Annons:

Publicerad: 2025-02-01

Norconsult inspekterar järnvägstunnlar

Norconsult Sverige kommer att utföra huvudinspektioner av järnvägstunnlar inom region väst och norr. Det rör sig om totalt 49 anläggningar från Halmstad i söder till Malmbanan i norr.

FOTO: Norconsult

Huvudinspektion innebär att alla järnvägstunnlar i Sverige inspekteras för att säkerställa att de är säkra att trafikera och bedöma behovet av åtgärder. Inspektionen utförs var sjätte år och under 2025 och 2026 med option för 2027 har Norconsult fått i uppdrag att utföra kommande inspektioner i västra och norra Sverige. Med i projektet är berginspektörer från bergteknik, bland annat med specialistkompetens inom klättring, och betonginspektörer från broteknik.

Avtalet undertecknades i höstas och arbetet har nu påbörjats.

“Inspektionsarbetet fortlöper med fokus på norr under sommarhalvåret och väst under vinterhalvåret. I norr är vädret och framkomligheten en utmaning eftersom det kan vara långa avstånd till närmsta bilväg. I väst ligger utmaningen i att få tillstånd att arbeta i spår”, säger Christoffer Kall, gruppledare inom bergteknik på Norconsult Sverige.

Uppdraget rymmer flera långa och högt trafikerade tunnlar, exempelvis Gårdatunneln i Göteborg som är över två kilometer lång och Trollhättetunneln som är cirka 3,5 km.

“Taket i tunnlarna inspekteras med hjälp av en spårgående lift, därför behöver vi ha spänningslöst när vi arbetar i tunneln vilket kräver särskilda tillstånd. Så en stor del av uppdraget handlar om planering och att söka tider i spår”, säger Christoffer Kall.

 

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Notis

Transportstyrelsen avslutar tillsyn av MPK

Transportstyrelsen avslutar nu en tillsyn som rör Trafikverkets nya system för tågplanering, MPK. "Vår bedömning är att genomförda och pågående åtgärder kommer att ge förutsättningar för att bristerna inte uppstår igen", säger Petra Särefjord, sektionschef vid Transportstyrelsen

Debatt

DEBATT: ”Dags att ompröva järnvägsunderhållet”

En ny studie från Boston Consulting Group (BCG) visar att många infrastrukturförvaltare i Europa fortfarande förlitar sig på föråldrade och reaktiva strategier för järnvägsunderhåll, något som leder till höga kostnader och minskad tillförlitlighet. Ett skifte till mer strategiska och datadrivna arbetssätt är akut nödvändigt. Det menar Christian Haslestad, partner på Boston Consulting Group.

Notis

Första etappen av elkraftsbytet på Västra stambanan snart klar

Den 9 juni är första etappen av bytet av elkraftsanläggningen på Västra stambanan mellan Göteborg och Partille klar. Arbetet gör därefter en paus i fem veckor för att tågtrafiken i regionen ska fungera så bra som möjligt under sommaren. Den 14 juli inleds nästa etapp mellan Partille och Lerum.

Notis

Øresundsbron byter räls i tunneln 27 maj–9 juni

3 500 meter räls ska bytas på Øresundsbron. Sedan invigningen för nästan 25 år sedan har 1,6 miljoner person- och godståg – totalt 620 miljoner bruttoton – rullat över Øresundsbron. Nu är det dags att byta 3,5 km räls på ett av de två spåren i Öresundstunneln.

Notis

Succé för Snälltågets linje till Köpenhamn

För ett år sedan, den 17 maj 2024, invigde Snälltåget linjen Stockholm–Köpenhamn, som sedan slutet av oktober förra året kör varje dag. Intresset för linjen har varit stort och bokningsläget inför sommaren är betydligt högre jämfört med förra året.

Notis

VR har Sveriges nöjdaste tågresenärer 2025

VR får högst betyg av alla svenska tågbolag i årets mätning från Svenskt Kvalitetsindex, SKI. Med ett kundnöjdhetsindex på 76,7 placerar sig VR långt över branschsnittet – och utses därmed till Sveriges populäraste tågföretag 2025.