Annons:

Publicerad: 2023-01-04

BLS Rail växer i väst

Vid årsskiftet tog BLS Rail över dragningen av Båramopendeln mellan Vaggeryd och Göteborg Skandiahamnen och godstågsdragningen för DVVJ mellan Billingsfors och Mellerud.

Text: Ulf Nyström  Foto: Thomas Blidèr, Roy Mårtensson

BLS Rails första tåg avgick från Båramo vid tiotiden den 2 januari 2023. T43 213 och T43 221 står för dragkraften.

2 januari körde BLS Rail den första containerpendeln från Båramoterminalen i Vaggeryd till Göteborg Skandiahamnen. Tågen har under många år körts av Sveriges största godstågsbolag Green Cargo men nu har ett av de minsta tagit över.

”Vi fick reda på att vi fått ta över trafiken så sent att vi inte hann söka tidtabellsläge så nu tvingas vi så ad hoc-lägen dag för dag”, säger Thomas Bildér, delägare och trafikchef på BLS Rail.

Fem dagar i veckan

Containerpendeln körs fem dagar i veckan med avgång från Båramo cirka 10.30, byte från diesellok till ellok i Värnamo och ankomst till Skandiahamnen vid 15.30-tiden.

Tåget tillbaka till Småland avgår vid 22-tiden från Skandiahamnen och når Båramo fem timmar senare.

BLS Rail grundades 2009 och köpte samma år sitt första lok. Företaget, som främst sysslar med uthyrning av lok, har nu elva Rc-lok, sex TMz, fem T43 och tre T44, sammanlagt 25 lok, och omsatte förra året 35 miljoner kronor.

I Båramopendeln används T43-lok mellan Båramo och Värnamo och Rc3-lok mellan Värnamo och Skandiahamnen. Premiärdagen bestod tåget i vanlig ordning av 40 vagnar men lasten var obetydlig, endast åtta containrar.

Sällan tåget kan lastas fullt

”Det kanske inte såg så bra ut”, medger Thomas Blidér.

”Men på tisdagen var det 36 containrar och på onsdagen 33, det är som det skall vara. Det är sällan man kan lasta 40 containrar på grund av viktbegränsningarna för tåget.”

BLS Rail har slutit ett tvåårsavtal med PGF Terminal om transporterna mellan Båramo och Skandiahamnen.

T43 248 har växlat undan de tre tomvagnarna i Mellerud.

Annons:

PGF Terminal har planer på att inleda kombitågstrafik mellan Båramo och Malmö–Trelleborg.

”Vi jagar tåglägen och vi letar lämplig tågdragare”, säger Peter Rostedt, vd i PGF Terminal. ”Vi hoppas kunna starta trafiken i april eller maj.”

”Till och från Skandiahamnen kör vi ju containrar för import och export. Från Malmö hoppas vi få köra kombigods som kommer med tåg från kontinenten men som nu går på lastbil till Småland och från Trelleborg finns det gott om trailrar som också går på landsväg.”

Vi har kapacitet för mer gods i Båramo och därför vill vi köra tåg även mellan Båramo och Skåne.

 

Peter Rostedt, vd i PGF Terminal

Avbräck för Båramo när GDL flyttade

Godsvolymerna som hanterades på terminalen i Båramo minskade drastiskt när GDL flyttade sina kombitransporter mellan Småland och Skandiahamnen från Båramo till Jönköping för två år sedan när Green Cargo krävde högre ersättning för tågdragningen mellan Båramo och Göteborg Skandiahamnen.

Men efter en kärv period har godsvolymerna ökat väsentligt i Båramo, enligt Peter Rostedt.

”Det går ganska bra just nu”, säger han.

”Men vi har kapacitet för mer gods i Båramo och därför vill vi köra tåg även mellan Båramo och Skåne.”

Enligt Peter Rostedt berodde bytet av tågdragare från Green Cargo till BLS Rail på Green Cargos tillkortakommanden och krav på höjd ersättning.

BLS Rail växer i väst

Vid årsskiftet tog BLS Rail över dragningen av Båramopendeln mellan Vaggeryd och Göteborg Skandiahamnen och godstågsdragningen för DVVJ mellan Billingsfors och Mellerud.

Tre nya kombitåg på två månader

Logistikföretaget GDL börjar efter nyår trafikera Jönköping-Göteborg med en ny kombipendel efter en schism med Green Cargo. CFL Cargo kommer att sköta tågdragningen. Men Båramopendeln Vaggeryd-Göteborg blir kvar.

Kraftig prishöjning

”Green Cargo ville höja priset med 100 procent så vi beslöt att byta operatör”, säger han.

”Dessutom har trafiken fungerat dåligt under hösten på grund av lokförarbristen hos Green Cargo.”

Samtidigt som BLS Rail tog över tågdragningen av Båramopendeln började företaget köra godståg mellan Billingsfors och Mellerud på uppdrag av Stiftelsen DVVJ.

”Trafiken är ju inte så omfattande så vi hyr in lokförare från DVVJ”, säger Thomas Blidér på BLS Rail,

Tågen kör tre dagar i veckan och tjänstgöringen omfattar fyra–fem timmar per dag.

Kör persontågen under somrarna

BLS Rail sköter sedan 1 augusti persontågstrafiken mellan Bengtsfors och Mellerud på uppdrag av DVVJ. Dessa tåg rullar dock endast under sommarmånaderna.

Tåget har ankommit Billingsfors och lastningen av virkesvagnarna kan påbörjas.

Enligt Järnvägslagen kan inte ett företag, eller en stiftelse, som är infrastrukturförvaltare för en sträcka bedriva kommersiell tågtrafik på denna sträcka. Därför har persontrafiken och nu även godstågstrafiken överlåtits till ett fristående företag, i det här fallet BLS Rail.

”Det känns bra att kunna samarbeta med ett professionellt tågtrafikföretag”, säger Lars-Göran Berg, vd i Stiftelsen DVVJ.

BLS Rail fungerar som underleverantör åt Green Cargo som kör godsvagnarna till och från Mellerud.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

Få nya lok till Green Cargo

Fler Mb- och Re-lok. Försäljning, uthyrning eller skrotning av Rc4-loken men i långsam takt. En övergångslösning för diesellok i väntan på effektiva batteri- eller vätgaslok. Och så några Vectron-lok. Så ser Green Cargos lokstrategi ut.

Rd2 1032 med ett godståg från Stenungsund mot Sävenäs rangerbangård på Södra Marieholmsbron i december 2016.
Nyhet

Hector Rail går till EU

Hector Rail kommer troligen att vända sig till EU för att stoppa svenska statens kapitaltillskott till Green Cargo. Kapitaltillskottet är på 1,4 miljarder kronor.

Nyhet

Så blir banunderhållet bättre

Det går att effektivisera järnvägsunderhållet. Men det krävs ökat samarbete inom branschen, nya underhållskontrakt, ny reservdelsstrategi och fler växelbyten. Det skriver Trafikverket i en rapport till regeringen.