Annons:
Västtrafik vill köpa 65 nya spårvagnar
Västtrafiks styrelse har beslutat att rekommendera regionstyrelsen i Västra Götaland att ge klartecken för en upphandling av 65 nya spårvagnar.

FOTO: Kasper Dudzik
Spårvagnsresandet i Göteborg väntas öka med tre procent per år fram till 2040. Dels på grund av utbyggnaden av spårvagnsnätet, dels för att invånarantalet i Göteborgsområdet ökar. Under de kommande åren, fram till 2033, ska de äldre spårvagnsmodellerna, M29 och M32, successivt fasas ut.
Mot den bakgrunden har Västtrafiks styrelse vid ett styrelsemöte under onsdagen ställt sig bakom en förstudie om nästa generations spårvagn. Beslut i regionfullmäktige och regionstyrelsen återstår innan upphandlingsprojektet kan starta. Enligt en preliminär tidplan kan spårvagnarna levereras 2030-2031.
Den nya spårvagnsmodellen kallas M35. I förstudien finns både 30- och 45 meter långa spårvagnar som alternativ. Västtrafiks rekommendation är 45 långa spårvagnar, för att säkerställa framkomligheten när resandet väntas öka.
I en förstudie har Västtrafik utvärderat nuvarande och kommande behov av spårvagnar och kommit fram till att rekommendera en upphandling om 65 nya spårvagnar. Förstudien är första steget i en upphandlingsprocess.
ANNONS:
Senaste nyheterna:
UIC prisar Varbergs nya stationshus
Den nya stationen som invigdes i somras och har utsetts till vinnare av det internationella priset UIC Railway Station Awards i kategorin Station & Urban Design, i konkurrens med bland annat Guangzhou South Railway Station i Kina och Takanawa Gateway Station i Japan.
Nio av tio tåg i tid
Nio tåg av tio var punktliga i september. För första gången kom över 80 000 tåg fram i tid under en septembermånad, fler tåg än det gick tåg för tio år sedan.
Sju av tio VR-tåg i tid
Under tredje kvartalet i år anlände 70,3 procent av VR:s snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg till slutstationen i tid. Det är ungefär samma nivå som under andra kvartalet i år och innebär att VR hade högst punktlighet på sträckan.
Norge värnar regionaltågen
SJ tror på direkttåg mellan Stockholm och Trondheim senast i december nästa år. Men norska Jernbanedirektoratet värnar den regionala tågtrafiken och anser att det inte finns plats för både fjärrtåg och regionaltåg på den norska sträckan.
Ungdomsresa på smalspår
Under veckoslutet har järnvägsintresserade ungdomar från hela landet som är engagerade i museijärnvägar som är anslutna till Museibanornas Riksorganisation (MRO) samlats till en resa på smalspårsjärnvägen mellan Hultsfred och Västervik.
Nattågstrafiken utreds
Trafikverket ska på uppdrag av regeringen utreda behovet och kostnaderna för nattågstrafik i Sverige. Det beslöt regeringen på torsdagen, den 9 oktober.
VR tar över Mälartågstrafiken
Det blir av allt att döma VR Sverige som blir operatör för Mälartåg från december nästa år. Mälardalstrafik har beslutat att tilldela VR Sverige uppdraget i åtta år med option på ett plus ett år.
Nu rullar tågen på stambanan igen
Klockan 13.30 den 1 oktober, öppnade stambanan genom Övre Norrland igen mellan Mellansel och Västeraspby. Inga tåg har kunnat passera på sträckan efter tågurspårningen på grund av skyfallen i Västernorrland 6–7 september.
Vossloh förvärvar Sateba
Den 1 oktober 2025 slutförde järnvägsteknikföretaget Vossloh förvärvet av betongsliperstillverkaren Sateba.
Planer för ny station i Uppsala
Uppsala kommun har beslutat att påbörja arbetet med en detaljplan för en ny järnvägsstation i Bergsbrunna i södra delen av Uppsala.