Annons:
Nu rullar tågen på stambanan igen
Klockan 13.30 den 1 oktober, öppnade stambanan genom Övre Norrland igen mellan Mellansel och Västeraspby. Inga tåg har kunnat passera på sträckan sedan tågurspårningen på grund av skyfallen i Västernorrland 6–7 september.
Första tåget passerar Skorped efter urspårningen och återställningsarbetet FOTO: Johan Zakrisson, Trafikverket
“Det är mycket glädjande att stambanan har öppnat igen”, säger Staffan Ökvist, regional chef Underhåll vid Trafikverket.
“Det har varit många utmaningar som vi stött på, det mest utmanande har varit omfattningen och att både vägar och järnväg var skadade samtidigt på flertalet ställen. Det känns verkligen bra att vi lyckades tillsammans.”
På platserna för urspårningarna var det ett stort arbete bara att skapa sig en bild av skadornas omfattning. Det var till en början svårt att ta sig fram när vägarna runt omkring också var skadade på grund av regnmängderna. Trafikverket fick bygga vägar och helt nya ytor för att kunna röja och återställa de skadade sträckorna.
En stor mängd massor och järnvägsmaterial kunde sedan transporteras ut till platserna. På de skadade järnvägssträckorna har nya trummor installerats och man har byggt upp banvallen. Trafikverket har åtgärdat både spår och kontaktledning och kört spårriktningståg för att kunna öppna anläggningen för trafik.
Att sträckan öppnar för trafik innebär att det är möjligt för järnvägsföretagen att börja köra tåg. Arbetet på och omkring banan fortsätter och det råder därför hastighetsnedsättningar på del av sträckorna.
Prioriteringar fortsätter
Arbetet med att prioritera transporter på järnvägen fortsätter, då Trafikverket har beslutat om hastighetsnedsättningar för en tid framöver för att banvallen ska stabiliseras. Det begränsar antalet tåg.
Detta var den sista järnvägssträckan som återstod att återställa. Järnvägssträckorna på Botniabanan och Ådalsbanan är sedan 15 september respektive 24 september öppna för trafik. De statliga vägar som skadades under regnovädret är åter framkomliga. En del mindre kompletterande arbeten görs på vägarna under hösten.
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Trafikverkets säkerhetstillstånd villkoras
Transportstyrelsen har beviljat Trafikverket förnyat säkerhetstillstånd som infrastrukturförvaltare för det statliga svenska järnvägsnätet.
Train Alliance investerar i Ånge
Train Alliance köper ett markområde strax norr om Ånge för att anlägga en godsterminal med anslutning till Mittbanan.
Tydal Systems tar över app för järnvägsentreprenörer
Solberga Idéer AB säljer sin andel i appen ”Gränspunktsdetektorn”, hittills marknadsförd som Vilicus Moneo, till Tydal Systems AB.
Nya tåg till Saltsjöbanan
Region Stockholm tecknade den 11 november 2025 ett avtal med Skoda Transportation om att bygga och leverera nya tåg till Saltsjöbanan för att ersätta de över 50 år gamla tågen som trafikerar banan idag.
Landskrona är Årets station 2025
Resenärerna, riksorganisationen för kollektivtrafikens resenärer, utser årligen Årets station för att uppmärksamma de stationer och resecentrum som på ett bra sätt möter resenärens behov och förväntningar.
Växelfabriken invigd i Sala
Fredagen 7 november installerades de första fyra växlarna i det som kallas Växelfabriken, ett gemensamt projekt mellan Vossloh och Trafikverket som industrialiserar 1-till-1-växelbyten och effektiviserar järnvägsunderhållet i Sverige.
Klartecken för 35 nya tåg till Västtrafik
Tågresorna väntas öka i Västra Götaland och gamla tåg behöver bytas ut. Idag gav regionfullmäktige i Västra Götalandsregionen klartecken till Västtrafik att köpa in 35 nya tåg för totalt fyra miljarder kronor.
Spårbyte Näsberg-Harrträsk nästa år
Trafikverket har tilldelat Infrakraft spårbytet på sträckan Näsberg-Harrträsk mellan Boden och Gällivare på Malmbanan.
Vändspår i Båstad för 260 meter långa tåg
I tennismetropolen Båstad ska Infrakraft bygga ett nytt vändspår norr om Båstad station, vid växel 101. Vändspåret kan användas av upp till 260 meter långa tåg. Signaljusteringar för att optimera anläggningen ingår i entreprenaden.
Göteborgs hamn mot container- och järnvägsrekord
Göteborgs Hamn fortsätter att stärka sin position som Nordens ledande godsnav. Under årets tre första kvartal ökade containervolymen med fyra procent och nådde rekordnivåer både över kaj och på järnväg.









