande artister. En förare som somnar och flickor som finner kärleken. Berättelserna om människorna och äventyren längs Inlandsbanan är många. Nu samlas några av dem i en ljudapp.

Lagom till sommartrafikens start på Inlandsbanan finns elva nyproducerade berättelser på både svenska och engelska i ljudappen Storyspot.

“Våra berättelser utgör ett fint komplement till dagens guidning som ges av våra tågvärdar ombord. Vi tror att detta kommer att förhöja våra resenärers upplevelse ytterligare. Inlandsbanans historia inrymmer ofantligt många spännande berättelser”, säger Therese Fanqvist, marknad- och kommunikationschef på Inlandsbanan.

Berättelserna som har premiär i Storyspot är:

  • Minnesstenen i Kåbdalis
  • Akkavareolyckan 1956
  • När kung Gustav VI Adolf åt middag på järnvägshotell Hörnstugan i Hoting
  • När höstfloden störtade bron över Oreälven 1985
  • Historien om hur Gubben Svan överlistar en aggressiv björn vid Bössfallet
  • Margaretha Mohlne – hjälten i Sörtjärn
  • Jokkmokks-Jocke slutar skolan i förtid i Porsi
  • Rallarkockan och kampen för maten
  • Rälsbussföraren som somnade
  • Vindelälven räddas 1970
  • Krigsårens blåbärsflickor i Luspen (dagens Storuman)

Lyssna på ljudberättelserna genom att ladda ner Storyspot där appar finns. Sök efter platserna på kartan eller skriv ”Inlandsbanan” i sökrutan. Berättelserna är inlästa av Mirja Burlin.

FOTO: digitaltmuseum.se
Från den stora invigningen av Inlandsbanan, Kåbdalis 6:e augusti 1937. FOTO: digitaltmuseum.se

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Notis

VR: Ovanligt många bokar julbiljetter tidigt

I år köper fler resenärer sina julresor tidigt på VR:s snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg. Idag, när det är tre månader kvar till julafton, har mer än tre gånger fler resenärer redan bokat sin julresa jämfört med tidigare år.

Notis

Digitala godståg testas i Sverige

Nu rullar det första demonstrationståget med digitalt automatkoppel på sträckan Nässjö–Göteborg. Kopplet möjliggör elektrifiering och dataöverföring mellan vagnarna. Det skapar förutsättningar för att öka säkerheten och järnvägens kapacitet samt bidrar till samhällsnytta och ökad konkurrenskraft.

Notis

Mälardalstrafik utökar trafiken mellan Stockholm och Uppsala

Mälardalstrafik planerar att successivt utöka antalet avgångar med Mälartåg på flera sträckor från och med den 15 december 2024. Störst utökning blir det mellan Stockholm och Uppsala i och med att SJ avslutar sin regionaltågstrafik på sträckan. För trafiken mellan Stockholm och Uppsala är planen att det ska bli samma utbud av trafik som SJ Regional och Mälartåg erbjuder tillsammans i dag.

Notis

Växjö kräver dubbelspår mellan Växjö och Räppe

Växjö kommun har fått besked från Trafikverket att dubbelspåret mellan Växjö och Räppe riskerar att prioriteras bort i det kommande förslaget till den nationella planen för transportinfrastruktur. Därför skickar Växjö kommun nu en skrivelse till regeringen och kräver att projektet tas med i den nationella planen 2026–2037.

Notis

Tågplan 2025 fastställd

I tågplanen för 2025 samsas flera stora banarbeten med många tåg. 2025 innebär starten på stora banarbeten på järnvägen och det är av vikt att tågtrafiken störs så lite som möjligt. Längs Västra stambanan kommer trots omfattande arbeten mer än 70 procent av persontågen att gå under året.

Notis

Tågteknikerutbildning godkänd av Skolverket

Ett nytt unikt yrkesprogram startar under hösten 2025 på Brogymnasiet i Kristinehamn. Skolverket har godkänt yrkesprogrammet tågteknikerutbildningen, som idag endast finns på yrkeshögskolor. Bakom utbildningen står Kristinehamns kommun och Tågab.

Notis

Resenärerna döper om Rödluvan

Ei saa peittää, Grönluvan eller Grodan? Nu kan resenärerna välja ett nytt namn till ett av VR:s snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg. Tåget hette tidigare Rödluvan, vilket passade utmärkt med det tidigare varumärket MTRX röda färg. Men sedan den finska statliga tågoperatören VR köpte verksamheten före sommaren är det nu dags för ett byte till ett grönt eller finskt namn.

Notis

SJ kör norskt lyxtåg från 2025

SJ Norge kommer att köra det nya lyxtåget Norient Express, som ägs av NLE AS. Norska järnvägsmyndigheten SJT har gett klartecken för trafiken och bedömer att Norient Express har en maximal årlig kapacitet om 3 000 resenärer.