Annons:

Publicerad: 2024-09-08

ERTMS etapp ett inkopplad på Malmbanan

Sedan den 3 september körs tågtrafiken på sträckan norr om Gällivare och nästan hela vägen till Kiruna, med det nya signalsystemet ERTMS. Att införa ERTMS är en av flera ingående delar när järnvägen utvecklas för att bli mer tillförlitlig och punktlig.

“Nu har det nya signalsystemet, som tidigare bara funnits på Trafikverkets pilotbanor, tagits i bruk på delar av Malmbanan. Därmed får ett av Sveriges viktigaste gods- och resestråk ett smart signalsystem som innebär färre störningar på trafiken och möjligheter att öka kapaciteten på banan”, säger Emma Beijer avdelningschef för ERTMS Införande vid Trafikverket.

Inkopplingsarbetet på Malmbanan har pågått sedan den 29 augusti. Under några dagar var trafiken delvis avstängd och under perioden 31 augusti till 3 september har trafiken varit helt avstängd på sträckan. Arbetet med införandet av ERTMS på Malmbanan fortsätter vidare norrut under hösten 2024 och våren 2025.

“Nästa inkoppling sker den 18 september på styrområde Gällivare. Det innebär att trafiken på Malmbanan under hösten kommer att påverkas i perioder, genom inställd eller reducerad trafik som kan innebära längre restider. Resenärer som planerar att resa på Malmbanan under hösten uppmanas att kontrollera med tågbolagen vilka avgångar som kan komma att påverkas”, säger Emma Beijer avdelningschef för ERTMS Införande vid Trafikverket.

ERTMS är ett europeiskt standardiserat signalsystem som syftar till att knyta ihop olika länders järnväg och skapa ett sammanhängande järnvägsnät inom Europa för att på så sätt stärka järnvägens konkurrenskraft.

De fel i signalsystemet som orsakade störningar på Ådalsbanan i somras finns inte på Malmbanan. Ådalsbanan är en pilotbana och har därför en senare version av systemet. Felen på Ådalsbanan rättades i slutet av augusti.

Malmbanan i höjd med Lappberget. FOTO: Anna Lindquist, Trafikverket

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Notis

Vändspår i Båstad för 260 meter långa tåg

I tennismetropolen Båstad ska Infrakraft bygga ett nytt vändspår norr om Båstad station, vid växel 101. Vändspåret kan användas av upp till 260 meter långa tåg. Signaljusteringar för att optimera anläggningen ingår i entreprenaden.

Notis

Konferens om pålitliga järnvägar

Temat för Transportstyrelsens säkerhetskonferens 2026 blir pålitliga och motståndskraftiga järnvägssystem. Konferensen som brukar samla över 200 deltagare äger rum i Västerås i februari.

Notis

Uppföljning av utredningen om järnvägens organisation

Det har gått ungefär tio år sedan ”Utredningen om järnvägens organisation” levererade sina betänkanden om järnvägsunderhåll och järnvägens organisation. Dessa innehöll många förslag för att utveckla och förbättra Trafikverket som infrastrukturförvaltare och öka effektiviteten i järnvägssystemet.

Krönika

Dags att återinföra gångbiljetterna?

"Som barn levde vi alltid nära järnvägen i ett mycket pragmatiskt förhållande. Järnvägens relationer med allmänheten har understundom varit problematiska. Men spårspring som i dag anses vara ett stort problem löstes då genom gångbiljetter." Det skriver Björn Petersson, född och uppvuxen i den forna järnvägsknuten Vislanda och under många år lärare och rektor på flera skolor.