Annons:
Norconsult inspekterar järnvägstunnlar
Norconsult Sverige kommer att utföra huvudinspektioner av järnvägstunnlar inom region väst och norr. Det rör sig om totalt 49 anläggningar från Halmstad i söder till Malmbanan i norr.
FOTO: Norconsult
Huvudinspektion innebär att alla järnvägstunnlar i Sverige inspekteras för att säkerställa att de är säkra att trafikera och bedöma behovet av åtgärder. Inspektionen utförs var sjätte år och under 2025 och 2026 med option för 2027 har Norconsult fått i uppdrag att utföra kommande inspektioner i västra och norra Sverige. Med i projektet är berginspektörer från bergteknik, bland annat med specialistkompetens inom klättring, och betonginspektörer från broteknik.
Avtalet undertecknades i höstas och arbetet har nu påbörjats.
“Inspektionsarbetet fortlöper med fokus på norr under sommarhalvåret och väst under vinterhalvåret. I norr är vädret och framkomligheten en utmaning eftersom det kan vara långa avstånd till närmsta bilväg. I väst ligger utmaningen i att få tillstånd att arbeta i spår”, säger Christoffer Kall, gruppledare inom bergteknik på Norconsult Sverige.
Uppdraget rymmer flera långa och högt trafikerade tunnlar, exempelvis Gårdatunneln i Göteborg som är över två kilometer lång och Trollhättetunneln som är cirka 3,5 km.
“Taket i tunnlarna inspekteras med hjälp av en spårgående lift, därför behöver vi ha spänningslöst när vi arbetar i tunneln vilket kräver särskilda tillstånd. Så en stor del av uppdraget handlar om planering och att söka tider i spår”, säger Christoffer Kall.
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Fyra av fem rälskador åtgärdade
Drygt 120 av de 156 sprickorna i rälerna på spåren söder om Stockholm hade på fredagen åtgärdats. Hastighetsnedsättningarna har upphävts på flera sträckor och inom kort gäller åter normala hastigheter på ett av Västra stambanans spår.
Brist på arbetskraft hotar infrastrukturinvesteringar
De närmaste åren planeras storskaliga investeringar i Stockholm-Mälarregionens infrastruktur. Men arbetskraften att genomföra jobben saknas. Det visar en ny rapport framtagen av Mälardalsrådet som branschorganisationen Byggföretagen medverkat i.
Railcare fortsätter att röja snö
Railcare kommer att sköta snöröjning för Trafikverket i ytterligare fyra år. Med det nya avtalet fortsätter Railcare att fungera som en nationell resurs för snöröjning på ett stort antal platser i Sverige.
Resiliens och cirkularitet på Transportforum 2025
Resiliens och cirkularitet stod i centrum när Transportforum arrangerades för 41:a gången. Flera talare – däribland infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson – tog upp situationen i Ukraina. Sverige kan både hjälpa och dra lärdom av den.
Västtrafik förbjuder fossil reklam i kollektivtrafiken
Västtrafik förbjuder fossil reklam. Det innebär att kollektivtrafikens resenärer inte längre kommer se reklam för fossila bränslen, fossildrivna bilar eller flygresor i kollektivtrafiken.
107 personer miste livet i spårtrafiken 2024
För andra året i rad ökar nu antalet omkomna. Under 2024 omkom 107 personer i spårtrafiken, vilket motsvarar en ökning med 4 personer jämfört med 2023. Det visar Transportstyrelsens preliminära statistik.
Infranord tilldelas basunderhåll för Kust till kust-banan Väst
Trafikverket har tilldelat Infranord uppdraget att utföra basunderhåll av järnvägsanläggningen Kust till kust-banan Väst som omfattar sträckorna Borås till Almedal, Borås till Värnamo samt Borås till Herrljunga. Anbudssumman uppgick till 498 MSEK.
Väte Rail köper 25 backkameror
Väte Rail har tecknat ett avropsavtal med Railway Metrics and Dynamics (RMD) för 25 stycken backkameror som kommer att tas i bruk under första delen av 2025.
Vy lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö
Norska Vy lanserar sommartåg till Malmö från 14 juli till 11 augusti i sommar. Nästa steg blir tåg hela vägen till Köpenhamn. Sedan våren 2024 har Vy och DSB fört en dialog om ett kommersiellt partnerskap på sträckan Oslo–Köpenhamn från 2026.
Utbildningssatsningar i Hallsberg och Nyköping prisas
Hallsberg och Nyköping utses till Årets Mälardarling(ar) för kommunernas arbete med att utveckla och satsa på kompetensförsörjningen inom järnvägen i Stockholm-Mälarregionen.