Annons:

Publicerad: 2024-09-14

SJ kör norskt lyxtåg från 2025

SJ Norge kommer att köra det nya lyxtåget Norient Express, som ägs av NLE AS. Norska järnvägsmyndigheten SJT har gett klartecken för trafiken och bedömer att Norient Express har en maximal årlig kapacitet om 3 000 resenärer.

Lanseringen har väckt intresset hos många på nätet. Norwaytravelers delning på Instagram har nästan 60 000 likes i dagsläget.

Norient Express presenteras som en komplett semesterresa med specialbyggda tåg mellan Bergen och Trondheim. Tågen ska bland annat fungera som hotellboende, catering, spa, utbildning och kontorslokaler.

Konceptet kommer att lanseras under hösten 2025 och man utlovar en unik reseupplevelse. Totalt är det två tåg som fått ny interiör tillverkad av naturmaterial och som uppdaterats med bland annat träningsrum och observatorium. 

Resan börjar i Bergen, går sydost genom Oslo och sedan norrut till Trondheim under sex dagar.

FOTO: Statens Jernbanetilsyn

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Notis

Klartecken för 35 nya tåg till Västtrafik

Tågresorna väntas öka i Västra Götaland och gamla tåg behöver bytas ut. Idag gav regionfullmäktige i Västra Götalandsregionen klartecken till Västtrafik att köpa in 35 nya tåg för totalt fyra miljarder kronor.

Notis

Vändspår i Båstad för 260 meter långa tåg

I tennismetropolen Båstad ska Infrakraft bygga ett nytt vändspår norr om Båstad station, vid växel 101. Vändspåret kan användas av upp till 260 meter långa tåg. Signaljusteringar för att optimera anläggningen ingår i entreprenaden.

Notis

Konferens om pålitliga järnvägar

Temat för Transportstyrelsens säkerhetskonferens 2026 blir pålitliga och motståndskraftiga järnvägssystem. Konferensen som brukar samla över 200 deltagare äger rum i Västerås i februari.

Notis

Uppföljning av utredningen om järnvägens organisation

Det har gått ungefär tio år sedan ”Utredningen om järnvägens organisation” levererade sina betänkanden om järnvägsunderhåll och järnvägens organisation. Dessa innehöll många förslag för att utveckla och förbättra Trafikverket som infrastrukturförvaltare och öka effektiviteten i järnvägssystemet.