Annons:
Akut spårarbete på Ådalsbanan
Tågtrafiken på Ådalsbanan stoppas mellan klockan 10 och 15 måndag-fredag under de kommande två veckorna. 120 tåg ställs in helt eller bitvis.
Tågtrafiken på Ådalsbanan mellan Sundsvall och Härnösand stoppas fem timmar om dagen i två veckor för byte av rälbefästningar i sex kurvor. Tåg 41512 Laxå-Timrå rullar in i Timrå 13 maj 2021. FOTO: Kasper Dudzik
”Vi har upptäckt spårfel på sex sträckor på Ådalsbanan som snabbt behöver åtgärdas”, säger Anna Lindahl, chef för järnvägsunderhåll på Trafikverket.
”Vi genomför åtgärderna mitt på dagen för att påverka pendlingstrafiken mellan Sundsvall och Härnösand så lite som möjligt.”
I sex kurvor på Ådalsbanan har spårvidden ökat över gränsvärdena och nu måste rälbefästningarna bytas.
Arbetena kommer att utföras måndag-fredag veckorna 50 och 51 med start måndag 8 december.
”För att kunna jobba så effektivt som möjligt, sett till temperaturerna, så väljer vi att lägga arbetet på dagtid mellan klockan 10:00 och 15:00”, säger Anna Lindahl. ”
”Vår ambition är att jobbet ska vara avslutat fredag 19 december så vi inte behöver inkräkta på jultrafiken.”
Under vecka 50, när arbetena utförs mellan Sundsvall och Timrå, påverkas 70 tåg av tågstoppet och under vecka 51, då arbetena utförs mellan Timrå och Härnösand, påverkas 50 tåg.
”Vi är den operatör som blir mest påverkad”, säger Martin Högqvist, trafikchef på Norrtåg. ”62 av våra tåg berörs.”
”Vi kommer att ersätta tågen med buss på sex berörda dagliga avgångarna måndag-fredag nästa vecka mellan Timrå och Sundsvall samt de åtta berörda avgångarna per vardag mellan Härnösand och Sundsvall veckan därefter.”
Enligt Martin Högqvist brukar inte bussersättningar mellan Sundsvall och Härnösand leda till några större förseningar.
”Vi bedömer att påverkan för våra resenärer blir begränsad”, säger han.
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Green Cargo effektiviserar intermodala flöden
Green Cargo lanserar en ny API-integration som digitaliserar och automatiserar informationsflöden mellan järnväg och terminal.
Trafikverket: “Både stad och landsbygd gynnas i nationell plan”
Trafikverket har nu redovisat en samlad effektbedömning av förslaget till nationell plan för transportinfrastrukturen och de preliminära länsplanerna för perioden 2026–2037.
Nässjöakademin godkänd som utbildare i spårsvets
Från om med nu uppfyller den som gått spårsvetsutbildning på Nässjöakademin de kunskapsmässiga krav som krävs för att ansöka om svetsarnummer och utbildning till Bankontrollant.
Två banor kan anpassas för batteritåg
En sjättedel av det svenska järnvägsnätet är ännu inte elektrifierat. Men att bygga kontaktledning på Inlandsbanan och de flesta andra oelektrifierade banorna blir för dyrt. Men Kinnekullebanan och Fryksdalsbanan kan bli aktuella för pilotprojekt med delelektrifiering med partiell kontaktledning.
Vintersäsongen på smalspårsjärnvägen
Söndag 23 november börjar en intensiv vintersäsong på smalspårsjärnvägen Hultsfred–Västervik. Under veckorna fram till jul har Tjustbygdens Järnvägsförening 18 inplanerade trafikdagar på den byggnadsminnesförklarade järnvägen.
Nio av tio tåg i tid i oktober
Under oktober 2025 reste resenärer med över 95 000 persontåg, vilket är rekord i antal framförda tåg någonsin. Sedan 2001 är det också den oktober då flest tåg ankommit sin slutstation i tid – över 83 000, vilket gav en punktlighet på drygt 87 procent, där de som var mer än fem minuter sena räknas som försenade. Över 96 procent av tågen kom fram inom en kvart.
Trafikverkets säkerhetstillstånd villkoras
Transportstyrelsen har beviljat Trafikverket förnyat säkerhetstillstånd som infrastrukturförvaltare för det statliga svenska järnvägsnätet.
Train Alliance investerar i Ånge
Train Alliance köper ett markområde strax norr om Ånge för att anlägga en godsterminal med anslutning till Mittbanan.
Tydal Systems tar över app för järnvägsentreprenörer
Solberga Idéer AB säljer sin andel i appen ”Gränspunktsdetektorn”, hittills marknadsförd som Vilicus Moneo, till Tydal Systems AB.
Nya tåg till Saltsjöbanan
Region Stockholm tecknade den 11 november 2025 ett avtal med Skoda Transportation om att bygga och leverera nya tåg till Saltsjöbanan för att ersätta de över 50 år gamla tågen som trafikerar banan idag.









