Annons:

Publicerad: 2024-09-08

ERTMS etapp ett inkopplad på Malmbanan

Sedan den 3 september körs tågtrafiken på sträckan norr om Gällivare och nästan hela vägen till Kiruna, med det nya signalsystemet ERTMS. Att införa ERTMS är en av flera ingående delar när järnvägen utvecklas för att bli mer tillförlitlig och punktlig.

“Nu har det nya signalsystemet, som tidigare bara funnits på Trafikverkets pilotbanor, tagits i bruk på delar av Malmbanan. Därmed får ett av Sveriges viktigaste gods- och resestråk ett smart signalsystem som innebär färre störningar på trafiken och möjligheter att öka kapaciteten på banan”, säger Emma Beijer avdelningschef för ERTMS Införande vid Trafikverket.

Inkopplingsarbetet på Malmbanan har pågått sedan den 29 augusti. Under några dagar var trafiken delvis avstängd och under perioden 31 augusti till 3 september har trafiken varit helt avstängd på sträckan. Arbetet med införandet av ERTMS på Malmbanan fortsätter vidare norrut under hösten 2024 och våren 2025.

“Nästa inkoppling sker den 18 september på styrområde Gällivare. Det innebär att trafiken på Malmbanan under hösten kommer att påverkas i perioder, genom inställd eller reducerad trafik som kan innebära längre restider. Resenärer som planerar att resa på Malmbanan under hösten uppmanas att kontrollera med tågbolagen vilka avgångar som kan komma att påverkas”, säger Emma Beijer avdelningschef för ERTMS Införande vid Trafikverket.

ERTMS är ett europeiskt standardiserat signalsystem som syftar till att knyta ihop olika länders järnväg och skapa ett sammanhängande järnvägsnät inom Europa för att på så sätt stärka järnvägens konkurrenskraft.

De fel i signalsystemet som orsakade störningar på Ådalsbanan i somras finns inte på Malmbanan. Ådalsbanan är en pilotbana och har därför en senare version av systemet. Felen på Ådalsbanan rättades i slutet av augusti.

Malmbanan i höjd med Lappberget. FOTO: Anna Lindquist, Trafikverket

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Nyhet

001 har återuppstått som ÖBB-lok

1043.001 har återuppstått i sin forna glans. Det orange-vita loket som levererades från Asea till Österrike 1971 återanvände till Sverige 2001 och nu har Tågab målat loket i leveransfärgerna.

Nyhet

Fasta förbindelsen fyller 25 år

Den 1 juli 2025 fyller Öresundsbron 25 år. På ett kvarts sekel har antalet människor som reser över Öresund ökat 10–15 gånger och antalet arbetspendlare har ökat från 1 500 till 22 000. Men godstågstrafiken har stagnerat.

Nyhet

Unika spårkorsningar i Olskroken

Två unika spårkorsningar med gjutna korsningar i specialstål lades under midsommarhelgen in i Olskroken. Kostnaden blir högre men korsningen ska hålla betydligt längre.

Nyhet

Sänkt hastighet om personal i spåren

Sänkt hastighet för tågen där personal finns i spårområdet och krav på dokumentation av riskbedömning vid egenförflyttning inom spårområdet. Det är Trafikverkets svar på Transportstyrelsens föreläggande.

Notis

Fyra svenska kandidater till Women in Rail Awards

Women in Rail Sverige har nominerat fyra svenska kandidater till European Agency for Railways prestigefyllda Women in Rail Awards. Nomineringarna spänner över fyra kategorier och representerar det bästa av svensk järnvägssektor när det gäller jämställdhet, ledarskap och innovation.

Nyhet

Stockholm C omvandlas från grunden

Byggstart om sex-sju år, klart om 20 år och kostnad närmare 40 miljarder kronor. Jernhusens största stadsutvecklingsprojekt tar tid att genomföra och kostar mycket pengar. Men år 2045 ska Stockholm C vara en helt annan station än i dag.

Notis

Nya röjningslok i Gävle och Ånge

Railcare har etablerat ytterligare två röjningslok i beredskap inom det utökade beredskapsuppdraget för Trafikverket. Det är i Gävle och Ånge som man nu kan se de helt nya Effishunter-loken och förare redo att rycka ut.