Annons:
Nu rullar tågen på stambanan igen
Klockan 13.30 den 1 oktober, öppnade stambanan genom Övre Norrland igen mellan Mellansel och Västeraspby. Inga tåg har kunnat passera på sträckan sedan tågurspårningen på grund av skyfallen i Västernorrland 6–7 september.

Första tåget passerar Skorped efter urspårningen och återställningsarbetet FOTO: Johan Zakrisson, Trafikverket
“Det är mycket glädjande att stambanan har öppnat igen”, säger Staffan Ökvist, regional chef Underhåll vid Trafikverket.
“Det har varit många utmaningar som vi stött på, det mest utmanande har varit omfattningen och att både vägar och järnväg var skadade samtidigt på flertalet ställen. Det känns verkligen bra att vi lyckades tillsammans.”
På platserna för urspårningarna var det ett stort arbete bara att skapa sig en bild av skadornas omfattning. Det var till en början svårt att ta sig fram när vägarna runt omkring också var skadade på grund av regnmängderna. Trafikverket fick bygga vägar och helt nya ytor för att kunna röja och återställa de skadade sträckorna.
En stor mängd massor och järnvägsmaterial kunde sedan transporteras ut till platserna. På de skadade järnvägssträckorna har nya trummor installerats och man har byggt upp banvallen. Trafikverket har åtgärdat både spår och kontaktledning och kört spårriktningståg för att kunna öppna anläggningen för trafik.
Att sträckan öppnar för trafik innebär att det är möjligt för järnvägsföretagen att börja köra tåg. Arbetet på och omkring banan fortsätter och det råder därför hastighetsnedsättningar på del av sträckorna.
Prioriteringar fortsätter
Arbetet med att prioritera transporter på järnvägen fortsätter, då Trafikverket har beslutat om hastighetsnedsättningar för en tid framöver för att banvallen ska stabiliseras. Det begränsar antalet tåg.
Detta var den sista järnvägssträckan som återstod att återställa. Järnvägssträckorna på Botniabanan och Ådalsbanan är sedan 15 september respektive 24 september öppna för trafik. De statliga vägar som skadades under regnovädret är åter framkomliga. En del mindre kompletterande arbeten görs på vägarna under hösten.
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Väte Rail tar över kombiterminal
Väte Rail tog på onsdagen över driften av kombiterminalen i Sundsvall efter Sandahls Logistik. Väte Rail kommer under den närmaste tiden att öka antalet tåg till och från Sundsvall.
Vossloh förvärvar Sateba
Den 1 oktober 2025 slutförde järnvägsteknikföretaget Vossloh förvärvet av betongsliperstillverkaren Sateba.
Fördyringar stoppar dubbelspår
Utbyggnaden av Ostkustbanan till dubbelspår Gävle-Kringlan och Kubikenborg–Dingersjö och ny dragning av Västkustbanan mellan Maria och Helsingborg C skjuts upp på obestämd tid. Trafikverket lämnade på tisdagen förslaget till Nationell plan för åren 2026-2037 till regeringen.
Planer för ny station i Uppsala
Uppsala kommun har beslutat att påbörja arbetet med en detaljplan för en ny järnvägsstation i Bergsbrunna i södra delen av Uppsala.
Sliprar från Malmbanan får nytt liv
Trafikverket ska återanvända sliprar från Malmbanan till andra järnvägssträckor. Initiativet är ett steg i att stärka Sveriges beredskapsförmåga och även minska kostnader och klimatpåverkan.
Lokförare varnas tidigare
Nya regler för utformningen av järnvägarnas signalsystem kommer att ge lokförarna tidigare förvarning om hastighetsnedsättningar och restriktiva signaler.
Trafikverket öppnar Västeraspby-Långsele för trafik
Trots stora utmaningar öppnade Ådalsbanan, sträckan Västeraspby-Långsele, för trafik redan 24 september kl 19. För Stambanan genom övre Norrland är prognosen 2 oktober kl 15, fyra dagar tidigare än planerat.
Dyrare arbetspendling med regeringens budgetproposition
Branschorganisationerna inom den svenska kollektivtrafiken har enats om målet att 2030 ska 4 av tio motoriserade resor ska vara kollektiva 2030. Man har tillsammans uppvaktat regeringen kring fler av de satsningar som behövs. Besvikelsen var därför stor när budgetpropositionen offentliggjordes.
Tågen i tid sommaren 2025
Aldrig förr har så många tåg varit så punktliga i Sverige som sommaren 2025. Trots åsknedslag, signalfel, elfel och rekordmånga banarbeten kom 88,5 procent av alla tåg i tid eller var högst fem minuter sena under juni, juli och augusti.
Osäker framtid för DVVJ
Framtiden för turisttågen på De Vackra Vyernas Järnväg mellan Mellerud och Bengtsfors är osäker. Sedan Green Cargo slutade trafikera Billingsfors används järnvägen endast ett par månader om året.