Annons:

Publicerad: 2025-10-17

Svåra tider i järnvägsbranschen

Det går allt sämre för de stora godstågsbolagen, det går katastrofalt dåligt för företagen som utför upphandlad tåg- och busstrafik, nattågstrafiken kostade Vy Tåg stora belopp men det går riktigt bra för bolagen som kör kommersiell tågtrafik. Allra bäst verkar det gå för tågverkstäderna med ett anmärkningsvärt undantag.

Text: Ulf Nyström

Transdev redovisar stora förluster i den upphandlade trafiken men dotterbolaget Snälltåget är lönsamt även om 2024 inte blev lika framgångsrikt som 2023. Snälltåget från Malmö mot Storlien via Göteborg på grund av banarbeten på Södra stambanan kämpar sig uppför backen mot Pålsjö skog i Helsingborg 19 juli 2025. FOTO: Svante Fält 

Annons:

”Det är verkligen utmanande att köra godståg i Sverige”, säger Anders Brunberg, vd i BLS Rail.

”Det var besvärligt redan 2023 och 2024 och sedan banavgifterna höjdes drastiskt vid årsskiftet har det blivit ännu svårare.”

BLS Rail har tvingats redovisa svaga resultat i flera år och omfattande förluster 2023 och 2024. Det norska dotterbolaget BLS Rail AS ansökte i slutet av juli om konkurs efter omfattande förluster under 2024 och 2025.

Det svenska bolaget BLS Rail AB är sedan 22 augusti under rekonstruktion och framtiden är oviss.

Företaget tvingades redovisa en förlust på 5,7 miljoner kronor 2023 och en förlust på 17,8 Mkr2024.

”Vi håller igång trafiken i Sverige och hoppas att få med borgenärerna på en rekonstruktion”, säger Anders Brunberg.

”Vi har stoppat blodflödet tack vare nedläggningen av trafiken i Norge.”

Två besvärliga år för CFL cargo

Även CFL cargo har haft stora ekonomiska bekymmer, 2023 var förlusten 32,6 miljoner kronor och förra året 22,0 Mkr.

De dåvarande ägarna i Luxemburg genomförde förra året ett aktieägartillskott på motsvarande 28 miljoner svenska kronor.

BLS Rails dotterbolag i konkurs

BLS Rails norska dotterbolag BLS Rail AS har ansökt om att försättas i konkurs. Förra året var förlusten i bolaget drygt åtta miljoner kronor och förlusterna har fortsatt under 2025.

Vid årsskiftet tog vd:n Mikaela Schön över bolaget och ändrade namnet till SHN cargo. I somras gick Vänerexpressen in som minoritetsägare vilket innebär ytterligare kapitaltillskott.

Enligt Mikaela Schön har resultatet successivt förbättrats och situationen är nu betydligt gynnsammare.

Sämre resultat för Grenland Rail

Norskägda Grenland Rail har tidigare varit ett av de mest lönsamma godstågsbolagen i Sverige.

Men från 2023 till 2024 sjönk omsättningen med 25 procent och resultatet med nästan 70 procent.

”VI genomförde en del strukturella förändringar”, säger Jörgen Eyram, vd i Grenland.

”Vi sade nej till flera uppdrag, bland annat växling på viss orter. Det var ett medvetet val, vi ville få resurser för att göra andra saker.”

”Omställningen går enligt plan och omsättningen kommer att bli högre under 2025.”

Grenland Rail kör bland annat virke för Moelven från Norge till Gävle, Frövi och Grums, sandtåget mellan Falkenberg och Limmared samt kombitåg en dag i veckan mellan Bastuträsk och Göteborg.

Grenland Rail kör också ultraljudsmättåg för Trafikverket och bemannar röjningslok.

Stort tapp för TX Logistik

Resultatet för TX Logistik försämrades till synes drastiskt från 2023 till 2024. Men vinsten 2024 ligger i nivå med 2022 och 2021.

2023 var vinsten exceptionellt stor och resultatet av att ”Övriga intäkter” var 20 miljoner kronor högre än övriga år.

BLS Rail i rekonstruktion

BLS Rail som bedriver godstågstrafik och uthyrning av lok har stora ekonomiska problem. Bolaget har nyligen beviljats företagsrekonstruktion av Alingsås tingsrätt.

Vänerexpressen delägare i SHN cargo

Vänerexpressen har blivit minoritetsägare SHN cargo. Därmed sluts cirkeln, åtminstone delvis, för ägandet i det småländska godstågsbolaget som från i vinter kommer att köra samtliga tåg för Vänerexpressen.

Vad som ligger bakom är oklart. Det goda resultatet 2023 tycks inte vara direkt kopplat till den löpande verksamheten utan kan vara återbetalda banavgifter från covid-tiden som bokförts först under 2023.

