Annons:
Regeringen undersöker förutsättningarna för att ytterligare öka attraktiviteten för godstransporter på järnväg. Det är svaret som Jens Holm, ordförande i riksdagens trafikutskott, fått av näringsminister Karl-Petter Thorwaldsson.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

Green Cargo Rc4 1285 med ett godståg mellan Umeå och Holmsund i november 2007.
Annons:
“Ett förvånansvärt klent svar”, säger Jens Holm (V).
Holm ställde 20 januari en fråga till infrastrukturminister Thomas Eneroth (S) om regeringen avsåg att överklaga EU-kommissionens beslut om att inte ställa upp med aktieägartillskott till Green Cargo.
Holm undrade också om regeringen avsåg att på andra sätt agera för att säkra Green Cargos långsiktiga finansiella stabilitet och överflyttningen av gods från väg till järnväg.
Frågorna ställdes sedan Järnvägar.nu avslöjat att EU-kommissionen sagt nej till aktieägartillskott till Green Cargo och att svenska regeringen därmed ställt in utbetalningen.

Hård kritik mot regeringen
Regeringens beslut att inte genomföra det beslutade aktieägartillskottet till Green Cargo får nu kritik av Trafikutskottets ordförande Jens Holm (V).
Inget statsstöd till Green Cargo
Green Cargo kommer inte att få det aktieägartillskott på 1,4 miljarder kronor som riksdagen beslutat om. EU-kommissionen säger nej.
Regeringen måste ta ett större ansvar för vårt gemensamma godstågsbolag, statliga Green Cargo.
Jens Holm, ordförande i riksdagens trafikutskott
Nu har regeringen genom näringsminister Karl-Petter Thorwaldsson (S) svarat på frågorna.
”Efter underhandskontakter med EU-kommissionen gjordes bedömningen att ett sådant kapitaltillskott till bolaget inte var en framkomlig väg. Regeringen har därför inte beslutat om kapitaltillskott i enlighet med riksdagens bemyndigande.”, skriver Thorwaldsson i sitt skriftliga svar.
”Regeringen undersöker nu förutsättningarna för att ytterligare öka attraktiviteten för godstransporter på järnväg. Godsoperatörerna behöver långsiktiga förutsättningar att göra de investeringar som krävs för att öka attraktiviteten för godstransporter på järnväg. Detta skapar goda förutsättningar för en ökad efterfrågan på järnvägstransporter.”
Jens Holm är inte särskilt nöjd med svaret från Karl-Petter Thorwaldsson.
”Nej, det var ju tyvärr inget bra svar”, säger Jens Holm. ”Regeringen måste ta ett större ansvar för vårt gemensamma godstågsbolag, statliga Green Cargo.”
”Regeringen borde överklaga beslutet”
”Regeringen borde kunna överklaga EU-kommissionens beslut och jag skulle tro att chanserna att få rätt är ganska stora om man ser på vad andra stater har betalat till statliga trafikföretag i andra EU-länder, bland annat genom subventioner till flera statliga flygbolag”
Men, som Jens Holm påpekar, tyder Thorwaldssons svar på att EU-kommissionen inte fattat något formellt beslut utan genom ”underhandskontakter” låtit svenska regeringen förstå att ett aktieägartillskott till Green Cargo inte vore ”en framkomlig väg”.
Jens Holm säger att han kommer att fortsätta att ligga på den svenska regeringen om stöd till Green Cargo.
”Mina partikamrater i Bryssel kommer också att ta upp frågan i EU-parlamentet”, säger Jens Holm. ”Det är inte okej att svenska regeringen och EU-kommissionen behandlar Green Cargo så illa.”
Karl-Petter Thorwaldsson har via sin pressekreterare meddelat att han inte ha möjlighet att svara på frågor från Järnvägar.nu i detta ärende.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Tåghjul slits mer på bra spår
Spåren på de mest trafikerade banorna i Sverige har de senaste åren blivit så bra att tågens hjul slits på en smalare del. Det orsakar så småningom vibrationer och sämre komfort i tågen.
Ny godspendel Oslo–Göteborg
Sedan mitten av september körs ett nytt godståg mellan Oslo och Göteborg, till att börja med en gång i veckan. Tåget minskar trafiken på E6 med 2 000 lastbilar och därmed koldioxidutsläppen med 700 ton om året.
Sista striden för Lysekilsbanan
Efter 40 år utan regelbunden persontågtrafik och tio år utan regelbunden godstågstrafik rivs troligen Lysekilsbanan upp. Många har kämpat för banans överlevnad, upprustning och ny trafik men allt och alla har misslyckats.
Infranord storhandlar
Det går att byta kontaktledningsanläggningen snabbare än i dag och med betydligt kortare tid för avstängning av spåren. Det hävdar Infranord som köper nya maskiner för trådbyten.