Annons:
Alstom och SJ förlänger underhållskontrakt
Alstom och SJ har förlängt sina underhållskontrakt för tåg i Västra Götaland till december 2027. Förlängningen omvandlar det tidigare nioåriga avtalet till ett tolvårigt kontrakt.

Tekniker i depån Motorvagnshallen i Göteborg. FOTO: Alstom
Alstom har tecknat en treårig förlängning för alla tre underhållskontrakt avseende tåg som trafikerar Västra Götalandsregionen under Västtrafiks ledning. Denna förlängning omvandlar det tidigare nioåriga avtalet till ett tolvårigt kontrakt, som nu gäller till december 2027.
Förlängningen har ett ekonomiskt värde som överstiger en halv miljard kronor.
“Att underhålla dessa tåg är inte bara en fantastisk erfarenhet och källa till stolthet, utan också en unik möjlighet, särskilt med tanke på att de kommer att trafikera regionen i omkring 30 år framåt,” säger Maria Signal Martebo, vd för Alstom i Sverige.
Denna kontraktsförlängning omfattar Zefiro Express X80 höghastighetståg, som ägs av Västtrafik. Tidigare täcktes dessa tåg inte av något underhållskontrakt, men från och med den 1 juli 2024 har de lagts till i det befintliga avtalet mellan Alstom och SJ. De första underhållsaktiviteterna är planerade till april 2025.
Projektet inkluderar underhåll av 27 X61-tåg, 43 X11-14-tåg, 28 X52-53-tåg, 8 Y31-tåg och 45 kommande X80-tåg (förväntas efter full leverans i slutet av 2026). Depåerna finns i Motorvagnshallen (Göteborg), Sävenäs (Göteborg), Lidköping och Falköping.
Under 2024 kommer Alstom också att öppna ett Maintenance Performance Centre i Göteborg. Centret kommer att bestå av underhålls- och tågteknisk kompetens på hög nivå, med fokus på ingenjörsvetenskap, industrialisering och materialförsörjning.
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Spårspring ger tågstopp
Obehöriga som vistas i spårområdet blir ett allt större problem för tågtrafiken och för resenärerna. Enbart Tåg i Bergslagen drabbades av 370 incidenter som resulterade i 67 förseningstimmar förra året.
Vätgaslok till Train & Rail
Det första av 25 vätgaslok som polska Pesa bygger för Väte rail kommer till Sverige om drygt en månad. Loket kommer att visas i anslutning till Train & Rail i Stockholm 6–8 maj.
Tåg snabbare än flyg mellan Göteborg och Stockholm
Flygplan må vara snabbare än tåg – men tågresor kan vara snabbare än flygresor. Räknas passagerarnas totala restid går det till exempel snabbare att ta snabbtåget än flyget mellan Göteborg och Stockholm, visar en ny rapport baserad på data från Kungliga Tekniska Högskolan (KTH).
Wabtec köper Dellner Couplers av EQT
Det amerikanska tågkomponentföretaget Wabtec köper det svenska tågkoppeltillverkaren Dellner Couplers för 890 miljoner euro, motsvarande cirka 9,6 miljarder kronor.
Trafikverket och Swedtrain startar utvecklingsprojekt
Trafikverket och Swedtrain startar ett utvecklingsprojekt för att förbättra affärsprocesser och underlätta införandet av innovativa tekniska lösningar i järnvägssystemet, vilket ska öka reinvesteringstakten och järnvägens tillförlitlighet.
Nytt Krösatåg till Sverige
Det första av 28 nya Krösatåg har anlänt till Sverige. Nu väntar minst ett år av provkörningar innan de första tågen sätts i trafik i Småland under 2026.
Asbest kan stoppa 620-loken
SBB Cargo har upptäckt att det finns asbest i 620-loken. Försäljningen av lok till Nordic Re-Finance har stoppats medan SBB Cargo utreder om och hur asbesten loken kan saneras.
Uppåt för kommersiell trafik – nedåt för upphandlad trafik
Transportmarknaden hade en tudelad utveckling under 2023. Den kommersiella persontrafiken och den upphandlade busstrafiken befinner sig i en positiv spiral – medan den upphandlade järnvägstrafiken och godstrafiken uppvisar negativa tendenser. Det framkommer i Transportstyrelsens nya rapport om transportmarknadens utveckling.
Intensiv banarbetssäsong väntar
Årets banarbetssäsong ser ut att bli den mest intensiva någonsin. I januari startade en omfattande upprustning av Västra stambanan och under 2025 genomför Trafikverket fler än 1700 jobb över hela landet.
Ny treskensväxel i Jenny
I höstas bytte Trafikverket en av Sveriges mest unika växlar, treskensväxeln i Jenny. Den gamla växeln var officiellt från 1964 men delar av den var troligen betydligt äldre.