Det finns en post ”Spåravgifter Covid19” på nästan 14 miljoner i 2023 års redovisning som tyder på att så varit fallet. TXL tycks, i motsats till flertalet andra tågbolag, ha fördelat stödet på flera år, kanske beroende på oklarheter om stödet skulle föras vidare till kunderna.

Ökande förluster för Green Cargo och Magma Rail

Magma Rail Holdings som äger Hector Rail hade en omsättning på drygt en tredjedel av Green Cargos omsättning- Ändå gjorde Magma Rail en nästan lika stor förlust 2024.

Förlusten för Green Cargo fördubblades med oförändrad omsättning medan förlusterna för Hector Rail och koncernmoderbolaget Magma Rail trefaldigades trots något krympande omsättning.

Till skillnad från godstågstrafiken går den kommersiella tågtrafiken i Sveriges alldeles lysande. Eller åtminstone väldigt bra.

SJ gick som tåget

SJ-koncernen redovisade en omsättning på 13,1 miljarder kronor, en ökning med 2,6 miljarder, och resultatet efter finansposter ökade till 594 miljoner kronor.

Av koncernomsättningen kommer cirka 1,7 miljard från Stockholmståg och 1,3 miljard från Götalandståg. Den stora ökningen av omsättningen berodde till stor del på att SJ sedan 3 mars 2024 kör SL-trafiken med ett nödavtal.

Mindre gods men bättre resultat

Godsvolymerna minskade och rörelseresultatet försämrades under 2024 för Green Cargo. Men exklusive den krympta statliga miljökompensationen förbättrades resultatet och Green Cargo tecknade många nya avtal under sista kvartalet.

SJ vände efter ett problematiskt första kvartal till vinst under 2024. Ett av SJ:s X2000-tåg från Malmö mot Stockholm passerar Sävsjö 24 juni 2025. FOTO: Anders Jansson

Storförlust för Hector Rail

Nettoomsättningen minskade marginellt men förlusterna ökade kraftigt. Hector Rail har ekonomiska problem i både i Sverige och i Tyskland.

Moderbolagets omsättning var 10,3 miljarder kronor och vinsten 545 miljoner kronor. Resultatet och omsättning från SJ Götalandstågs ingår inte i moderbolagets redovisning.

Första kvartalet var besvärligt med snö och kyla, många inställda tåg och ett minusresultat för moderbolaget men under resten av året gick det desto bättre.

Sedan december 2024 kör SJ dessutom nattågen till och från Övre Norrland med ett nödavtal.

MTRX blev VR Snabbtåg

Statliga finska VR Group tog i maj förra året över MTR Express från MTR, de röd-svarta tågen folierades så småningom i grönt och vitt och marknadsförs numera som VR Snabbtåg.

Efter många år med minusresultat lyckades MTR Express visa svarta siffror 2023 och förra året sköt vinsten i höjden samtidigt som omsättningen ökade med 25 procent.

”Vi hade under 2024 en väldigt tydlig ökning av antalet resenärer”, säger Erik Wennerholm, interim vd på VR Snabbtåg.

”Vi hade bra regularitet och bra punktlighet under hela året och kunder erbjuda en bra service och det innebar att resenärerna strömmade till.”

”Tyvärr har 2025 bjudit på betydligt större utmaningar med banarbeta mellan Göteborg och Alingsås och enkelspårstrafiken, helgavstängningar och omledningar av tågen. Vi kör färre tåg.”

Minskad vinst för Snälltåget

Snälltåget, som ägs av Transdev, tappade såväl omsättning som resultat förra året.

”Vi hade stora bekymmer och förlorade intäkter när det nya bokningssystemet infördes våren 2024”, säger Carl Adam Holmberg, vd i Snälltåget. ”Vi tvingades arbeta med två system parallellt under en längre tid och det kostade på.”

”Dessutom hade vi en besvärlig vinter. Totalt sett förlorade vi resenärer och vi förlorade intäkter. I år har det gått betydligt bättre.”

Snälltåget har även tappat cirka tio miljoner kronor i räntenetto på vinsten från försäljningen av flygbussverksamheten till följd av utdelning till moderbolaget och lägre räntenivå.

Stora förluster i upphandlad trafik

Om de företag som enbart eller åtminstone i huvudsak kör kommersiell persontågstrafik går bra går det desto sämre för de företag som kör upphandlad tågtrafik.

De två stora aktörerna, Transdev Sverige och VR Sverige, redovisade förra året förlusterna om sammanlagt drygt 800 miljoner kronor. Lika illa var det 2023.

2024 ett bra år för SJ

Trots en besvärlig start blev 2024 ett riktigt bra år för SJ. Resenärerna blev fler, biljettintäkterna ökade och resultatet förbättrades.

