Annons:

Publicerad: 2025-11-05

Klartecken för 35 nya tåg till Västtrafik

Tågresorna väntas öka i Västra Götaland och gamla tåg behöver bytas ut. Idag gav regionfullmäktige i Västra Götalandsregionen klartecken till Västtrafik att köpa in 35 nya tåg för totalt fyra miljarder kronor.

SL X60 6090 i Sundbyberg september 2016.
FOTO: Västtrafik

Tågresandet i Västra Götaland väntas öka kraftigt de kommande åren, från dagens 65 000 resor per dag till 100 000 under 2030-talet.

Bakgrunden är kommande utökningar av tågtrafiken med fler avgångar och nya förbindelser som Västtrafik planerar när Västlänkens stationer öppnar och flera stora banarbeten blir klara. Eftersom äldre tågmodeller samtidigt ska fasas ut behövs fler nya tåg.

“För att vi ska nå våra mål om ett tredubblat tågresande i Västra Götaland behöver gamla tåg bytas ut och Västtrafiks tågflotta stärkas med fler moderna tåg. Det är en viktig investering för framtidens resande”, säger Helén Eliasson (S), regionstyrelsens ordförande.

Miljardinvestering i hållbart resande

Västtrafik har tidigare beställt 45 nya tåg som håller på att levereras. Avtalet med tillverkaren Alstom inkluderar en optionsrätt som gör det möjligt för Västtrafik att köpa fler tåg av samma modell kallad X80, vilket ger fördelar i drift och underhåll. Något Västtrafik nu går vidare med.

Kostnaden för 35 nya tåg är 4 miljarder kronor.

Fakta om Västtrafiks nya tåg:

De nya tågen är energieffektiva och miljövänliga. De kan köra upp till 200 km/h och klarar alla årstider.

Tågen har stora ytor för rullstolar, rullatorer, barnvagnar och cyklar, utformade efter resenärers och personalens behov.

  • Längd: 80 meter
  • Tjänstevikt: 173 ton
  • Antal sittplatser: 270
  • Tillverkare: Alstom
  • Modell: Avelia Stream Nordic X80 

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Notis

Vändspår i Båstad för 260 meter långa tåg

I tennismetropolen Båstad ska Infrakraft bygga ett nytt vändspår norr om Båstad station, vid växel 101. Vändspåret kan användas av upp till 260 meter långa tåg. Signaljusteringar för att optimera anläggningen ingår i entreprenaden.

Notis

Konferens om pålitliga järnvägar

Temat för Transportstyrelsens säkerhetskonferens 2026 blir pålitliga och motståndskraftiga järnvägssystem. Konferensen som brukar samla över 200 deltagare äger rum i Västerås i februari.

Notis

Uppföljning av utredningen om järnvägens organisation

Det har gått ungefär tio år sedan ”Utredningen om järnvägens organisation” levererade sina betänkanden om järnvägsunderhåll och järnvägens organisation. Dessa innehöll många förslag för att utveckla och förbättra Trafikverket som infrastrukturförvaltare och öka effektiviteten i järnvägssystemet.

Nyhet

Ingen överprövning av Mälartåg

Det blir VR Sverige som får sköta trafiken med Mälartåg från mitten av december nästa år. Det står klart sedan ingen av de andra företagen som hade lagt bud på trafiken begärt överprövning av tilldelningsbeslutet.