Annons:
Betydande återhämtning för järnvägen 2022
Efter två år med pandemirestriktioner skedde en betydande återhämtning för resandet i bantrafiken under 2022. Antalet resor inom järnväg, spårväg och tunnelbana ökade med 35 procent jämfört med 2021. Trots ökningen var resandet ändå 14 procent lägre än 2019. Det visar ny statistik från Trafikanalys.
Under 2022 genomfördes 689 miljoner resor med järnväg, spårväg och tunnelbana, vilket var en ökning med 35 procent jämfört med 2021. Jämfört med 2019 innebar det dock en nedgång med 14 procent.
Transportarbetet, vilket mäter den samlade reslängden för alla resenärer, ökade med 56 procent jämfört med 2021 och uppgick till över 15 miljarder personkilometer under 2022. Den samlade reslängden låg trots det 13 procent under nivåerna från 2019.
Järnvägen återhämtade sig bäst
Järnvägen visade den kraftigaste återhämtningen när det gäller transportarbetet. Transportarbetet på järnväg ökade med 60 procent jämfört med 2021 och uppgick till drygt 12,8 miljarder personkilometer.
Enligt statistiken reste varje invånare i Sverige i genomsnitt 1 428 kilometer inom bantrafiken under 2022, fördelat på cirka 65 resor per person. Den genomsnittliga reslängden ökade med 507 kilometer och antalet resor per person ökade med 17 resor jämfört med 2021.
Godstransporter på järnväg minskade något
Samtidigt som resandet inom bantrafiken visade en positiv trend, noterades en minskning av godstransporterna under 2022 jämfört med 2021. Totalt transporterades cirka 71 miljoner ton gods på järnväg, vilket motsvarar en nedgång med 2 procent jämfört med 2021. Av den totala godsmängden transporterades 53 procent inrikes och 47 procent utrikes. Inrikes godstransporterna ökade med 1 procent jämfört med 2021, medan utrikesgodstransporterna minskade med 6 procent under samma period.
På Trafikanalys webbplats finns den samlade officiella statistiken om bantrafik, www.trafa.se/bantrafik/bantrafik.
Persontransporter med bantrafik. Antal resor i miljoner resor samt trafikarbete i miljoner personkilometer efter trafikslag år 2000–2022. Följer du länken i artikeln kan du filtrera informationen själv.
ANNONS:
Fler notiser
Sista striden för Lysekilsbanan
Efter 40 år utan regelbunden persontågtrafik och tio år utan regelbunden godstågstrafik rivs troligen Lysekilsbanan upp. Många har kämpat för banans överlevnad, upprustning och ny trafik men allt och alla har misslyckats.
Bohusbanan kan byggas ut för kvartstrafik
Sverige får 59 miljoner euro, motsvarande ca 610 miljoner kronor, i EU-bidrag till fyra järnvägsprojekt. De största delarna går till fyrspårsutbyggnaden Flackarp-Arlöv och Västlänken genom Göteborg.
LKAB Malmtrafik förlänger avtalet med Railcare
LKAB Malmtrafik förlänger avtalet med Railcare gällande järnmalmstransporter, till ett värde om ca 70 MSEK.
Tre nya kombitåg på två månader
Logistikföretaget GDL börjar efter nyår trafikera Jönköping-Göteborg med en ny kombipendel efter en schism med Green Cargo. CFL Cargo kommer att sköta tågdragningen. Men Båramopendeln Vaggeryd-Göteborg blir kvar.