Publicerad: 2025-02-24

”Vy Tåg utförde gediget underhåll”

Artikeln om övertagandet av nattågstrafiken till Övre Norrland, som publicerades på Järnvägar.nu 21 februari, gav inte all väsentlig information om statusen för lok och vagnar vid övertagandet och inte heller när Vy Tåg lämnade över trafiken till ny operatör. Det menar Marie Torneus, marknads- och kommunikationschef på Vy Tåg.

Marie Torneus

Marie Torneus

Marknads- och kommunikationschef på Vy Tåg

Vy Tåg tog över Nattågstrafiken till övre Norrland i december 2020. Fordonsflottan som Trafikverket tillhandahåller för att bedriva trafiken var då i slitet skick. Till exempel var det endast två av fem WL4-sovvagnar som fungerade vid övertagandet.

Under våra trafikår har Vy Tåg haft ett gediget underhållsprogram där vi burit ansenliga kostnader för att täcka de brister som fanns vid övertagandet, i detta inkluderat stora kostnader för bland annat reparationer, ombyggnationer och ökat underhåll.

Hårt arbete rusta upp fordonen

Det hårda arbete som Vy bedrev med att rusta upp befintlig fordonspark resulterade i att Vy under sina trafikår kunde bedriva trafiken med en förhållandevis god driftsäkerhet under hela trafikperioden sett till den status fordonen hade vid Vys ingående av avtalet.

15 000 besiktningsanmärkningar

Sakta men säkert kan de flesta av loken och vagnarna som SJ använder för nattågstrafiken till och från Övre Norrland sättas i trafik. Inför övertagandet av trafiken från Vy Tåg i december noterades 15 000 besiktningsanmärkningar på de 75 vagnarna och de tolv loken.

Rc6 1327 med tåg mot Narvik i Björkliden och Lapporten i bakgrunden. FOTO: Vy Tåg

Det är sedan tidigare känt att fordonsflottan som Trafikverket tillhandahåller för nattågstrafiken var i sämre skick än väntat när Vy tog över vilket var orsaken till de höga underhållskostnaderna och anledningen till att optionsåren inte löstes ut. Detta har även Trafikverket vidgått.

Annan form för besiktningen

Besiktningen som utfördes i samband med övertagandet 2020 utfördes inte på samma sätt som besiktningen vid övertagandet 2024 varför det inte går att jämföra antalet besiktningsanmärkningar. Det som går att jämföra är besiktningen av Rc-loken vilka utfördes av samma besiktningsman, där noterades färre anmärkningar 2024 än vid besiktningen 2020.

Vid besiktningen 2024 bedöms samtliga fordon trafikdugliga förutom fyra vagnar och ett lok vilka samtliga är avställda på grund av obsolet material. Trafikverket arbetar med att upphandla nya fordon för nattågstrafiken till övre Norrland men detta är ännu inte klart.

Relaterat innehåll:

Debatt

DEBATT: Förstärk järnvägen från Göteborgs hamn

Göteborgs hamn är helt avgörande för försörjningen av Sverige, Norge och Finland inte bara i fredstid utan också under kris och krigsförhållanden. Det menar Per-Olof Bentley, doktor i matematikdidaktik, docent vid Göteborgs universitet och medlem i Föreningen för Göteborgs Försvar.

Debatt

Bygg bort Sveriges värsta flaskhals

Den värsta flaskhalsen på de svenska järnvägarna finns på Västra stambanan mellan Göteborg och Alingsås. Nu pågår ett kortsiktigt och onödigt järnvägsprojekt på Västra stambanan, en utbyggnad av två förbigångsspår vid Lerums station. Ett högriskprojekt med kort livslängd. Det menar Björn Stahre och Lennart Wassenius som är verksamma i Tankesmedjan/Järnvägsföreningen i Lerum.

Debatt

Inför kilometerskatt för lastbilstrafiken

Den svenska transportsektorn drivs till cirka 70 procent med fossil energi. När det gäller tunga godstransporter är den snabbaste och mest effektiva metoden för att öka andelen eldrivna transporter att utnyttja den elväg som redan finns, järnvägen. Det menar Karin Svensson Smith (MP) och Roger Bydler, ledamot av Klimatriksdagen.

Debatt

Det är dags att avreglera avregleringen

Tio förslag för att vända utvecklingen! Fler persontåg, eftersatta investeringar och underhåll på Europas järnvägar har skapat kapacitetsbrist. I Tyskland, där godstågstrafiken ökat under senare år, finns kilometerskatt på lastbilar som också är betydligt mindre än i Sverige. Det är en av många förklaringar till kräftgången för godstågstrafiken i Sverige, skriver Bo-Lennart Nelldal och Lars Ahlstedt i en debattartikel.

Debatt

Vad EU bör göra för tågtrafiken

I debatten inför EU-parlamentsvalet blev tågresande ett ämne som återkom vid flera tillfällen. Alla partier utom SD uttryckte ambitioner om att EU skulle göra mer för oss som vill åka tåg över nationsgränserna.

Debatt

Järnvägen lider av flera systemfel

Tågen har under lång tid haft oacceptabelt mycket förseningar och under senare tid allt flera inställda tåg. Det belastar allvarligt samhällets varutransporter, personresor och privatpersoner. Det menar Evert Andersson och Gunnar Hallert.

Debatt

Resenärerna, Trafikverket och klimatet

Trafikverket överskattar ökningen av biltrafik och underskattar ökningen av tågresande. Det menar Karin Svensson Smith, miljöpartist, före detta riksdagsledamot och ordförande i riksdagens trafikutskott. Läs debattinlägget här.

Debatt

Götalandsbanan har enorm potential

Bo Lind är pensionerad universitetsadjunkt. Han menar att det det svenska järnvägsnätet inte alls är fullt utbyggt som många påstår. I dag saknar Stockholm och även Linköping och Norrköping i stort sett direkta tågförbindelser med flera större städer i landet.

Debatt

En vision för järnvägen – och för ett starkare Sverige

Sveriges framtida välstånd och ekonomiska tillväxt bygger på att vi har ett väl fungerande transportsystem med järnvägen som den självklara ryggraden. Därför lanserar idag JBS, Järnvägsbranschens Samverkansforum, en gemensam vision för Sverige 2050 tillsammans med landets ledande branschaktörer.

Debatt

Sverige behöver lasarettståg

Kriget i Ukraina har visat på behovet av att snabbt kunna evakuera ett stort antal skadade människor från en del av landet till andra mindre utsatta delar. För att åstadkomma detta bör ett antal lasarettståg inrättats. Det skriver Gunnar Tufveson och Jan Enskog i ett debattinlägg.

Debatt

“MTR har organiserat sig fel”

Anledningen till att tågtrafiken mellan Uppsala och Gävle fungera så dåligt är inte personalbrist utan att trafiken är organiserad på fel sätt. Problemet är att MTR valt en centraliserad administration och trafikledning för hela sitt uppdrag för Mälardalstrafik.

Debatt

Privata sektorn kan finansiera de nya snabbspåren

"Nya planeringsmetoder och ny byggteknik reducerar kostnaderna för och riskerna med att bygga nya järnvägar. Det finns gott om tillgängligt privat kapital som söker långa investeringar med stabil avkastning," menar Börje Lundvall på Projektfinans AB.

Debatt

Kom till rätta med banunderhållet

De senaste veckornas stora tågförseningar är främst orsakade av akuta spårreparationer utanför Flen och Nässjö på Västra och Södra stambanan. Även om rälssprickorna uppstått som ett akut problem är de dessvärre symtomet på decennier av eftersatt järnvägsunderhåll.