Annons:

Publicerad: 2025-02-01

Brist på arbetskraft hotar infrastrukturinvesteringar

De närmaste åren planeras storskaliga investeringar i Stockholm-Mälarregionens infrastruktur. Men arbetskraften att genomföra jobben saknas. Nu krävs betydande kompetensförstärkning inom kritiska yrken relaterade till anläggning och underhåll av infrastrukturen inom trafikslagen vägtrafik, järnväg, luftfart och sjöfart. Det visar en ny rapport framtagen av Mälardalsrådet som branschorganisationen Byggföretagen medverkat i.

Elin Kebert, kompetensförsörjningsexpert på Byggföretagen. FOTO: Byggöretagen

“Utan relevant arbetskraft riskerar infrastrukturprojekt att försenas eller i värsta fall utebli. Nu krävs att politiken satsar på utbildningar inom infrastruktur från vuxenutbildning, yrkeshögskola och inom högre utbildning. Det måste gå att yrkesväxla in i samhällsbyggnad om vi ska möta behoven”, säger Elin Kebert, kompetensförsörjningsexpert på Byggföretagen.

I rapporten pekas sex utvecklingsområden ut:

  1. bättre samordning och prognoser. Trafikverket måste ta ledartröjan i samordningen av samhällsbyggarnas kompetensförsörjning och säkerställa kvalitativa prognoser för framtidens kompetensbehov tillsammans med SCB.
  2. bättre utbildningsmöjligheter. Trafikverket måste få uppdrag att etablera en eller flera järnvägstekniska övningsanläggningar i Stockholm-Mälarregionen.
  3. sänkta risker för utbildningsanordnare inom YH – ersättningen behöver matcha kostnaderna.
  4. bättre förutsättningar för utbildningsanordnare inom YH så att utbildning startas.
  5. satsningar på lärcentrum för att fler ska få tillgång till utbildning.
  6. bättre genomströmning på samhällsbyggnadsutbildningarna. Exempelvis slutför enbart 4 av 10 sin utbildning för att bli marintekniker.

LÄS RAPPORTEN HÄR

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Notis

UIC prisar Varbergs nya stationshus

Den nya stationen som invigdes i somras och har utsetts till vinnare av det internationella priset UIC Railway Station Awards i kategorin Station & Urban Design, i konkurrens med bland annat Guangzhou South Railway Station i Kina och Takanawa Gateway Station i Japan.

Notis

Nio av tio tåg i tid

Nio tåg av tio var punktliga i september. För första gången kom över 80 000 tåg fram i tid under en septembermånad, fler tåg än det gick tåg för tio år sedan.

Notis

Sju av tio VR-tåg i tid

Under tredje kvartalet i år anlände 70,3 procent av VR:s snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg till slutstationen i tid. Det är ungefär samma nivå som under andra kvartalet i år och innebär att VR hade högst punktlighet på sträckan.

Notis

Ungdomsresa på smalspår

Under veckoslutet har järnvägsintresserade ungdomar från hela landet som är engagerade i museijärnvägar som är anslutna till Museibanornas Riksorganisation (MRO) samlats till en resa på smalspårsjärnvägen mellan Hultsfred och Västervik.

Notis

Nattågstrafiken utreds

Trafikverket ska på uppdrag av regeringen utreda behovet och kostnaderna för nattågstrafik i Sverige. Det beslöt regeringen på torsdagen, den 9 oktober.

Nyhet

Två mil nytt spår på Dalabanan

Under åtta veckor har Trafikverket rustat upp Dalabanan mellan Morgongåva och Sala. Banan har fått två mil nytt spår, ny kontaktledningsanläggning och ny två nya växlar.

Nyhet

Kritik mot Trafikverkets förslag

Trafikverkets förslag till Nationell plan för åren 2026–2037 har mötts med förvåning, besvikelse och ilska. Företrädare för Inlandsbanan är förvånade och politiker i Skåne och Västernorrland ursinniga.

Nyhet

Väte Rail tar över kombiterminal

Väte Rail tog på onsdagen över driften av kombiterminalen i Sundsvall efter Sandahls Logistik. Väte Rail kommer under den närmaste tiden att öka antalet tåg till och från Sundsvall.

Notis

Nu rullar tågen på stambanan igen

Klockan 13.30 den 1 oktober, öppnade stambanan genom Övre Norrland igen mellan Mellansel och Västeraspby. Inga tåg har kunnat passera på sträckan efter tågurspårningen på grund av skyfallen i Västernorrland 6–7 september.