Det är dock oklart hur olönsam den upphandlade tågtrafiken är. Varken Transdev eller VR särredovisar upphandlad tåg- och upphandlad busstrafik. Uppgifterna för Transdev Sverige är dock exklusive Snälltåget, Styrsöbolaget och Blidösundsbolaget.

Förlusterna i Transdev fortsätter

Anna Höjer, vd för Transdev Sverige, tvingades i mars 2024 lämna sin post. Under hennes ledarskap hade bolaget vuxit men det hade även förlusterna.

År 2020 redovisade Transdev Sverige en förlust efter finansiella poster på 110 miljoner kronor.

År 2021 var förlusten 174 miljoner kronor men den hade varit 294 Mkr utan aktieutdelning från Snälltåget.

År 2022 redovisades en vinst på 145 Mkr men det hade blivit en förlust på 345 Mkr utan aktieutdelning från Snälltåget.

År 2023 blev förlusten 638 Mkr och förra året växte den till 686 Mkr.

Minskad förlust för VR Sverige

Det har inte gått lika illa för VR Sverige men ekonomiskt har inte den ökande trafiken i Sverige varit någon succé.

Omsättningen ökade något från 2023 till 2024 men samtidigt minskade förlusterna med ungefär 15 procent.

VR Sverige kör för närvarande Pågatågen i Skåne, X-tågen i Gävleborg och Tåg i Bergslagen.

VR tar i december över tågkörningen av och för Norrtåg och Öresundståg. Avtalet med Norrtåg gäller i tio år och är värt 3,2 miljarder kronor. Avtalet om Öresundstågen gäller i fem år och är värt sex miljarder kronor.

Skenbart bättre för MTR-bolagen

2023 tvingades MTR-bolagen redovisa förluster över två miljarder kronor men under 2024 verkar utvecklingen gått åt rätt håll.

Men vinsten i MTR Pendeltågen och nollresultatet för MTR Mälartåg beror på att man tidigare satt av medel som inte behövdes vid avvecklingen och därmed redovisades som intäkt under året.

SL-trafiken togs över av SJ i mars 2024 och Mälartågs-trafiken av Transdev i juni förra året sedan MTR-bolagen sparkats ut av Trafikförvaltningen i Region Stockholm respektive Mälardalstrafik.

Vy Tåg förlorade stort på tjänstekoncessioner

Vy Tåg körde fram till december 2024 nattågen till och från Övre Norrland åt staten genom Trafikverket och tidigare även regionaltågstrafik för flera regionala kollektivtrafikmyndigheter som tjänstekoncessioner där man tog hela affärsrisken.

Före omförhandlingar av avtalen på grund av coronapandemin var det bara X-tågen som var ett produktionsavtal. Efter omförhandlingarna återstod bara nattågsavtalet med Trafikverket som tjänstekoncession. Övriga avtal ändrades till produktionsavtal.

Åren 2020-2021 gjordes avsättningar på totalt 304,1 miljoner för att täcka kommande förluster i befintliga avtal. Avsättningar som medförde att man redovisade stora förluster de åren. Dessa avsättningar har sedan använts för att minska redovisade förluster under åren 2022-2024.

Vid utgången av 2024 återstod 34,3 miljoner som troligen ska motsvara förväntade underskott från Norrtåg och X-tågen under 2025 samt Värmlandstrafik till och med 2029.

Produktionsavtal gav fortsatta förluster

Mot bakgrund av storleken på den återstående avsättningen kan de tre produktionsavtalen med Norrtåg, X-tågen och Värmlandstrafik beräknas ha genererat förlust i storleksordningen 35 miljoner per år under tiden 2022-2024.

Om man räknar bort ianspråktagna avsättningar för förlustavtal erhålls följande förluster för åren 2022-2024: 127,5, 120,6 respektive 257,4 miljoner kronor.

400 Mkr i förlust i nattågstrafiken 2022–2024

Om man dessutom drar ifrån 35 miljoner per år för produktionsavtalen kan man skönja en bild av förlusterna i nattågsavtalet: 92, 85 respektive 222 miljoner.

Siffrorna stämmer ganska väl med skillnaden jämfört med SJ:s anbud när nattågstrafiken upphandlades.

Nettoomsättningen för Vy Tåg minskade från 2023 till 2024 från 913 till 827 miljoner kronor.

Produktionsavtalen är sannolikt indexreglerade så intäkterna från nattågen tycks ha minskat med i storleksordningen 100 miljoner. Även om några veckor med helgtrafik föll bort mot slutet av året då SJ tog över trafiken är minskningen anmärkningsvärd.

Storförluster bakom vd-byte

Anna Höjer, vd på Transdev Sverige, tvingades förra veckan lämna sin post. Under hennes ledarskap har bolaget vuxit men det har även förlusterna.

