Annons:

Publicerad: 2025-08-28

BLS Rail i rekonstruktion

BLS Rail som bedriver godstågstrafik och uthyrning av lok har stora ekonomiska problem. Bolaget har nyligen beviljats företagsrekonstruktion av Alingsås tingsrätt.

Text: Ulf Nyström  Foto: Anders Jansson

BLS Rail kör sedan flera år en godstågspendel mellan Göteborg Skandiahamnen och Båramo strax söder om Vaggeryd. Sent på kvällen 25 juni ankommer tåget från Göteborg till Värnamo varifrån dras med diesellok till Båramo.

Annons:

”I grund och botten är vår verksamhet i Sverige sund”, säger Anders Brunberg, vd i BLS Rail.

”Vi hoppas att fordringsägarna är beredda att hjälpa oss ur den här situationen.”

BLS Rail grundades 2009 av Thomas Blidér, Jørn Lindberget och Magnus Sandgren.  Företaget kör bland annat massaved från Norge och en rad svenska lastplatser som Mora, Insjön, Karbenning, Avesta Krylbo och Hasselfors till Husum, sten från Åmål till Jordbro söder om Stockholm och den så kallade Båramo-pendeln mellan Vaggeryd och Göteborgs hamn.

Trafiken till Billingsfors har upphört

BLS Rail kör också turisttågen mellan Bengtsfors och Mellerud under sommaren. Däremot upphörde transporterna av pappersmassa till Billingsfors i Dalsland i vintras sedan Green Cargo ställde in anslutande tåg till och från Mellerud. Företaget har 25 lok för uthyrning.

BLS Rails norska dotterbolag BLS Rail AS ansökte i somras om att försättas i konkurs. Förra året var förlusten i bolaget drygt åtta miljoner kronor och förlusterna fortsatte under 2025.

BLS Rails dotterbolag i konkurs

BLS Rails norska dotterbolag BLS Rail AS har ansökt om att försättas i konkurs. Förra året var förlusten i bolaget drygt åtta miljoner kronor och förlusterna har fortsatt under 2025.

Roten till en del av det onda. BLS Rail körde fram till oktober 2023 kombitåg för logistikföretaget First Row Shipping mellan Göteborg Skandiahamnen och Holmsund utanför Umeå. En sommardag 2023 passerar tåget på väg mot Holmsund draget av inhyrda 118.001 Jonsered nordost om Göteborg.

För snart två år sedan, i oktober 2023, försattes det svenska logistikföretaget First Row i konkurs. BLS Rail körde två tågpar i veckan mellan Holmsund och Göteborg fram till konkursen. BLS Rail hade långtidshyrt ett lok för den trafiken.

First Rows konkurs hårt slag

”Den konkursen drabbade oss hårt”, säger Anders Brunberg.

”Vår likviditet underminerades och vi hamnade i en ond spiral.”

”Men vi har kämpat på och fått stabilitet i vår verksamhet i Sverige.”

”Däremot fick vår satsning på kombitrafik i Norge inte det önskade utfallet. Förlusterna i Norge har spillt över på oss eftersom vi utfört tjänster för dotterbolaget.”

Enligt Brunberg klarade de gamla Rc-loken inte den krävande tågdragningen i Norge.

Rc-loken klarade inte uppgiften

”Den norska topografin knäckte Rc-loken och vi var tvungna till kostsamma reparationer och inhyrning av lok”, säger han.

2023 hade BLS Rail en omsättning på 90 miljoner kronor och redovisade en förlust efter finansnetto på 5,7 Mkr.

Bokslutet för 2024 är ännu inte officiellt men enligt Anders Brunberg var omsättningen i samma storleksordning medan resultatet försämrades ytterligare.

”Med de höjda banavgifterna vid årsskiftet har det knappast blivit lättare att bedrivs godstågstrafik i Sverige”, säger han.

”Många godstågsbolag i Sverige, nästan alla, kämpar med röda siffror i boksluten.”

Kostsam ETCS-installation

Skuldsidan i balansräkningen vid utgången av 2023 var i huvudsak förskott på bidrag till installation av ETCS i Rc-loken, leverantörsskulder och skulder till moder- och systerbolag. Banklån och skatteskulder var obetydliga.

”Installationen av ETCS är kostsam och tidskrävande. De bidrag vi får för installationen utbetalas kanske inte alltid i den takt vi skulle önska.”

Enligt Järnvägsmarknadslagen paragraf 5 ska tillsynsmyndigheten, det vill säga Transportstyrelsen, återkalla licensen för tågtrafikföretag om det finns ”grundad anledning att anta att en tillfredsställande finansiell omstrukturering inte kan åstadkommas inom rimlig tid” i samband med ett konkursförfarande eller ett förfarande enligt lagen om företagsrekonstruktion.

Transportstyrelsen bevakar BLS Rail

”Transportstyrelsen avvaktar och bevakar ärendet i enlighet med 5§ för att inhämta information, om en tillfredsställande finansiell omstrukturering kan åstadkommas inom rimlig tid”, skriver Ulrika N Eriksson, sektionschef Spårtrafiksäkerhet Tillstånd på Transportstyrelsen till Järnvägar.nu.

Trafikverket kan begära en ekonomiska garantier eller förskottsbetalningar av exempelvis banavgifter av företag som har likviditetsproblem.

Trafikverket kan stoppa trafiken

Om ett trafikföretag betalar för sent vid mins två tillfällen under en tågplaneperiod kan Trafikverket stoppa ”leveransen av tjänster” eller häva trafikeringsavtalet med omedelbar verkan.

”Nu är det viktigt för oss att vi kan visa för Transportstyrelsen, Trafikverket, rekonstruktören och fordringsägarna att vi med en minskad skuldbörda kan leva vidare och utvecklas”, säger Anders Brunberg.

”Vi kör tågen som vanligt och har betydande intäkter. Vi hyser gott hopp om att kunna klara krisen.”

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Nyhet

Hård kritik mot vd-bytet i SJ

Jonas Abrahamsson, vd i det statliga flygplatsbolaget Swedavia, blir ny vd i SJ AB Abrahamsson tillträder 1 mars. Fram till dess lovar avgående vd:n Monica Lingegård att ge järnet. Men vd-bytet har lett till omfattande kritik.

Nyhet

SJ-chefen får sparken

SJ:s vd Monica Lingegård tvingas lämna sitt jobb 28 februari nästa år. Hon har tidigare kritiserats för ett hårdhänt ledarskap och för att anställa chefer utan normal rekryteringsprocess. Men nu vänds hennes ålder mot henne.

Nyhet

Strulig tågsommar med ljusa stunder

Stora inskränkningar i tågtrafiken på grund av planerade banarbeten och stora störningar på grund av kontaktledningsfel, signalfel och evakuering av tåg. Men för det mesta har tågtrafiken fungerat väl i Sommarsverige 2025.

Nyhet

Gods från tåg till lastbil efter höjda banavgifter

I höst beslutar ScandFibre Logistics (SFL) vilket eller vilka företag som får utföra transporterna av papper och förpackningsmaterial under de kommande fem åren. Avtalen är värda fem–sex miljarder kronor men risken är stor att många transporter förs över från tåg till lastbil.