Annons:
Nya röjningslok i Gävle och Ånge
Railcare har etablerat ytterligare två röjningslok i beredskap inom det utökade beredskapsuppdraget för Trafikverket. Det är i Gävle och Ånge som man nu kan se de helt nya Effishunter-loken och förare redo att rycka ut.
FOTO: Railcare
Med ett ökat fokus på tillgänglighet i transportsystemet är röjningsloken i beredskap en viktig del för att trygga tågtrafiken.
“Röjningsloken ska vara redo att rycka ut inom en timme från att en incident inträffat, och då effektivt röja det person- eller godståg som blivit stående på spåret. En insats som säkerställer att störningar kan hanteras snabbt vilket både näringsliv och resenärer har stor nytta av”, berättar Fredrik Nordlander, projektledare på Railcare.
Stationeringsorterna Gävle och Ånge har valts ut av Trafikverket för att täcka viktiga delar av järnvägsnätet. I Gävle har röjningslok funnits tidigare medan Ånge är en helt ny punkt på kartan som ersätter tidigare beredskap i både Ljusdal och Östersund.
De lok som används i beredskapsuppdraget är försedda med moderna Euro 5-dieselmotorer, så kallade Steg V, samt utrustade med ETCS vilket gör dem framtidssäkrade enligt europeiska standarder. Dessutom kan de köras på HVO100 vilket bidrar till att minska klimatpåverkan. Loken bemannas av Railcares entreprenadförare, som har erfarenhet av arbete i komplexa säkerhetszoner samt är utbildade på varje loktyp.
Railcare har, förutom ovan nämnda orter, även röjningslok i Nässjö, Älmhult, Långsele, Vännäs, Boden, Kiruna och Borlänge.
I början av 2026 etableras det sista röjningsloket i Hallsberg.
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Train Alliance investerar i Ånge
Train Alliance köper ett markområde strax norr om Ånge för att anlägga en godsterminal med anslutning till Mittbanan.
Tydal Systems tar över app för järnvägsentreprenörer
Solberga Idéer AB säljer sin andel i appen ”Gränspunktsdetektorn”, hittills marknadsförd som Vilicus Moneo, till Tydal Systems AB.
Nya tåg till Saltsjöbanan
Region Stockholm tecknade den 11 november 2025 ett avtal med Skoda Transportation om att bygga och leverera nya tåg till Saltsjöbanan för att ersätta de över 50 år gamla tågen som trafikerar banan idag.
Landskrona är Årets station 2025
Resenärerna, riksorganisationen för kollektivtrafikens resenärer, utser årligen Årets station för att uppmärksamma de stationer och resecentrum som på ett bra sätt möter resenärens behov och förväntningar.
Klartecken för 35 nya tåg till Västtrafik
Tågresorna väntas öka i Västra Götaland och gamla tåg behöver bytas ut. Idag gav regionfullmäktige i Västra Götalandsregionen klartecken till Västtrafik att köpa in 35 nya tåg för totalt fyra miljarder kronor.
Spårbyte Näsberg-Harrträsk nästa år
Trafikverket har tilldelat Infrakraft spårbytet på sträckan Näsberg-Harrträsk mellan Boden och Gällivare på Malmbanan.
Vändspår i Båstad för 260 meter långa tåg
I tennismetropolen Båstad ska Infrakraft bygga ett nytt vändspår norr om Båstad station, vid växel 101. Vändspåret kan användas av upp till 260 meter långa tåg. Signaljusteringar för att optimera anläggningen ingår i entreprenaden.
Göteborgs hamn mot container- och järnvägsrekord
Göteborgs Hamn fortsätter att stärka sin position som Nordens ledande godsnav. Under årets tre första kvartal ökade containervolymen med fyra procent och nådde rekordnivåer både över kaj och på järnväg.
Saltsjöbanan öppnar för trafik 9 november
Den 9 november öppnar Saltsjöbanan åter för resenärer efter att ha varit avstängd sedan i våras. Tågen kör till och från Saltsjö-Järla och ska gå enligt ordinarie tidtabell.
Malmbanan blir internationell testarena
Malmbanan och Ofotbanen blir testarenor för framtidens järnvägsteknik. Det officiella startskottet för Arctic Test Arena äger rum den 4–5 november i Narvik.