TX Logistik redovisade ett betydligt sämre resultat 2024 än året innan men resultatet var på samma ligger i nivå som 2022 och 2021. Ett Coop-tåg från Eskilstuna på Södra stambanan mot Malmö passerar Gripenberg 26 juni 2025. FOTO: Anders Jansson

Från sorgebarn till kassako

Inlandståget går som tåget. Destination Inlandsbanan håller näsan ovanför vattenytan. Inlandsbanans förluster ökar på grund av nedskrivningar av värdet på Lint-motorvagnarna.

Men rimliga antaganden om intäkterna från de regionala kollektivtrafikmyndigheterna bör nattågstrafiken ha inbringat i storleksordningen 300-350 miljoner under 2024 jämfört 400-450 miljoner under 2023.

Även om uppgifterna om de olika avtalen är ungefärliga är det däremot odiskutabelt att den samlade förlusten för Vy Tåg i Sverige varit drygt en miljard under de senaste tio åren.

Inlandståget

Inlandståget gjorde förra året en remarkabel resa med ökad omsättning och kraftigt förbättrat resultat och de tidigare planerna på försäljning till Tågåkeriet i Bergslagen (TÅGAB) kunde skrinläggas.

Det finns fortfarande ett betydande antal tågverkstäder i Sverige även om antalet krympt sedan SJ splittrades 2001 och verkstadsrörelsen i form av Euromaint blev ett självständigt bolag till att börja med ägt av staten men sedermera privatiserat.

Euromaint är fortfarande störst men under senare år har företag som MTR Tech, Stadler och Mantena vuxit.

Euromaint på bättringsvägen

Euromaint Rail har haft ekonomiska problem och redovisat betydande förluster i flera år.

Euromaint Rail ägs av Euromaint Gruppen. Det senare bolaget äger i sin tur ett bemanningsbolag, ett materialförsörjningsbolag samt norska Euromaint Rail. Verksamheten bör ses som en helhet vilket ger en mer rättvisande bild.

Resultatet för koncernen Euromaint Gruppen har förbättrats betydligt under 2024. En förlust på 40,5 miljoner kronor året innan följdes av en vinst på 39 miljoner. Nettoomsättningen ökade från 1,811 till 1,939 miljarder kronor.

Euromaint Gruppen fick under 2024 ett aktieägartillskott på 280 miljoner kronor varav 240 Mkr fördes vidare till Euromaint Rail.

Även MTR Tech, som numera endast underhåller tunnelbanetågen i Stockholm, har vänt minus till plus under 2024 men omsättningen har minskat kraftigt.

Storförlust för Stadler

Schweiziska Stadler levererar lok och motorvagnståg till många länder i Europa med god vinst men fordonsunderhållet i Sverige dras med stora förluster.

Stadler Service Sweden redovisade en förlust på 147 miljoner kronor 2023 och 80 Mkr förra året.

De ekonomiska problemen kan kopplas till uppgraderingen av X2000 för SJ, en ombyggnad som inte gått som tåget.

SJ beslöt 2013 att modernisera X2000-tågen. Det första tågsättet skulle vara klart 2016 och det sista 2019. Men provkörningarna inleddes först 2017 och mängder av tekniska problem och personalbrist i verkstaden i Tillberga medförde att premiärturen gick först i november 2021.

Stadler skriver i årsredovisningen att man kommer att koncentrera sig på underhåll av Stadler-fordon i framtiden. Uppdraget att modernisera X2000 beräknas vara slutfört först vid 2028 års utgång, nio år senare än planerat.

Man kan också notera att Swemaint och Duroc Rail som huvudsakligen jobbar med underhåll av godsvagnar och hjul ökat omsättning och nästan fördubblat vinsterna.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Notis

Nio av tio tåg i tid

Nio tåg av tio var punktliga i september. För första gången kom över 80 000 tåg fram i tid under en septembermånad, fler tåg än det gick tåg för tio år sedan.

Nyhet

1409 utvecklas

Sträckorder till lokförare, förfinat underlag för eco-drivning och telefonnummer till kundtjänst för tågresenärer. Tydal Systems avslöjade flera nyheter på 1409-dagen i Västerås häromveckan.

Notis

Sju av tio VR-tåg i tid

Under tredje kvartalet i år anlände 70,3 procent av VR:s snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg till slutstationen i tid. Det är ungefär samma nivå som under andra kvartalet i år och innebär att VR hade högst punktlighet på sträckan.

Nyhet

Norge värnar regionaltågen

SJ tror på direkttåg mellan Stockholm och Trondheim senast i december nästa år. Men norska Jernbanedirektoratet värnar den regionala tågtrafiken och anser att det inte finns plats för både fjärrtåg och regionaltåg på den norska sträckan.